Gå til innhold

Test: Lenovo ThinkPad X1 Carbon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mangelen på ethernet og VGA-port (spesielt) gjør denne ganske irriterende ettersom de fleste bedrifter kun bruker VGA på projektorene sine.. Forbered storinnkjøp av adaptere om bedriften kjøper inn disse.

T440s er på alle måter bedre. Bortsett fra touchpaden som det nesten ikke går å bruke høyre og venstreklikk på.

 

Når det gjelder grøtete bilde tror jeg du kan skylde mer på Win 8.1 som ikke helt takler høye oppløsninger, selv etter å ha satt ned skriftstørrelsen.

Lenke til kommentar

Mangelen på ethernet og VGA-port (spesielt) gjør denne ganske irriterende ettersom de fleste bedrifter kun bruker VGA på projektorene sine.. Forbered storinnkjøp av adaptere om bedriften kjøper inn disse.

Det begynner å komme seg nå. Omreisende finner stadig oftere ut at bedrifter har oppdatert utstyret sitt og kan tilby både trådløst gjestenett og HDMI. Men det er klart kjekt å ha noen adaptere tilgjengelig i tilfelle rottefelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"For de som er mye ute å reiser kan det også være verdt å merke seg at X1 Carbon kommer med et batteri som er oppgitt å vare i opptil ni timer, har støtte for å koble seg til 4G-nettet, og for den paranoide vil nok også fingeravtrykksleseren være betryggende å ha."

 

Wow, et batteri som støtter 4G OG som har fingeravtrykkleser!

Lenke til kommentar

 

Mangelen på ethernet og VGA-port (spesielt) gjør denne ganske irriterende ettersom de fleste bedrifter kun bruker VGA på projektorene sine.. Forbered storinnkjøp av adaptere om bedriften kjøper inn disse.

Det begynner å komme seg nå. Omreisende finner stadig oftere ut at bedrifter har oppdatert utstyret sitt og kan tilby både trådløst gjestenett og HDMI. Men det er klart kjekt å ha noen adaptere tilgjengelig i tilfelle rottefelle.

 

 

Ja, tiden med kun VGA begynner å ta slutt , også i bedrifter.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har selv brukt denne doningen i start ett år, å synes at HW har det meste av testen korrekt etter min egen oppfattning, men,

I mitt tilfelle er litt av scoren anderledes enn HW.no's resultat.

Min egen erfaring tilsier at:

- Støy 9

- Ytelse 7

- Skjerm 8

å siden maskinen er jobb doningen min så har jeg ikke testet spillytelse selv, men synes 4 hørtes vanvittig lavt ut.

 

Bruker maskinen selv sammen med en USB3 Docking stasjon med 2x 27" 1080p skjermer (en DVI og en DP)

mangelen på VGA bryr meg midt i Fua siden de fleste bedrifter (stikk motsatt av hva det sies i tråden) har andre tilkoblingsmuligheter på projektorene sine enn VGA f.eks. DVI.

føler jeg at jeg skal til en bedrift med "Eldre" utstyr er det somregel ikke noe problem å spørre helpdesk om de har en HDMI to DVI adapter liggende...

 

8/10 i min bok !

Lenke til kommentar

Har selv brukt denne doningen i start ett år, å synes at HW har det meste av testen korrekt etter min egen oppfattning, men,

I mitt tilfelle er litt av scoren anderledes enn HW.no's resultat.

Min egen erfaring tilsier at:

- Støy 9

- Ytelse 7

- Skjerm 8

å siden maskinen er jobb doningen min så har jeg ikke testet spillytelse selv, men synes 4 hørtes vanvittig lavt ut.

 

Bruker maskinen selv sammen med en USB3 Docking stasjon med 2x 27" 1080p skjermer (en DVI og en DP)

mangelen på VGA bryr meg midt i Fua siden de fleste bedrifter (stikk motsatt av hva det sies i tråden) har andre tilkoblingsmuligheter på projektorene sine enn VGA f.eks. DVI.

føler jeg at jeg skal til en bedrift med "Eldre" utstyr er det somregel ikke noe problem å spørre helpdesk om de har en HDMI to DVI adapter liggende...

 

8/10 i min bok !

 

At bedriftene tilbyr HDMI eller annen mulighet til å koble til laptopene sine er greit. Men jeg kan banne på at 99% av alle "jobb" laptoper i dag har VGA, mens hvor mange kan du si både har HDMI og DP? Eller DP Mini og HDMI mini? At 4 (!) andre plugger skal konkurrere med VGA er IKKE bra.

 

Det betyr at du uansett hvilken løsning du velger, uten om VGA, så MÅ du ha 3-4 adaptere liggende. Hvis en kommer med en laptop uten VGA, så har han garantert en adapter med seg selv.

Lenke til kommentar

X1 carbon er for spesielt interesserte og passer ikke alle (hverken tidligere eller nå).

Fordelen med lenovo er at de har flere slim/ultrabook modeller 440s x240 , større i t4xx,t5xx, og ethernett port er tilstede i docking. Det er ikke vanskelig å finne et mindrs utvalg bedriftsmodeller å standardisere bedriften på.

Du får også en usb eth dings, skal ha meg en slik til min yoga .

