Gå til innhold

Microsoft har lansert Windows Phone 8.1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er det mtp. volumkontroll. Husker da jeg hadde Lumia 920 at det bare eksisterte et felles lydnivå som gjorde at ringevolumet ble lavere om du f.eks hørte på musikk og ville dempe lyden der? At Alarmen ble lydløs om ringelyden var dempet osv...

 

Er dette blitt endret noen gang?

Lenke til kommentar

Hva pokker er vitsen med windows phone når de har en windows 8 utgave som er beregnet på slike enheter fra før ?

 

nei takk til skrivebord på telefonen! Det er vel blant annet en av grunnene. Win 8 RT ville blitt altfor smått på en liten telefon. Wp8 er vel også langt lettere.

 

Hvorfor er det ikke osx på iPhone? Win RT er for nettbrett, og passer veldig godt der, selv om fullversjon win 8 er langt bedre, men litt tyngre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvordan er det mtp. volumkontroll. Husker da jeg hadde Lumia 920 at det bare eksisterte et felles lydnivå som gjorde at ringevolumet ble lavere om du f.eks hørte på musikk og ville dempe lyden der? At Alarmen ble lydløs om ringelyden var dempet osv...

 

Er dette blitt endret noen gang?

 

Dette er på plass i 8.1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, det tok dem 4 år å implementere noe de skulle hatt med fra starten av, trist...

 

Ja, tenk hvis de bare hadde lansert PS3 når de slapp første PS lissm?? N00bs!!!

 

Men litt mer seriøst; jo de kunne godt hatt med noe slikt fra børjan av :p . De hadde i motsetning til det teite eksemplet over mulighet til det med teknologien, hadde sett det funke på andre OS, og har egentlig ingen god unnskyldning.

 

Men igjen, samme med iOS der. Og sikkert med Android og.

 

De daller alle litt etter hverandre. WP er bare siste mann til mølla, antar jeg.

 

Men dette kommer seg! WP blir bedre. Ser ikke ut til at du kan bruke eget bilde bak tiles som kommer fra andre leverandører (facebook, feks). Det er jo litt synd. Men igjen er det WP, så man får jo ikke (tror jeg?) installert tredjeparts nettleser, kalender, dialer, smsapp, osv. Så det går jo.

Lenke til kommentar

 

Hva pokker er vitsen med windows phone når de har en windows 8 utgave som er beregnet på slike enheter fra før ?

nei takk til skrivebord på telefonen! Det er vel blant annet en av grunnene. Win 8 RT ville blitt altfor smått på en liten telefon. Wp8 er vel også langt lettere.

 

Hvorfor er det ikke osx på iPhone? Win RT er for nettbrett, og passer veldig godt der, selv om fullversjon win 8 er langt bedre, men litt tyngre.

 

win 8 RT var beregnet for mobiler og nettbrett , ikke pcer

w8 var beregnet for pcer og kraftigere nettbrett og smartmobiler

 

Så skulle man jo ha en felles plattform ( bruker grensesnitt ) over hele fjøla

altså samme design enten det var en mobil , nettbrett eller pc

 

det som er lit merkelig er at de tenker på å ha samme UIL på alle enhetene men glemmer at de er bare små justeringer som skal til før det funger skikkelig.

dette kunne man ha gjort aller de med det gamle designet før windows 8

 

likevel må mobilene slite med for små "knapper" , pcen med et lit uvanlig og irriterende bruker grensesnitt omen det virker som om det bare er på nettbrettene at det fungerer skikkelig

 

til tross for at metro er inspirert av Windowsphone designet så liker der altså ikke windows 8 på mobiler ?

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva pokker er vitsen med windows phone når de har en windows 8 utgave som er beregnet på slike enheter fra før ?

nei takk til skrivebord på telefonen! Det er vel blant annet en av grunnene. Win 8 RT ville blitt altfor smått på en liten telefon. Wp8 er vel også langt lettere.

 

Hvorfor er det ikke osx på iPhone? Win RT er for nettbrett, og passer veldig godt der, selv om fullversjon win 8 er langt bedre, men litt tyngre.

win 8 RT var beregnet for mobiler og nettbrett , ikke pcer

w8 var beregnet for pcer og kraftigere nettbrett og smartmobiler

 

Så skulle man jo ha en felles plattform ( bruker grensesnitt ) over hele fjøla

altså samme design enten det var en mobil , nettbrett eller pc

 

det som er lit merkelig er at de tenker på å ha samme UIL på alle enhetene men glemmer at de er bare små justeringer som skal til før det funger skikkelig.

dette kunne man ha gjort aller de med det gamle designet før windows 8

 

likevel må mobilene slite med for små "knapper" , pcen med et lit uvanlig og irriterende bruker grensesnitt omen det virker som om det bare er på nettbrettene at det fungerer skikkelig

 

til tross for at metro er inspirert av Windowsphone designet så liker der altså ikke windows 8 på mobiler ?

