Gå til innhold

Test: Nokia Lumia 1320


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Eeeeeeen ting om gangen"

Er det Windows Phone sin skyld eller Nokia Here sin skyld.

Windows Phone støtter bakgrunns nedlastning. Hvis du installerer en app kan fortsette å gjøre andre ting mens nedlastningen fortsetter i bakgrunn. Testet i appen Podcast Lounge nå og den fortsetter å laste ned Podcaster i bakgrunn når jeg går ut av appen og inn i andre apper.

Det samme skjer når jeg laster ned filer i Xbox Music.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Telefonen er tidvis manisk opptatt av å fortelle om at her fins det Wi-Fi. Den enorme varslingsklossen dekker ofte over valgene appene du bruker. Dermed må du vente i det som føles som vinter og vår før du faktisk får gjort det du skal. Innen de fem-ti sekundene har gått kan både fotomuligheten være borte. Er du på farten kan det hende du rett og slett ikke hadde mer enn et par øyeblikk i forbifarten. Da har telefonen kun oppnådd å bruke opp tiden din.

Slike ting skjer innimellom, og et varslingssenter hadde løst dette. Å måtte gjennom en dugelig lang innstillingsmeny for å finne knappen som aktiverer flymodus, føles også ganske bakvendt.

 

Vel, her har man tre alternativer:

1. Slå av Wifi når det ikke brukes.

2. Fjern avhukingen for "Varsle meg når nye nettverk blir funnet".

3. Sveip meldingen til siden, så forsvinner den.

 

Hvordan hadde et varslingssenter løst dette? At trådløse nettverk er oppdaget i nærheten vil jo fremdeles poppe opp så lenge man ikke har deaktivert funksjonen. Og snarveier til å slå av/på funksjoner kan jo legges på startskjermen. Flisene er dynamiske og oppdateres med varsler, disse varslene står også på låseskjermen.

 

Microsoft startet mer eller mindre opp plattformen på nytt, for knappe halvannet år siden, da de slapp Windows Phone 8.1.

 

Windows Phone 8.1 har ikke blitt sluppet enda...

 

Forlater du en app som jobber med noe, blir den ikke ferdig til du kommer tilbake.

 

Det stemmer vel ikke helt. Man kan fint installere/oppdatere programmer i bakgrunnen. Navigasjon, musikk med mer fungerer også i bakgrunnen uten at det stoppes når man går ut av applikasjonen. At det ikke fungerer på kartnedlasting kan vel skyldes manglende støtte i Here-appen for bakgrunnskjøring... Å basere hele operativsystemets funksjonalitet på at en app ikke støtter bakgrunnskjøring blir vel litt feil?

 

Det er spesielt mangelen på et varslingssenter med kjapp tilgang på informasjon, og de viktigste snarveiene, vi savner her. Musikkavspillere er blant appene som til en viss grad kan fungere i bakgrunnen, men du har ingen god måte å styre avspillingen på, med mindre du er inni appen, eller velger å låse telefonen – da får du hurtigvalg for musikkavspilling opp på skjermen i noen øyeblikk før du låser den opp igjen.

Et trykk på en av volumtastene, og vips, snarveien for å pause musikken eller bytte sang dukker opp. Trenger ikke å gå inn i musikkappen eller låse telefonen for å gjøre det.

 

Nå har dere testet en del Windows Phone telefoner, allikevel trekker dere fram slike feil i test etter test. Det virker ikke alltid som om dere har lagt så mye jobb i testingen...

 

 

De flese appene du trenger, eller en eller annen variant av dem, er nå tilgjengelig for Windows Phone. Men, du bør være klar over at dette tidvis er ganske gamle, eller begrensede, versjoner av appene. Det er slett ikke alltid de kan måle seg med variantene som er på de andre plattformene.

