Gå til innhold

Test: BenQ XL2720Z


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor kaste bort ekstra penger på et panel som har utvaska farger og er helt jævlig å se på? Og om jeg ikke husker feil, vil bruk av Lightboost utvaske fargene ytterligere (i hvert fall på de nåværende skjermene). Dette kompromisset mellom farger og responstid burde være grunn nok til å holde disse skjermene på samme prisområde som vanlige skjermer.

 

Kjøp heller en koreansk 27 tommers IPS-skjerm til 2500,-. Du får kanskje ikke verdens beste responstid (6 ms), men du får en billigere skjerm, den myke beveglighetsfølelsen ved å overklokke den til 96-120hz, 2560x1440P oppløsning og gode farger.

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fargene er relativt gode på min BenQ XL2411T. Ut fra fabrikk så det mildt sagt jævlig ut å jeg tenkte jeg hadde kjøpt katta i sekken, men etter litt tweaking fant jeg en settings jeg var fornøyd med. Dessuten er ikke disse skjemene utviklet for folk som driver med bilde redigering, men gjerne FPS spillere som vil ha lavest mulig input lag og rask oppdaterings frekvens.

 

Edit: En ting jeg savner er en liten fjernkontroll som lar meg enkelt bytte mellom film settings og spill settings. Er noe knotete å fikle under skjermen hver gang man skal bytte.

Endret av 1982kims
Lenke til kommentar

Hvorfor kaste bort ekstra penger på et panel som har utvaska farger og er helt jævlig å se på? Og om jeg ikke husker feil, vil bruk av Lightboost utvaske fargene ytterligere (i hvert fall på de nåværende skjermene). Dette kompromisset mellom farger og responstid burde være grunn nok til å holde disse skjermene på samme prisområde som vanlige skjermer.

 

Kjøp heller en koreansk 27 tommers IPS-skjerm til 2500,-. Du får kanskje ikke verdens beste responstid (6 ms), men du får en billigere skjerm, den myke beveglighetsfølelsen ved å overklokke den til 96-120hz, 2560x1440P oppløsning og gode farger.

 

Jeg har både 27"med 144hz og korea (qnix) med 1440p og oc til 120hz. Qnix har bedre farger,men du overdriver at alle tn har #$#-$"/ farger. Tn 144hz Er vesentlig raskere og har livets rett for de som spiller mye fps og hater treige skjermer. Korea skjerm er et must for dem som vil ha 1440p for å spille på. Til sommeren kommer Asus med 1440p tn med g-sync. Da blir det oppgradering på gamer maskinen hos meg.

 

Qnix 27 som jeg betalte 2300kr inkludert frakt og toll, er så billig at msn kan umulig la være å kjøpe den 3 slike for under 7000kr. Bedre surround skjermoppsett til prisen skal man lete lenge etter. Særlig når en god ips 27" fort koster 7k :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal aldri ha et TN panel igjen. Utvaska farger og det ser direkte for jævlig ut. Ingen unntak.

 

Hadde jeg vært proff spiller og må ha minimal med ms og etterslep etc etc så hadde det vært en ting. Men 99% av folk er ikke i denne kategorien.

 

Så å få spill som i utgangspunktet er fargefulle å pene til å se ut som noe utvaska dritt med et TN panel er idiotiskt mener nå jeg. Jeg har prøvd endel skjermer nå og det er ingen tvil..TN panel uansett merke som er trykt på plast ramma. Er noe forbanna søppel.

Endret av LarZen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg gleder meg til man kan få 120hz+ skjerm med IPS-panel <3 :D

 

Det er vel noe med IPS som gjør at man ikkje får 120hz+ med IPS?

 

 

Skal aldri ha et TN panel igjen. Utvaska farger og det ser direkte for jævlig ut. Ingen unntak.

 

Hadde jeg vært proff spiller og må ha minimal med ms og etterslep etc etc så hadde det vært en ting. Men 99% av folk er ikke i denne kategorien.