Wow!!

Trodde du virkelig at win 8 og 8rt var beregnet på smartmobiler i tillegg til pc og nettbrett.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva pokker er vitsen med windows phone når de har en windows 8 utgave som er beregnet på slike enheter fra før ?

nei takk til skrivebord på telefonen! Det er vel blant annet en av grunnene. Win 8 RT ville blitt altfor smått på en liten telefon. Wp8 er vel også langt lettere.

 

Hvorfor er det ikke osx på iPhone? Win RT er for nettbrett, og passer veldig godt der, selv om fullversjon win 8 er langt bedre, men litt tyngre.

win 8 RT var beregnet for mobiler og nettbrett , ikke pcer

w8 var beregnet for pcer og kraftigere nettbrett og smartmobiler

 

Så skulle man jo ha en felles plattform ( bruker grensesnitt ) over hele fjøla

altså samme design enten det var en mobil , nettbrett eller pc

 

det som er lit merkelig er at de tenker på å ha samme UIL på alle enhetene men glemmer at de er bare små justeringer som skal til før det funger skikkelig.

dette kunne man ha gjort aller de med det gamle designet før windows 8

 

likevel må mobilene slite med for små "knapper" , pcen med et lit uvanlig og irriterende bruker grensesnitt omen det virker som om det bare er på nettbrettene at det fungerer skikkelig

 

til tross for at metro er inspirert av Windowsphone designet så liker der altså ikke windows 8 på mobiler ?

Utviklingen av Windows Phone og Windows 8/RT var i utgangspunktet en god del mer adskilt enn det tilsynelatende er i dag. Hvorfor det var slik kan kanskje diskuteres mye uten at det har noe for seg, men MS har altså bestemt at plattformene i stadig større grad skal smelte sammen.

 

Bytte av kjernen i WP8 var første steg på denne veien. Det som ikke står i denne saken er at en hel masse API'er som kan utnyttes av apper nå er felles for W8/RT og WP8, hvilket gjør det lettere å utvikle apper som fungerer mest mulig sømløst på WP og W8/RT.

 

MS har hintet om at W8/RT og WP8 etter hvert kan komme til å smelte sammen helt, men det behøver ikke bety at GUI blir identisk. Det kan være snakk om det som finnes under panseret, slik at applikasjoner fungerer helt sømløst etc. For det er ikke sikkert det er naturlig med identisk GUI på begge, selv om det meste går igjen. Det som er viktig er altså at ting fungerer på kryss av enhetene. Merk at det da vil være den delen av W8 som er identisk med RT som vil kunne "smeltes" sammen med WP8, ikke x86 eller desktop. Det finnes imidlertid 8" W8 nettbrett, kanskje vil disse med tiden også krympe til 6" og med telefonfunksjonalitet?

 

Jeg ser ikke helt at det er for små knapper på WP8. Når det gjelder Win8/RT synes jeg dette fungerer veldig bra, også på desktop, men jeg akter ikke starte en Windows 8 desktopdiskusjon her. Nå bruker jeg riktig nok mye av økosystemet til MS på alle disse OS'ene, og det er svært mye som allerede fungerer på kryss og tvers.

 

En ting jeg imidlertid savner på W8/RT er en spill HUB slik man har på WP.

 

En annen kjærkommen funksjon er muligheten for at spill kan lagre på OneDrive, slik at jeg ikke mister progresjon i spillet om jeg må ha ny telefon, eller spiller samme spill på flere enheter. Dette bruker jeg i dag mellom mine to XBOX 360'er, og det fungerer utmerket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg vil frem til var startmenyen/skjermen , som en god del brukere er avhengig av bruker et mønster basert på samme mønster man bruker på telefonen

 

og da ender det opp med at det Microsoft skal være neo som er felles , også menyvalgene og utsende går i mot det brukeren ønsker .

De ønsker ikke et brukermiljø fra en telefon skal over på pc plattformen . eller motsatt.

 

på grunn av dett så får man også uenigheter om hvordan systemet skal være

Lenke til kommentar

Det jeg vil frem til var startmenyen/skjermen , som en god del brukere er avhengig av bruker et mønster basert på samme mønster man bruker på telefonen

 

og da ender det opp med at det Microsoft skal være neo som er felles , også menyvalgene og utsende går i mot det brukeren ønsker .

De ønsker ikke et brukermiljø fra en telefon skal over på pc plattformen . eller motsatt.

