Gå til innhold

Her er den nye USB-kontakten som går begge veier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå får vi jo vente i spenning da.

 

Men, jeg tenker at apple sin kontakt har et mer robust design enn noe sånn flimsete micro-USB-greier som man har hatt fram til nå ihvertfall. Jeg kan ikke se helt for meg hvordan de har løst dette, uten å "ta en apple" ved å blotte kontaktpinnene utover istedetfor innover.

 

Det blir vel også 10-pakke salg av slike overganger (eller kanskje ikke) fra gammel til ny USB, slik at også gammelt utstyr får støtten.

 

 

 

 

Den store ulempen med C-kontakten er at det introduseres enda en kontakt på markedet. Dette bør likevel ikke by på den største utfordringen, da ulike former for USB-overganger stort sett er billige greier.

 

Stor ulempe eller ikke så stor ulempe? Du framstår selvmotsigende artikkelskribenten! Disse "billige" overgangene er gjerne ikke særlig billig i butikk.

 

Om du synes kr 69, eller kr 159,- er billig. Velbekomme. Det er jo ofte slike priser at ymse overganger gjerne ender opp med å få i butikk. Jeg synes ikke det er direkte billig for noe som koster 3 kroner å lage. (og da er jeg vel generøs mot den asiatiske fabrikken egentlig).

 

Jeg har forresten greid å ødelegge min for første gang en lader til micro-USB. Nå må den lirkes i posisjon før den lader telefonen eller annet micro-USB basert utstyr.

 

Eller har jeg nesten greid å brekke en micro-USB-stift på en telefon også. Det er sykt tynne kretskort i slike, når de legger over en flik fra kretskortene inn i kontaktene.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

denne typen usb plugg kom vel for en 2-3 år siden, men hw.no har ikke fått det med seg selvfølgelig og flagger det som en "nyhet", jeez... som å plukke opp et gammelt blad dette.

2-3 måneder, tenker jeg vi sier.

 

Pressemelding fra USB 3.0 Promoter Group fra 3/12-2013: (PDF) http://www.usb.org/press/USB-IF_Press_Releases/Type-C_PR_20131203_Final.pdf

Oppdatering 20/2-2014: (PDF) http://www.usb.org/developers/USB-Futures.pdf

Lenke til kommentar

USB-symbolet skal alltid opp; dvs at man både kan se og føle den riktige siden.

 

Og det er jævlig lett i ett selvmodifisert PC-kabinett. Hvor man gjerne også monterer f.eks. ekspanskort med USB 3.0 på riktig måte. Det betyr jo ikke at hovedkort sitter riktig vei i kabinettet for det om. Pluss at man ofte ender opp med at hovedkortets påloddede USB-porter står 90 grader på ekspansjonskortenes USB. Du er ikke garantert at selve kabinettet står riktig vei en gang. For kan hende noen smartinger har valgt alternative løsninger.

 

Jeg synes denne beskriver ting best jeg. Altså per definisjon en relativ retning:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Relative_direction

 

 

 

Most human cultures use relative directions for reference, but there are exceptions. The Australian Aboriginal people the Guugu Yimithirr have no words denoting the egocentric directions in their language; instead, they exclusively refer to cardinal directions, even when describing small-scale spaces. For instance, if they wanted someone to move over on the car seat to make room, they might say "move a bit to the east". To tell someone where exactly they left something in their house, they might say, "I left it on the southern edge of the western table." Or they might warn a person to "look out for that big ant just north of your foot". Other peoples "from Polynesia to Mexico and from Namibia to Bali" similarly have predominantly "geographic languages". American Sign Language makes heavy use of geographical direction through absolute orientation.[clarification needed] When speaking Mongolian, speakers will typically use the words for "front", "back", "left", and "right" to mean "south", "north", "east", and "west", respectively.
Endret av G
Lenke til kommentar

denne typen usb plugg kom vel for en 2-3 år siden

Tøv.

 

Pluggen ble godkjent først nå, og den endelige bekreftelsen for standarden blir først satt om noen måneder.

 

-----------------

The USB Implementation Forum has announced at the Intel Developer Forum in China, that the proposed Type-C USB connector has been approved?it will be finalized later this summer with products using the new standard out, likely before the holiday season. It is intended to replace both the Type-A and Type-B USB connector.

 

The Implementation Forum first began considering the changeover this past December?now just four months later, they've come to a decision. The only drawback to the new connector standard appears to be a lack of backwards compatibility.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...