 

Så å få spill som i utgangspunktet er fargefulle å pene til å se ut som noe utvaska dritt med et TN panel er idiotiskt mener nå jeg. Jeg har prøvd endel skjermer nå og det er ingen tvil..TN panel uansett merke som er trykt på plast ramma. Er noe forbanna søppel.

 

Siden du er såpass kresen på fargene, regner jeg med at du ikkje spiller noen raske spill. På fps spill, så blir jo bildet helt j#¤%&¤ med 60 hz. Man blir faktisk kvalm av lagginga. 60 hz mener jeg faktisk er verre enn litt "dårligere" farger på spill og generrellt på en pc. Bare å bevege musa og skrolle opp og ned på en internettside er jo helt forferdelig synes jeg i forhold til 120hz+.

 

Det kan virke som om de fleste som hater TN ikkje har hatt en god 120hz+ skjerm, og kanskje ikkje hatt hardware til å spille spill i 120fps+ heller.

 

Igjen så er koreaskjermene et bra kompromiss. Bra farger og rimelig raske når man overklokker dem til over 100hz. Dette er som regel PLS paneler.

 

Jeg har hatt en svinedyr Eizo skjerm, men den passet seg best til stillbilder ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

27'' med 1080p....det har mobilen min på 4.5'' også :p

Er det noe bedre med 65" TV med 1080p? :p

Vel, det finnes jo 4k TV'er. Men blir vel heller å finne en 4k monitor som jeg heller da kan nedskalere til 1080p i spill evt. Er litt stusselig å sitte med 1080p skal man drive med litt annet enn spill også.

Lenke til kommentar

 

 

27'' med 1080p....det har mobilen min på 4.5'' også :p

Er det noe bedre med 65" TV med 1080p? :p

Vel, det finnes jo 4k TV'er. Men blir vel heller å finne en 4k monitor som jeg heller da kan nedskalere til 1080p i spill evt. Er litt stusselig å sitte med 1080p skal man drive med litt annet enn spill også.

 

 

Derfor har man flere skjermer. F.eks èn til spill og en til dall. Kanskje også en til bilde :)

 

Er litt som at man ikkje har èn maskin. En gamer + en server. Server og gamer i samme maskin er ikkje optimalt, selv om jeg har hatt det slik ganske mye.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

 

 

 

27'' med 1080p....det har mobilen min på 4.5'' også :p

Er det noe bedre med 65" TV med 1080p? :p

Vel, det finnes jo 4k TV'er. Men blir vel heller å finne en 4k monitor som jeg heller da kan nedskalere til 1080p i spill evt. Er litt stusselig å sitte med 1080p skal man drive med litt annet enn spill også.

Derfor har man flere skjermer. F.eks èn til spill og en til dall. Kanskje også en til bilde :)

 

Er litt som at man ikkje har èn maskin. En gamer + en server. Server og gamer i samme maskin er ikkje optimalt, selv om jeg har hatt det slik ganske mye.

Ja, jeg vurderer nå to skjermer for det ser verre og verre ut å få det jeg ønsker av en skjerm dessverre.

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg til man kan få 120hz+ skjerm med IPS-panel <3 :D

Dette vil aldri skje.

perfekte skjerm hadde vært 120+hz ISP skjerm med gode farger og er 4K og i tilleg koste 4 tusen eller lavere.

Nei, det hadde vært en halvveisløsning som gjorde ingenting bra, men mye "helt greit"

IPS er en panelteknologi designet for å gi veldig god fargegjengivelse og grei kontrast i bytte mot at pikslene oppdateres betydelig tregere enn på TN-paneler. Å ta et IPS-panel og selge det som "120Hz gaming monitor" blir som å ta en Ford Transit, slenge inn en motor som yter 1000 hestekrefter for så å kalle den "sportsbil."

