Gå til innhold

Apple fester grep med ny patent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"... men for mobilkameraer er det altså Apple som heretter sitter på patenten".

 

Sikker på at det stemmer? De fleste kameraprodusentene har vel patenter på sine spesifikke fester - ville tro det samme gjaldt her - at Apple har en patent på festet de (eventuelt) bruker, men ikke noe generelt patent på mobilkameraer.

Lenke til kommentar

Dersom Apple ikke har beskrevet festeløsningen som løser ut om dette faller i gulvet så er patentet verdiløst. Å montere avtakbar optikk på et kamera er ikke patenterbart i seg selv, selv om kameraet er montert inn i en telefon. Det eneste patentet kan ha av verdi da er en helt spesifikk utforming av innfestingen.

 

Men... "apple fester grepet"...? Grepet om hva? Hva er det artikkelforfatteren har gått glipp av? Blir ikke det nesten litt som å skrive "Enron fester grepet" i oktober 2010?

Lenke til kommentar

"... men for mobilkameraer er det altså Apple som heretter sitter på patenten".

 

Sikker på at det stemmer? De fleste kameraprodusentene har vel patenter på sine spesifikke fester - ville tro det samme gjaldt her - at Apple har en patent på festet de (eventuelt) bruker, men ikke noe generelt patent på mobilkameraer.

 

Hei!

 

Så vidt jeg kan forstå dreier det seg om et patent på "bajonettfeste for mobile enheter":

"...a method of using a bayonet mount on your mobile device through which interchangeable camera lenses could be attached". Med andre ord, om HTC/Samsung/andre velger en slik låsemekanisme, vil de - igjen, så vidt jeg kan se - havne i en ny patentkonflikt med Apple.

 

Uansett, takk for innspillet! Endret litt på teksten for å gjøre det tydeligere at det er spesifikt bajonettfestet det dreier seg om. :-)

Lenke til kommentar

Dersom Apple ikke har beskrevet festeløsningen som løser ut om dette faller i gulvet så er patentet verdiløst. Å montere avtakbar optikk på et kamera er ikke patenterbart i seg selv, selv om kameraet er montert inn i en telefon. Det eneste patentet kan ha av verdi da er en helt spesifikk utforming av innfestingen.

 

Men... "apple fester grepet"...? Grepet om hva? Hva er det artikkelforfatteren har gått glipp av? Blir ikke det nesten litt som å skrive "Enron fester grepet" i oktober 2010?

 

Hei!

 

Jeg vet dessverre ikke nok om amerikansk patentlovgivning til å gi noe klart svar på det første du nevner. Imidlertid er det ikke uvanlig å nevne potensielle bruksområder eller mekanismer i en patentsøknad. Kanskje det gjør det lettere i neste runde, hvis de faktisk finner en slik løsning som fungerer?

 

Tittelen var ment å spille på "grep" og "feste", men ser nå at den ble litt kryptisk - beklager! ;-)

Lenke til kommentar

 

Dersom Apple ikke har beskrevet festeløsningen som løser ut om dette faller i gulvet så er patentet verdiløst. Å montere avtakbar optikk på et kamera er ikke patenterbart i seg selv, selv om kameraet er montert inn i en telefon. Det eneste patentet kan ha av verdi da er en helt spesifikk utforming av innfestingen.

 

Men... "apple fester grepet"...? Grepet om hva? Hva er det artikkelforfatteren har gått glipp av? Blir ikke det nesten litt som å skrive "Enron fester grepet" i oktober 2010?

 

Hei!

 

Jeg vet dessverre ikke nok om amerikansk patentlovgivning til å gi noe klart svar på det første du nevner. Imidlertid er det ikke uvanlig å nevne potensielle bruksområder eller mekanismer i en patentsøknad. Kanskje det gjør det lettere i neste runde, hvis de faktisk finner en slik løsning som fungerer?

 

Tittelen var ment å spille på "grep" og "feste", men ser nå at den ble litt kryptisk - beklager! ;-)

 

 

 

Haha, jeg oppfattet overhodet ikke ordspillet :D

 

Jeg tror det å nevne bruksområder kan slå litt begge veier.

I forbindelse med høyttalerteknologi patenterte en mann ved navn Babb i 1976 en metode der man brukte enten 2 talespoler eller 2 magentgap i stedet for bare ett gap og en spole for å oppnå mer slaglengde fra en bassenhet. I teksten stod det omtrent som følger:

 

Man kan fint benytte 2 magnetgap i stedet for 2 spoler og oppnå samme effekt. Man kan også benytte enda flere magnetgap, men det er lite trolig at det gir noen praktisk utnyttbar effekt.

 

En patentadvokat klarte på underlig vis å overbevise USPTO om at det betydde at Babb ikke trodde 2 magnetgap hadde noen praktisk utnyttbar effekt, selv om dette også var dokumentert gjennom skisser. Resultatet var at en annen amerikaner ved navn Wiggins fikk innvilget patent på samme teknologi omtrent 25 år senere.

 

Jeg tror svakheten i Babb sitt patent lå i at han beskrev svært mange ulike teknologier som ikke hadde annen tilknytning til hverandre enn at de relaterte til høyttalerelementer. Dermed ble det veldig mye spredt informasjon, og for uinnvidde kunne nok mye være vanskelig å forstå.

 

Jeg oppfatter det som spekulativt av Apple å komme med patenter som dette. Det kan jo ikke tolkes på annen måte enn at de vil forsøke å utvide patentets gyldighet basert på ideer som andre måtte komme med i fremtiden.

Endret av Snickers-is
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...