 

på grunn av dett så får man også uenigheter om hvordan systemet skal være

Har litt småproblemer med å forstå hva du egentlig mener her. Konseptene er rent utseende og funksjonsmessig like på W8/RT, WP og XBOX, slik at brukeren vil kjenne seg igjen og forstå hvordan ting henger sammen og fungerer. Samtidig er det som jeg skrev en hel del tjenester som fungerer på kryss av plattformene. Dette er et smart trekk av MS.

 

Så er det snakk om å smelte sammen disse enda mer. Men til hvilken grad? iOS på iPad er praktisk talt en forstørret utgave av iOS på iPhone. Burde MS gjøre det samme med WP og RT når de snakker om sammenslåing av disse?

 

Jeg tror ikke nødvendigvis det. Under panseret, ja. API messig, ja, felles store, ja Men det kan være naturlig at brukeropplevelsen/GUI ikke er dønn lik på en 10" skjerm som på en 5" skjerm. Men hvor går i så fall skillet? Det er en haug av små detaljer som må avklares på dette siste punktet, og justerimger vil nok komme over tid.

 

Men det som er rimelig sikkert i mine øyne er altså at RT og WP vil bli ett.

Lenke til kommentar

det er bruker opplevelsen jeg snakker om .

på den en siden sies det at den skal være lik på alle plastformer samtidig som det sies at det ikke kan være helt lik for da går det lit i veien for hensikten med produktet .

 

på den ene side sier dere at man ikke kan bruke windows 8 på en mobil ( selv om det er meny systemet jeg snakker om) , men de som synes at WP kopien metro er feil i w8 på en vanlig pc blir feil blir glodd på med store øyne

og så dreier det seg jo bare om enkle tilpasninger

 

Det var jo nevnt at man kunne kjøre windows på flere plattformer og likevel ha helt forskjellige meny design

det burde jo funger bra , men merkelig nok så er det for vanskelig .

i stedet skal man altså ha forskjellige systemer med samme design.

 

Det er noe merkelig over denne tankemåten fra Microsoft

Lenke til kommentar

det er bruker opplevelsen jeg snakker om .

på den en siden sies det at den skal være lik på alle plastformer samtidig som det sies at det ikke kan være helt lik for da går det lit i veien for hensikten med produktet .

 

på den ene side sier dere at man ikke kan bruke windows 8 på en mobil ( selv om det er meny systemet jeg snakker om) , men de som synes at WP kopien metro er feil i w8 på en vanlig pc blir feil blir glodd på med store øyne

og så dreier det seg jo bare om enkle tilpasninger

 

Det var jo nevnt at man kunne kjøre windows på flere plattformer og likevel ha helt forskjellige meny design

det burde jo funger bra , men merkelig nok så er det for vanskelig .

i stedet skal man altså ha forskjellige systemer med samme design.

 

Det er noe merkelig over denne tankemåten fra Microsoft

Hva er definisjonen av lik brukeropplevelse? Identiske knapper og menyer, uansett hvor i OSet man befinner seg? Eller at elementer som går igjen på begge plattformer oppfører seg likt slik at en bruker kjenner seg igjen og skjønner hvordan han skal oppnå et resultat selv om GUI ikke er identisk i dybden?

 

Man kan godt legge W8 på en x86 drevet mobil, rent teknisk. Men du skriver at det er menysystemet du snakker om, altså touch interfacet. Vell, touch interfacet på W8 er i praksis Windows RT, og som jeg skriver jobber MS mot å slå sammen RT og WP8. Se det jeg skrev ovenfor.

 

Som jeg skrev ovenfor begynte utviklingen av W8/RT og WP8 mye godt uavhengig av hverandre, selv om man har tatt i bruk designelementer og lik funksjonalitet. Det samme ser vi som jeg skrev på XBOX som også benytter tiles, men som ellers er ganske forskjellig.

 

Det er ikke vanskelig å kjøre helt forskjellig design på de forskjellige OSene og fremdeles kalle dem Windows for å si det sånn. Men poenget er å ha et grensesnitt som gjør at det er lett for en bruker av W8 å ta i bruk RT, WP, eller til og med XBOX. Jeg skjønner ikke hva som er merkelig med det.

 

Jeg skriver dette på en Surface Pro, en Device som fungerer ypperlig med W8. Den er via Direct Access sømløst koblet til jobbens nettverk som om jeg skulle sitte på kontoret slik at jeg kan gjøre alt jeg gjør der på,farten, så,lenge jeg har internett. Mye av denne jobbingen gjøres på x86 (desktop) applikasjoner. Samtidig kan jeg slappe av og bruke den som et nettbrett, tilknyttet min livebruker har jeg tilgang til samme økosystem som på mitt RT-brett, og til dels WP8 mobil. Denne fungerer som arbeidsstasjon, bærbar og nettbrett, og menyene på W8 håndterer alle disse bruksmønster bra.