 

Det med projector (og nødvendige adaptere) er og blir et problem uansett hvilken laptop man anskaffer seg. Noe eksternt utstyr har vga , noe dvi og noe hdmi. Adaptere blir nå mere nødvendig. Man kan jo også ha sin egen portable projektor med seg .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Fikk en Lenovo W540 på jobb her om dagen. På den modellen har de også fjernet de ekstra museknappene som tidligere var plassert mellom "mellomrom" og touchpaden. Dette grepet har gjort den fantastiske trackpointen fullstendig ubrukelig.

 

Bruker en selv, og må si meg enig i at det gamle oppsettet med fysiske taster til trackpointen og pekeplaten var bedre. Pekeplate man kan trykke ned og bakbelyst tastatur er unødvendig tull de kunne ha spart seg for. På den annen side, etter et par ukers tilvenning er det helt greit å bruke pekeplaten og trackpointen. De største ankepunktene mine er at jeg ikke har giddet finne ut av hvordan skru av at fn-knappen lyser når jeg har øverste rad som f-taster istedenfor jalla-shortcuts, og hvordan rebinde printscreenknappen til option-click tast (tar så og si aldri skjermbilder, men option-click er nytting når du jobber på tastaturet).

 

På den annen side, skjermen er fantastisk (høy oppløst matt skjerm uten touch ser av en eller annen merkelig grunn ut til å være noe det lages lite av), prosessoren tar unna det meste tungt du måtte kaste på den, samtidig som den på strømsparingsmodus lett holder for å ta notater på lange møter eller fullføre rapporter i senga uten å stresse over at man går tom med det første, den støtter nok ram til at jeg kan kjøre større vm-er (og applikasjoner) uten problemer, og den har faktisk en innebygget ethernetport.

 

Av misc kunne man ha ønsket seg at skjermkortet ikke ble så varmt når det først kjørte. Er neppe å anbefale for fritidsbruk, men kombinasjonen høyoppløst skjerm, kraftig prosessor, og muligheten til å ha mer enn 16gb ram gjør den ideel for mitt bruk. At den har en decent batteritid og ikke veier 4kg som andre laptopper med tilsvarende specs er jo også en grei bonus

Lenke til kommentar

Har selv brukt denne doningen i start ett år, å synes at HW har det meste av testen korrekt etter min egen oppfattning, men,

I mitt tilfelle er litt av scoren anderledes enn HW.no's resultat.

Min egen erfaring tilsier at:

- Støy 9

- Ytelse 7

- Skjerm 8

å siden maskinen er jobb doningen min så har jeg ikke testet spillytelse selv, men synes 4 hørtes vanvittig lavt ut.

 

Bruker maskinen selv sammen med en USB3 Docking stasjon med 2x 27" 1080p skjermer (en DVI og en DP)

mangelen på VGA bryr meg midt i Fua siden de fleste bedrifter (stikk motsatt av hva det sies i tråden) har andre tilkoblingsmuligheter på projektorene sine enn VGA f.eks. DVI.

føler jeg at jeg skal til en bedrift med "Eldre" utstyr er det somregel ikke noe problem å spørre helpdesk om de har en HDMI to DVI adapter liggende...

 

8/10 i min bok !

Så skal vi se litt på gjennomsnittsberegning:

Den forgår ved at man summerer postene og dividerer på antall poster.

I forliggende oppgave har vi 9 poster og hver post kan gi 10 poeng som blir max. 90p

D.v.s. gjennomsnitt max. 90/9 = 10 poeng.

 

Så ser vi på journalistens selvvalgte poenggiving (ovenfra og ned):

 

9+6+9+4+5+6+8+9+8=64 og det blir 64 / 9 = 7,11 ): 7,11 av 10

Hans eget tall er 6 av10 ??? Og bør gå over til terningkast.

 

Så ser vi på jakols valg:

9+6+9+4+7+8+8+9+9=69 og det blir 69 / 9 = 7,66 ): 7,66 av 10

 

Så var det uenighet om ytelsen og tar bort den:

9+6+9+7+8+8+9+9=65 og da blir det 65 / 8 = 8,125 ):8,125 av 10

 

Dermed er det ikke vanskelig å ha sympati for jakols boking.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Mangelen på ethernet og VGA-port (spesielt) gjør denne ganske irriterende ettersom de fleste bedrifter kun bruker VGA på projektorene sine.. Forbered storinnkjøp av adaptere om bedriften kjøper inn disse.

T440s er på alle måter bedre. Bortsett fra touchpaden som det nesten ikke går å bruke høyre og venstreklikk på.

 

Når det gjelder grøtete bilde tror jeg du kan skylde mer på Win 8.1 som ikke helt takler høye oppløsninger, selv etter å ha satt ned skriftstørrelsen.

 

Er det ikke noe annet en VGA på projektoren er det på overtid og bytte den ut nå.. Ingen som skal holde en fremvisning eller ett foredrag med respekt for seg selv kommer med en pc med VGA\DVI i dag.. :p

Lenke til kommentar

Jeg synes tastaturet er en tragedie, både når det kommer til layout og chiclet-keys.

 

Det er vel bare å innse at Lenovo har ødelagt Thinkpad-serien som engang betydde robuste arbeidshester, ikke glorete mac-kloner.

Hva er egentlig greia med å sutre om "chicklets"? Tastetoppene er godt formede, og ligger i samme avstand som på et klassisk tastatur, og mekanismen under er den samme. Siden du uansett ikke trykker på siden av tastene, hva har det egentlig å si hvordan det ser ut?

 

Jeg er personlig skeptisk til en del av layout-endringene de har gjort i det helt siste, men selve tastefølelsen er - i det minste på min litt eldre X1 carbon uten touch - helt utmerket.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...