Lenke til kommentar

Nå er det ingenting i veien for en 120hz IPS-skjerm - jeg kan klokke min catleap til det uten bekymringer (litt avhengig av driverversjonen til Nvidia virker det som)

 

Det som derimot er koreanernes problem i forhold til spill er jo at selv om skjermen oppdaterer i 120hz, så er det iallefall på min skjerm nok etterslep til at bildet allikevel blir utydelig ved raske bevegelser. Catleapen er helt super den helt til du begynner å spille raske spille på den....da merker du begrensningene uansett framerate fra maskinen din.

 

Asus kommer jo straks med en ny skjerm ROG swift, som har både g-sync og en videreutvikling av lightboost teknologien. I tillegg til at den er 2560x1440 på 27" med TN panel som oppdaterer GtG på 1ms. De skryter også av at den skal ha en oppgradert fargebehandling i forhold til andre TN-baserte skjermer. tipper at den kommer til å ligge på ca 5000 i utsalg, så jeg venter spent på anmeldelse av denne.

Lenke til kommentar

Nå er det ingenting i veien for en 120hz IPS-skjerm - jeg kan klokke min catleap til det uten bekymringer (litt avhengig av driverversjonen til Nvidia virker det som)

 

Det som derimot er koreanernes problem i forhold til spill er jo at selv om skjermen oppdaterer i 120hz, så er det iallefall på min skjerm nok etterslep til at bildet allikevel blir utydelig ved raske bevegelser. Catleapen er helt super den helt til du begynner å spille raske spille på den....da merker du begrensningene uansett framerate fra maskinen din.

 

Asus kommer jo straks med en ny skjerm ROG swift, som har både g-sync og en videreutvikling av lightboost teknologien. I tillegg til at den er 2560x1440 på 27" med TN panel som oppdaterer GtG på 1ms. De skryter også av at den skal ha en oppgradert fargebehandling i forhold til andre TN-baserte skjermer. tipper at den kommer til å ligge på ca 5000 i utsalg, så jeg venter spent på anmeldelse av denne.

ASUS sin 27" kommer med et TN-panel med 8-bits (per farge) fargegjengivning, i motsetning til de vanlige 6-bit. Med TN-panel vil det også være nyttig med 120Hz, i motsetning til IPS-paneler som har for trege piksler til at det er stort vits i å passere 75Hz.

Lenke til kommentar

Nå er det ingenting i veien for en 120hz IPS-skjerm - jeg kan klokke min catleap til det uten bekymringer (litt avhengig av driverversjonen til Nvidia virker det som)

 

Det som derimot er koreanernes problem i forhold til spill er jo at selv om skjermen oppdaterer i 120hz, så er det iallefall på min skjerm nok etterslep til at bildet allikevel blir utydelig ved raske bevegelser. Catleapen er helt super den helt til du begynner å spille raske spille på den....da merker du begrensningene uansett framerate fra maskinen din.

 

Asus kommer jo straks med en ny skjerm ROG swift, som har både g-sync og en videreutvikling av lightboost teknologien. I tillegg til at den er 2560x1440 på 27" med TN panel som oppdaterer GtG på 1ms. De skryter også av at den skal ha en oppgradert fargebehandling i forhold til andre TN-baserte skjermer. tipper at den kommer til å ligge på ca 5000 i utsalg, så jeg venter spent på anmeldelse av denne.

 

catleap 2b OC er vel s-ips :p.

Lenke til kommentar

<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="SLapsy" data-cid="21511136" data-time="1395591543">SLapsy, den 23 Mar 2014 - 17:19, sa:SLapsy, den 23 Mar 2014 - 17:19, sa:<p><p>Jeg gleder meg til man kan få 120hz+ skjerm med IPS-panel

Trenger ikke nødvendigvis 120 FPS for å utnytte 120hz. Jeg hadde bare 50 FPS i BF3, men merket en langt glattere og "tydeligere" opplevelse med 120hz enabled enn 60hz. Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...