Flere av disse variantene er også bedre enn originalene som finnes på Android/IOS-platformene, det nevner dere ikke. Det finnes veldig mange bra apper til Windows Phone, og jeg syns det som regel er lettere å finne fram til en god app der enn i Google Play som inneholder en drøss med apper, hvor flertallet heter noe ala det samme og er rimelig dårlig...

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

 

Telefonen er tidvis manisk opptatt av å fortelle om at her fins det Wi-Fi. Den enorme varslingsklossen dekker ofte over valgene appene du bruker. Dermed må du vente i det som føles som vinter og vår før du faktisk får gjort det du skal. Innen de fem-ti sekundene har gått kan både fotomuligheten være borte. Er du på farten kan det hende du rett og slett ikke hadde mer enn et par øyeblikk i forbifarten. Da har telefonen kun oppnådd å bruke opp tiden din.

Slike ting skjer innimellom, og et varslingssenter hadde løst dette. Å måtte gjennom en dugelig lang innstillingsmeny for å finne knappen som aktiverer flymodus, føles også ganske bakvendt.

 

Vel, her har man tre alternativer:

1. Slå av Wifi når det ikke brukes.

2. Fjern avhukingen for "Varsle meg når nye nettverk blir funnet".

3. Sveip meldingen til siden, så forsvinner den.

 

Hvordan hadde et varslingssenter løst dette? At trådløse nettverk er oppdaget i nærheten vil jo fremdeles poppe opp så lenge man ikke har deaktivert funksjonen. Og snarveier til å slå av/på funksjoner kan jo legges på startskjermen. Flisene er dynamiske og oppdateres med varsler, disse varslene står også på låseskjermen.

Microsoft startet mer eller mindre opp plattformen på nytt, for knappe halvannet år siden, da de slapp Windows Phone 8.1.

 

Windows Phone 8.1 har ikke blitt sluppet enda...

Forlater du en app som jobber med noe, blir den ikke ferdig til du kommer tilbake.

 

Det stemmer vel ikke helt. Man kan fint installere/oppdatere programmer i bakgrunnen. Navigasjon, musikk med mer fungerer også i bakgrunnen uten at det stoppes når man går ut av applikasjonen. At det ikke fungerer på kartnedlasting kan vel skyldes manglende støtte i Here-appen for bakgrunnskjøring... Å basere hele operativsystemets funksjonalitet på at en app ikke støtter bakgrunnskjøring blir vel litt feil?

Det er spesielt mangelen på et varslingssenter med kjapp tilgang på informasjon, og de viktigste snarveiene, vi savner her. Musikkavspillere er blant appene som til en viss grad kan fungere i bakgrunnen, men du har ingen god måte å styre avspillingen på, med mindre du er inni appen, eller velger å låse telefonen ? da får du hurtigvalg for musikkavspilling opp på skjermen i noen øyeblikk før du låser den opp igjen.

Et trykk på en av volumtastene, og vips, snarveien for å pause musikken eller bytte sang dukker opp. Trenger ikke å gå inn i musikkappen eller låse telefonen for å gjøre det.

 

Nå har dere testet en del Windows Phone telefoner, allikevel trekker dere fram slike feil i test etter test. Det virker ikke alltid som om dere har lagt så mye jobb i testingen...

 

De flese appene du trenger, eller en eller annen variant av dem, er nå tilgjengelig for Windows Phone. Men, du bør være klar over at dette tidvis er ganske gamle, eller begrensede, versjoner av appene. Det er slett ikke alltid de kan måle seg med variantene som er på de andre plattformene.

Flere av disse variantene er også bedre enn originalene som finnes på Android/IOS-platformene, det nevner dere ikke. Det finnes veldig mange bra apper til Windows Phone, og jeg syns det som regel er lettere å finne fram til en god app der enn i Google Play som inneholder en drøss med apper, hvor flertallet heter noe ala det samme og er rimelig dårlig...