 

Nå kunne sikkert RT delen av dette blitt kopiert inn på WP, men er det naturlig å gjøre det? Har jeg bruk for desktop modus på WP, slik som på RT? Er designelementer på den ene plattformen (skjermstørrelsen) alltid godt egnet på den andre? Nei på begge.

 

Derfor ser jeg muligheten for at WP og W8/RT aldri vil få identiske design, men at designelementer og funksjonalitet vil bli enda tettere sammensmeltet. Og dette kan være en fordel i mine øyne.

 

Det som imidlertid ganske sikkert vil skje, som jeg skrev ovenfor, er at det om ligger under brukergrensesnittet kommer til å slås sammen på RT og WP, slik at den underliggende koden blir den samme. Applikasjonene skrives en gang for begge enhetstyper og blir tilgjengelig i en felles store, ikke hver sin som er tilfellet i dag for eksempel. Dette vil da naturlig vis innbefatte RT delen av Windows 8 på x86.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Kom svært få detaljer ut fra pressekonferansen? Eneste vi fikk vite var at du kan ha en wallpaper på hjemskjermen (noe så får ikonene til å se forferdelige ut, så hvorfor noen skulle ønske dette aner ikke jeg..), Cortana som med alle andre lignende tjenester vil kreve at du er stødig i din engelskuttale for at det skal ha noe for seg, du må også ha et ønske om å snakke engelsk til telefonen din så det er svært lite relevant for norske brukere, WiFi Sense og nytt SwiftKey lignende tastatur og det var vel stort sett det?

 

Den største nyheten var vel de nye utviklerverktøyene som lar utviklere utvikle en felles applikasjon som vil fungere på tvers av Windows, WinRT, Windows Phone og Xbox. Dette kan for alvor bli vendepunktet for apputviklingen og støtten for Windows Phone, spesielt nå som Microsoft gjør Windowslisensering gratis for alle enheter på 9" og mindre. Vi må bare håpe det kommer gode nok APIer og at Microsoft ikke er alt for restriktive med hva de godtar og ikke godtar igjennom Windows Store.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom svært få detaljer ut fra pressekonferansen? Eneste vi fikk vite var at du kan ha en wallpaper på hjemskjermen (noe så får ikonene til å se forferdelige ut, så hvorfor noen skulle ønske dette aner ikke jeg..), Cortana som med alle andre lignende tjenester vil kreve at du er stødig i din engelskuttale for at det skal ha noe for seg, du må også ha et ønske om å snakke engelsk til telefonen din så det er svært lite relevant for norske brukere, WiFi Sense og nytt SwiftKey lignende tastatur og det var vel stort sett det?

 

Den største nyheten var vel de nye utviklerverktøyene som lar utviklere utvikle en felles applikasjon som vil fungere på tvers av Windows, WinRT, Windows Phone og Xbox. Dette kan for alvor bli vendepunktet for apputviklingen og støtten for Windows Phone, spesielt nå som Microsoft gjør Windowslisensering gratis for alle enheter på 9" og mindre. Vi må bare håpe det kommer gode nok APIer og at Microsoft ikke er alt for restriktive med hva de godtar og ikke godtar igjennom Windows Store.

Notifikasjonssenteret. :)

Lenke til kommentar

Kom svært få detaljer ut fra pressekonferansen? Eneste vi fikk vite var at du kan ha en wallpaper på hjemskjermen (noe så får ikonene til å se forferdelige ut, så hvorfor noen skulle ønske dette aner ikke jeg..), Cortana som med alle andre lignende tjenester vil kreve at du er stødig i din engelskuttale for at det skal ha noe for seg, du må også ha et ønske om å snakke engelsk til telefonen din så det er svært lite relevant for norske brukere, WiFi Sense og nytt SwiftKey lignende tastatur og det var vel stort sett det?

 

Den største nyheten var vel de nye utviklerverktøyene som lar utviklere utvikle en felles applikasjon som vil fungere på tvers av Windows, WinRT, Windows Phone og Xbox. Dette kan for alvor bli vendepunktet for apputviklingen og støtten for Windows Phone, spesielt nå som Microsoft gjør Windowslisensering gratis for alle enheter på 9" og mindre. Vi må bare håpe det kommer gode nok APIer og at Microsoft ikke er alt for restriktive med hva de godtar og ikke godtar igjennom Windows Store.

 

WPCentral har kompilert en lang liste av svært sannsynlige features i WP 8.1: http://www.wpcentral.com/windows-phone-81-features

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...