Gå til innhold

– Du ville aldri vist dette til noen, det ville være for flaut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

At de overvåker nordkoreanske ledere, syriske generaler eller til og med Angela Merkel, det har jeg ikke noen problemer med. De må forstå at de er legitime mål.

Øhmm.. hvilke kvalifikasjoner har et "legitimt mål" ? En jobb, politisk deltakelse, et varekjøp eller geografisk plassering ?

 

Det blir farlig så fort det er greit å gjøre forskjell på folk, organisjasjoner kan komme opp med de merkeligste sluttninger om hvorfor informasjon om et bestemt individ er nødvendig.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Gikk igjennom alfabetet for å se om Google hadde forslag som tilsa at de visste noe om meg. De vet garantert hvor jeg bor tydeligvis, og en god del av sider jeg har besøkt før ble vist øverst, en god del tilfeldig var det nokk også, men det er kanskje ikke tilfeldig heller, skal da ikke se ut som de vet for mye :p

Lenke til kommentar

I et amerikansk intervju angående Kinect, sa FBI/CIA at de ikke brukte den til å overvåke AMERIKANSKE borgere. Alle andre borgere i alle andre land er fritt vilt. Jeg anbefaler å skru av (plugge ut kinecten fysisk) fra Xboxen, og skrive et illsint brev til The Templars...ehhh USA's overvåkingsavdelinger (!).

Ellers er det greit å ikke ha noe å skjule. Sånn på "long term basis". ;-) Men vi har da søren meg fortjent et privatliv etter andre verdenskrig, har vi ikke, Obama? Det lukter dårlig av hele den amerikanske administrasjonen etter George W. Bush gjorde "velling i veien" der borte. Se på Irak i dag. En katastrofe som ikke blir nevnt i nyhetene engang! Bush skulle vært stilt for riksrett, sammen med Powell, Rumsfeld og de andre haukene!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Folk må gjerne trykke alle mine søkebegrep og lignende på forsiden i avisen. Ja det er nok noe tvilsomt der, men skal man virkelig skamme seg over å være et nysgjerrig søkende menneske med naturlige behov?

 

YOLO er et kjekt begrep. Du får ikke med deg rykte etter graven, så gi litt beng i hva andre tror og mener. Behandle andre som du ønsker de skal behandle deg selv.

Lenke til kommentar

Gikk igjennom alfabetet for å se om Google hadde forslag som tilsa at de visste noe om meg. De vet garantert hvor jeg bor tydeligvis, og en god del av sider jeg har besøkt før ble vist øverst, en god del tilfeldig var det nokk også, men det er kanskje ikke tilfeldig heller, skal da ikke se ut som de vet for mye :p

 

Om du ikke har adblock på, og besøker f.eks Komplett, HiFiKlubben eller slike sider, får du opp reklame (google ads) på sider med tilbud fra disse sidene. Gjelder nok også på HW.no... Så bare det er en stor inntektskilde, målrettet reklame basert på surfehistorikk og mønster.

Lenke til kommentar

 

 

Google er ikke onde, og vi aksepterer det ved å godta en lisensavtale ingen har lest.

 

 

Lisensavtaler er lange. Ofte veeeldig lange å skulle lese. Hadde det ikke vært greit med noen webtjenester som har finlest disse for det som er viktig for folk, og så presentere det kort og lettfattet med vekksiling av juridiske svadafraser som ikke har særlig poeng for vanlige folk (kun for firmaet som prakker på deg lisensavtalen).

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det (og da med en del platte selvfølgeligheter).

Det mange tydeligvis gjør når de fnyser av advarslene mot overvåkningen eller kartleggingen, og påstår at "Jeg har ingenting å skjule", er at de setter sin egen moral og sin egen logikk som rammebetingelser, da uten å ta hensyn til andre betingelser og fallgruver.

Mennesker har ulik moral og ulik logikk. Det er den ene fallgruven man lett havner i med ovennevnte rammebetingelser. En annen fallgruve er at man ser for enkelt på sin egen aktivitet, enten det skjer på nett eller ellers i livet. Det er ikke nødvendigvis den enkelte aktivitet som isolert sett er farlig, men heller at den som overvåker kan kartlegge deg som person gjennom å se mer helhetlig på aktivitetshistorikken din. Den enkelte aktivitet blir som en puslebit, og alle dine aktiviteter et puslespill.

Når man så har hele eller større deler av dette puslespillet, kan det brukes direkte eller indirekte på en måte som er til skade for deg. Eksempelvis kan man lettere utsettes for svindelforsøk, og da gjerne mer effektive sådanne jo mer opplysninger svindlerne har om deg. Det kan enten skje direkte mot deg, eller gjennom en tredjepart, eksempelvis banker, venner eller nettbutikker. Opplysningene man kan bruke, kan være hva slags jobb man har, hvilke interesser/hobbyer, sosiale eller profesjonelle kontakter, adresser, telefonnummer, ja endog hva man mener i kommentarfeltet til hw.

Utover svindelforsøk har man andre potensielt farlige ting, som politiske synspunkter, generelle meninger om ting og tang, mer eller mindre sensitiv informasjon om andre mennesker osv. Husk at opplysninger om deg også kan brukes mot dine nærmeste. Eksempelvis finner noen ut hvem som gjemmer seg bak et bestemt nick i en nettdebatt. Dette nicket har uttalt seg i en svært kontroversiell sak, og ikke alle tåler dennes meninger. Det igjen kan gå utover barna i skolen eller andre sosiale sammenhenger.

 

Nei da, jeg er ikke paranoid, men prøver bare å belyse at ting kan være farligere enn hva man selv innbiller seg. Jeg mener ikke at man hele tiden skal se seg over skulderen, eller se på alt og alle som potensielt farlige. Men det blir for enkelt når mennesker bare avfeier saken med at "Jeg har ingenting å skjule" ...

Endret av 96abrevs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I et amerikansk intervju angående Kinect, sa FBI/CIA at de ikke brukte den til å overvåke AMERIKANSKE borgere. Alle andre borgere i alle andre land er fritt vilt. Jeg anbefaler å skru av (plugge ut kinecten fysisk) fra Xboxen, og skrive et illsint brev til The Templars...ehhh USA's overvåkingsavdelinger (!).

 

Du kan faktisk kjøpe et eget deksel du setter over linsen på kinect om du er så paranoid.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...