Gå til innhold

Vegvesenet skal lage helt nytt bomstasjonsystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

mm Men dette utvikles av IBM. Antagelig med Java som er positivt, men med IBM sine ekstremproprietære løsninger på både hardware og software siden. I Javaverden så betyr dette ulike WebSphere produkter som har værre lockin enn det Microsoft kan drømme om. Bedrifter og det offentlige sliter med gamle IBM sine sære og proprietære Unix løsninger som er for dyre å porte over til noe nytt.

IBM er ekspert på å holde på kunder. Du finner ikke engang fornuftig dokumentasjon på IBM sine sider med mindre du har supportavtale. Konsulenter hater å jobbe med IBM produkter fordi de er så himla sære. Det finnes ikke engang flinke folk som kan dette fordi de flinke vil ikke jobbe med IBM. Du kan si mye stygt om Oracle og MS, men IBM er søppel. NAV er norges største IBM forbruker, og man ser hvor bra de fungerer. For stort, for over-komplisert, for mye inkompetanse. IBM er også viden kjent for å herpe Java, open source, og åpne standarder over en lav sko. Siden de kun leverer "industriløsninger" så ser ikke vanlige folk problemet. IBM er ikke annet enn blodsugere. Dyrt og Dårlig. Dere som skattebetalere(bombetalere) betaler for morroa :)

Lenke til kommentar

mm Men dette utvikles av IBM. Antagelig med Java som er positivt, men med IBM sine ekstremproprietære løsninger på både hardware og software siden. I Javaverden så betyr dette ulike WebSphere produkter som har værre lockin enn det Microsoft kan drømme om. Bedrifter og det offentlige sliter med gamle IBM sine sære og proprietære Unix løsninger som er for dyre å porte over til noe nytt.

IBM er ekspert på å holde på kunder. Du finner ikke engang fornuftig dokumentasjon på IBM sine sider med mindre du har supportavtale. Konsulenter hater å jobbe med IBM produkter fordi de er så himla sære. Det finnes ikke engang flinke folk som kan dette fordi de flinke vil ikke jobbe med IBM. Du kan si mye stygt om Oracle og MS, men IBM er søppel. NAV er norges største IBM forbruker, og man ser hvor bra de fungerer. For stort, for over-komplisert, for mye inkompetanse. IBM er også viden kjent for å herpe Java, open source, og åpne standarder over en lav sko. Siden de kun leverer "industriløsninger" så ser ikke vanlige folk problemet. IBM er ikke annet enn blodsugere. Dyrt og Dårlig. Dere som skattebetalere(bombetalere) betaler for morroa :)

 

Wow!

 

Jeg drifta AIX Unix servere i fire år. Fikk bra med kursing (hos IBM), opplevde nettsider som oversiktlige og lette å finne fram i, så dokumentasjon var sjelden noe problem. Stormaskina, som jobben også hadde, var det andre som håndterte, så den har jeg ikke noe hands-on erfaring fra. Klart, UNIX er ikke open source, og tjenestene til IBM koster, men når det gjelder de maskinene jeg jobba med, så har jeg ennå til gode å se så robuste servere og OS.

 

Men, vi kan vel alle bare snakke av egen erfaring, kanskje? ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ofte ser vi skilt som: Ny 4-veis ferdig år : XXXX.

 

Problemet er er at de mener 2-vei i retning Oslo, og 2-veis retning Asker = total 4-veis.

Dette må vi være obs på, jeg ser trenden at de prøver å lure oss til å tro at vi vil få en EKSTRA vei, men nei. Det er heller mer snakk om nytt asfalt.

 

Problemet blir ikke løst hva angår kø osv. . .

 

Det kan godt være steder der vil få NYTT vei, men jeg har ikke sett mye av dette kontra hva vi har betalt i bompenger i de alle årene. I tillegg at hver gang det nedlegges en bomring, opprettes det 1-3 nye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Staten/vegvesent (samme ulla) skjønner fortsatt ikke at det kunne ha vært spart millioner ved å sette opp drivstoff prisene med 1 krone, øremerket til "whatever" bomstasjonene er for

Rettferdig fordeling, de om bruker mye, betaler mye, de som bruker lite, betaler lite, i motsetning til dagens, hvor de som kjører lite kan ende opp med å betale mer enn de som kjører ofte, bare på grunn av hvor de bor

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Staten/vegvesent (samme ulla) skjønner fortsatt ikke at det kunne ha vært spart millioner ved å sette opp drivstoff prisene med 1 krone, øremerket til "whatever" bomstasjonene er for

Rettferdig fordeling, de om bruker mye, betaler mye, de som bruker lite, betaler lite, i motsetning til dagens, hvor de som kjører lite kan ende opp med å betale mer enn de som kjører ofte, bare på grunn av hvor de bor

 

Veldig enig i det du sier, men synes de kunne tatt det et steg videre, legg på drivstoff prisene i stede for å ha ekstra avgifter på nye biler, moms hadde vært nok! Så kan heller de som kjører mest betale mest, i stede for å gjøre det håpløst dyrt å kjøpe seg en mer driftssikker bil. Betaler gjerne opp mot 25kr literen hvis det er det som skal til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kommentar til dere som foreslår samling av alle avgifter i drifstoffprisen:

- Enig i tanken om "den som forurenser/sliter ut veg/lager kø er den som betaler", som man oppnår ved en løpende avgift som dere foreslår.

- Ett men: Et problem er at statens utgifter fra for f.eks. vegstøv og kø varierer enormt mye etter hvor du kjører! Staten har utgifter på ca 20kr/l i byene bare som følge av ting du som forbruker selv ikke merker (direkte) og derfor ikke tar hensyn til. Det tilsvarende tallet i distriktene er ca en tidel..

