Gå til innhold

Telenor-kunder må betale for BankID på mobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såfremt man ikke godkjenner èn og èn regning i nettbanken i stedet for alle i en smell eller bruker mobilbank usedvanlig mye, så er det uansett ikke snakk om så mange kronene pr. måned.

Klart noen klarer sikkert på en eller annen måte å generere litt større summer og noen lager også oppstyr av utgifter på 20kr mer i måneden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Såfremt man ikke godkjenner èn og èn regning i nettbanken i stedet for alle i en smell eller bruker mobilbank usedvanlig mye, så er det uansett ikke snakk om så mange kronene pr. måned.

Du er klar over at denne koden også er med når du gjør kjøp (kredittkort etc) ?

Telenor skal altså ha betalt hver gang du kjøper noe på nettet, uansett hvem du kjøper fra.

 

Det blir hysterisk store inntekter over tid, samlet sett. Langt over hva utvikling og drift av systemet koster. Dette er den nye melkekua som skal erstatte SMS. Dette er i tillegg en tjeneste som folk flest nærmest er tvunget til å bruke (jeg går ut fra at bankene på litt sikt dropper kodebrikkene).

 

Jeg ser ingenting annet enn rein grådighet ligge bak. En satan som stikker stikker begge henda opp i ræva di og røsker med seg det han får tak i. En fordømt igle, en kreftsvulst. Ikke pokker om jeg mater dette svinet.

Lenke til kommentar

 

Såfremt man ikke godkjenner èn og èn regning i nettbanken i stedet for alle i en smell eller bruker mobilbank usedvanlig mye, så er det uansett ikke snakk om så mange kronene pr. måned.

Du er klar over at denne koden også er med når du gjør kjøp (kredittkort etc) ?

Telenor skal altså ha betalt hver gang du kjøper noe på nettet, uansett hvem du kjøper fra.

 

Det blir hysterisk store inntekter over tid, samlet sett. Langt over hva utvikling og drift av systemet koster. Dette er den nye melkekua som skal erstatte SMS. Dette er i tillegg en tjeneste som folk flest nærmest er tvunget til å bruke (jeg går ut fra at bankene på litt sikt dropper kodebrikkene).

 

Jeg ser ingenting annet enn rein grådighet ligge bak. En satan som stikker stikker begge henda opp i ræva di og røsker med seg det han får tak i. En fordømt igle, en kreftsvulst. Ikke pokker om jeg mater dette svinet.

 

Kjøp med kredittkort autentisert med bankID på mobil, ja. Men IKKE hvert kredittkortkjøp.

Man har alternativet kodegenerator på mobil eller brikke, men det er ikke nødvendigvis like "rasjonelt".

 

Men jeg ser helt klart hva du mener. Og som poengtert, autentiserer mange slike kjøp i løpet av måneden, så kan det bli noen kroner. Det er ganske individuelt.

 

Det er helt klart en litt kjip måte å tjene penger på, men personlig synes jeg ikke det er uventet. Telenor har tidligere gått ut å sagt at de ser på andre "forettningsmodeller" da konkurransen fra andre aktører har gjort at "båndbredde" har blitt billigere (noe som ser ut til å være en trend som er på tur til å snu?).

 

Telenor har alltid vært veldig svingende på hvordan de tilpasser seg sine konkurrenter. De har nå lansert en god del tjenester som andre aktører enda ikke er like store på, eller som alle andre aktører ikke kan levere enda (eks. HD voice).

 

Som Network Norway bedriftskunde ser jeg på f.eks. dette med HD voice som noe jeg absolutt kunne tenkt meg for en litt høyere pris, men andre variabler gjør at jeg ikke er telenorkunde.

 

Det gjenstår å se hvordan resten av aktørene reagerer på dette, på sikt. Det kan også være med å fremme andre autentiseringsmetoder for betaling etter hvert.

 

Hvis dette gebyret er et stort problem for noen, kan man i utgangspunktet bare bytte leverandør.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...