HELT KORREKT! Kudos :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Amobil: vær så snill å gjøre litt grundigere research når dere skal mene sterke og negative ting om et helt operativsystem. Som påvist flere steder i kommentarer over, så er det flere direkte feil i denne artikkelen. Kanskje en artikkel om misforståelser dere har bidratt til om WP hadde vært en fin greie?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Synes dere burde tatt mer hensyn til pris. 2500 kroner for en så jævlig bra totalpakke? Verdt mer enn 7/10 i mine øyne ihvertfall.

 

Nå har vel egentlig ikke pris noe som helst med vurdering av et produkt å gjøre da pris er 110% subjektivt. Men er helt enig at for 2500kr så får du deg ikke noen bedre totalpakke enn det her per dags dato.

 

 

Hva gjelder apps så er jeg helt enig i anmeldelsen at alt, alt for mye av de populære appene / tjeneste til Windows Phone leveres i dårlige kopier sammenlignet med utgavene til Android og iOS og disse oppdateres kanskje en gang i halvåret.. Men det er mye tullball i anmeldelsen som vitner veldig om at anmelder benytter et operativsystem som vedkommende åpenbart ikke er helt husvarm med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle testene av WP devicer er negativt rettet... Som nevnt av Jonas. Dere trekker fram de samme feilene gang på gang som egentlig er lette å løse. Og det med Nokia here appen er ikke WP sin feil, app oppdatering i bakgrunnen fungerer toppers på min WP device, forstår ikke hvorfor dere har problemet.

Når det gjelder apper så er det sant at mange utviklere lager dårlige apper i en fei for å ikke må mye klager. Men ellers så er det veldig mange kvalitetsapper som er mye bedre enn de på Android. Rudy Huyn har laget alle de essensielle appene. Og mange flere gode apper

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle testene av WP devicer er negativt rettet... Som nevnt av Jonas. Dere trekker fram de samme feilene gang på gang som egentlig er lette å løse. Og det med Nokia here appen er ikke WP sin feil, app oppdatering i bakgrunnen fungerer toppers på min WP device, forstår ikke hvorfor dere har problemet.

Når det gjelder apper så er det sant at mange utviklere lager dårlige apper i en fei for å ikke må mye klager. Men ellers så er det veldig mange kvalitetsapper som er mye bedre enn de på Android. Rudy Huyn har laget alle de essensielle appene. Og mange flere gode apper

Ser heller ikke helt problemet med nedlasting av kart til Here maps. På WiFi tok det ca. 30 sekunder å laste ned kart over Norge. Når det først er lastet ned så er jo ikke dette noe som blir gjentatt jevnlig, kun når det kommer oppdateringer. Og heldigvis har jeg ennå tålmodigheten som kreves for å vente i de ulidelig lange 15-20 sekundene det tar hele 3-4 ganger i året...

Rudy Huyn lager virkelig flotte apper, vil heller bruke hans uoriginale enn originalene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål: Hvis jeg kjøper en app i windows store (for win 8.x), vil jeg da kunne laste den ned på windows phone med samme brukerkonto, uten å måtte betale for den igjen? Og vice versa....

Nei, Appene til windows store er ikke de samme appene som i Windows phone store siden windows store appene er basert på PC CPU og ikke mobil CPU (ARM)

Lenke til kommentar

De fleste appene på Windows Store i Windows 8(.1) er ARM basert, det er jo derfor 99% av de kan kjøres på både Windows RT (ARM) og Windows 8(.1) (x86).

 

Men det stemmer at det ikke er noen krysskobling mellom Windows Store for Windows RT og Windows 8(.1) og Windows Store til Windows Phone men dette skal vel utarbeides bedre med Windows Phone 8.1 og frem mot Windows 9 + Windows Phone 9 vil jeg tro.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

ikke så mye på app på android som er bra ikke så mye valg av app på android masse dårlig app på android og det har bitt bedre app på windows phone det blir bedre on bedre ..skal man ha masse app så får kjøpe iphone .eller ipod touch 5 -jeg har en sony xepria z2 ikke den beste mobilen nesten ikke så mye app på android ..jeg skal ha nokia lumia 1520 ..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...