- Derfor er det prinsipielt forsvarlig å avgifslegge de som kjører i rushet og i byene, mens andre slipper unna. Om bomene faktisk er plassert slik at man oppnår en rettferdig fordeling er en helt annen sak...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

V3gg3n: Så hvis jeg kjører en kilometer i byen så sliter jeg 10 ganger så mye vei som hvis jeg kjørte den samme kilometeren på landet? Eller er det kosntadene som følge av kø som er så vanvittig høye?

 

Eller kan det hende du regner per km vei i byen, som i gjennomsnitt transporterer 10 ganger flere biler, enn tilsvarende på landet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette må jeg bare kommentere.

Flere prosjekter , samme selskap
Det snakkes om at det er mange små selskaper bak og det skaper høye driftsutgifter
Det er sikkert noe i det

Det som egentlig er et større problem er at samme selskap har flere prosjekter etter hverandre i samme område , som medføre at den samme bileieren må betale flere for passeringer på samme tur
å slå disse prosjektene sammen skaper trøbbel for inntjeningen

Rusttidsavgift
Noen av dere mener at rusttidsavgift er en god ide
Egentlig så er det ikke rettferdig det heller fordi man kan jo ikke akkurat selv bestemme arbeidstiden.
Det er svær få som faktisk ønsker å kjøre i kø
Så da er det bare en avgift for de som har normal arbeidstid .og ellers de som velger å kjøre på den tiden

Ekstra drivstoffavgift
Det er forslått flere ganger
problemet her er jo at alle som kjøper drivstoff betalr den ekstra avgiften uansett hvor man bruker drivstoffet
en del hobby fiskere klagde på avgiften da bruket bensin til båten , ikke bilen

Bomstasjon og veien
En ting å tenke på ar jo at det er bare de som faktisk passerer bomstasjon som betaler .
det er jo fullt mulig å kjøre på de nye veien uten kjøre hele strekningen.
og så har man jo de som slipper unna avgiften fordi det er
- Elektrisk bil
- Utenlandsk bil
- Motorsykkel


Så da ender det vel man at bussbilletten går opp etter at de først har prøvd seg med avgift på elektriske biler ?

 

Dette blir jo også et paradoks til de udanske vogntogene som slipper unna mens de norsk må betale

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Dette må jeg bare kommentere.

 

Rusttidsavgift

Noen av dere mener at rusttidsavgift er en god ide

Egentlig så er det ikke rettferdig det heller fordi man kan jo ikke akkurat selv bestemme arbeidstiden.

Det er svær få som faktisk ønsker å kjøre i kø

Så da er det bare en avgift for de som har normal arbeidstid .og ellers de som velger å kjøre på den tiden

 

 

 

 

 

Folk ønsker ikke å kjøre i kø, men det er ikke kjipt nok for de at de gjør noe annet enn å kjøre bil. Rushtidsavgift liker jeg, det er også fremmende for samkjøring.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Dette må jeg bare kommentere.

 

Rusttidsavgift

Noen av dere mener at rusttidsavgift er en god ide

Egentlig så er det ikke rettferdig det heller fordi man kan jo ikke akkurat selv bestemme arbeidstiden.

Det er svær få som faktisk ønsker å kjøre i kø

Så da er det bare en avgift for de som har normal arbeidstid .og ellers de som velger å kjøre på den tiden

 

 

 

 

 

Folk ønsker ikke å kjøre i kø, men det er ikke kjipt nok for de at de gjør noe annet enn å kjøre bil. Rushtidsavgift liker jeg, det er også fremmende for samkjøring.

 

AtW

 

 

Men man oppnår jo ikke noe annet at staten "tar " penger fra dem som eier bilen , og de trenger ikke nødvendigvis å være den samme som kjører.

hvis hensikten er å hindre kø så funger det ikke på den måten

 

her det også flere konsekvenser man bør ta hensyn til

Lenke til kommentar

 

 

Dette må jeg bare kommentere.

 

Rusttidsavgift

Noen av dere mener at rusttidsavgift er en god ide

Egentlig så er det ikke rettferdig det heller fordi man kan jo ikke akkurat selv bestemme arbeidstiden.

Det er svær få som faktisk ønsker å kjøre i kø

Så da er det bare en avgift for de som har normal arbeidstid .og ellers de som velger å kjøre på den tiden

 

 

 

 

 

Folk ønsker ikke å kjøre i kø, men det er ikke kjipt nok for de at de gjør noe annet enn å kjøre bil. Rushtidsavgift liker jeg, det er også fremmende for samkjøring.

 

AtW

 

 

Men man oppnår jo ikke noe annet at staten "tar " penger fra dem som eier bilen , og de trenger ikke nødvendigvis å være den samme som kjører.

hvis hensikten er å hindre kø så funger det ikke på den måten

 

her det også flere konsekvenser man bør ta hensyn til

 

 

Om du låner bort bilen din til folk, og de ikke betaler deg for bompasseringene, så er det ditt eget problem, at folk blir lurt eller vil være snille mot vennene sine er ikke noe man trenger å bry seg om.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frp (tror jeg) sa at de skulle få "Bedre veier, uten bompenger", men resultatet var at vi har de samme veiene og har forsatt bompenger. At de tar ned bomstasjonene/bompenger var for dyrt å demontere, men nå blir det ikke noe snakk om det.

Det stemmer .

 

Nå er jo den nye regjering bare så vidt kommet i gang så man bør ha lit mer tålmodighet til man er kommet til 2015 .

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...