Gå til innhold

Sniktitt: Steam-kontrolleren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"På andre side av kontrolleren ligger styrekorset. Denne er også fire separate knapper, fremfor en helhetlig, kryssformet flate. Fingrene glir ikke like lett over dem som et tradisjonelt styrekors, men det gjør egentlig ikke så mye. Storekorset brukes langt oftere til sekundære funksjoner framfor retningsstyring i de fleste spill, så det å gjøre dem til separate knapper er ikke så farlig."

Så har du de av oss som fortsatt leter etter en kontroll til PC med god D-pad.

 

Lurer på om Steam-kontrollen gjør noe som helst _godt_, og hvem som egentlig er målgruppen. Interessant å følge med på utviklingen av den.

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt angående Steam kontrolleren, og forøvrig SteamOS/Steambox er: hva vil de gjøre i FPS spill? Det er vel klart at kontrolleren ikke er noe mus-erstatter, og Vavle har sagt at de vil støtte mus og tastatur på SteamOS. Så igjen, hva vil de gjøre i FPS spill? Dele servere? "Debuffe" mus brukere? Auto aim? Tvinge brukere over på gamepad? Eller ingenting? Sistnevnte vil ganske sikkert føre til en lav kill/death ratio til gamepadbrukerne. Valve er jo trossalt en komersiell bedrift, så jeg tviler på at de vil la gamepadrbrukere bli knust. Og vil de isolere gamepadbrukere fra resten av Steam når det (tidlig) kommer frem at gamepaden ikke holder stand? Historien har vist at multiplatform (PC/konsoll) ikke funker.

 

Den skal visst vært veldig god i FPS spill etter det jeg har hørt. Visstnok mye bedre enn Playstation og Xbox kontrollere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

"På andre side av kontrolleren ligger styrekorset. Denne er også fire separate knapper, fremfor en helhetlig, kryssformet flate. Fingrene glir ikke like lett over dem som et tradisjonelt styrekors, men det gjør egentlig ikke så mye. Storekorset brukes langt oftere til sekundære funksjoner framfor retningsstyring i de fleste spill, så det å gjøre dem til separate knapper er ikke så farlig."

Så har du de av oss som fortsatt leter etter en kontroll til PC med god D-pad.

 

Lurer på om Steam-kontrollen gjør noe som helst _godt_, og hvem som egentlig er målgruppen. Interessant å følge med på utviklingen av den.

360 kontrolleren er jo ypperlig, men selv tror jeg at jeg skaffer meg en Steam-konstoller.

 

 

 

Tviler sterkt på at Valve vil tvinge noen til å bruke kontrolleren, det blir nok opp til hvert individ om en vil prøve det.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

 

"På andre side av kontrolleren ligger styrekorset. Denne er også fire separate knapper, fremfor en helhetlig, kryssformet flate. Fingrene glir ikke like lett over dem som et tradisjonelt styrekors, men det gjør egentlig ikke så mye. Storekorset brukes langt oftere til sekundære funksjoner framfor retningsstyring i de fleste spill, så det å gjøre dem til separate knapper er ikke så farlig."

Så har du de av oss som fortsatt leter etter en kontroll til PC med god D-pad.

 

Lurer på om Steam-kontrollen gjør noe som helst _godt_, og hvem som egentlig er målgruppen. Interessant å følge med på utviklingen av den.

360 kontrolleren er jo ypperlig, men selv tror jeg at jeg skaffer meg en Steam-konstoller.

360-kontrollen er fantastisk om man ser bort i fra d-padden. :p

Veldig nysgjerrig på Xbox One-kontrollen.

Lenke til kommentar

Jeg tror personlig at denne kontroller typen kan bli ordentlig bra, tror den har stort potensiale. nå gjelder det bare for valve å perfeksjonere teknologien og for publikum å prøve å trykke det her til sitt bryst, uten å avfeie det før de overhodet har satt seg nå og prøvd å lære seg å bruke den.

 

Håper selv også at den vil fungere med tynn hanske på, da jeg tror det fort kan bli problemer med å dra tommeltotter som kan bli fuktige innimellom, når det blir intenst i spillet :)

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt angående Steam kontrolleren, og forøvrig SteamOS/Steambox er: hva vil de gjøre i FPS spill? Det er vel klart at kontrolleren ikke er noe mus-erstatter, og Vavle har sagt at de vil støtte mus og tastatur på SteamOS. Så igjen, hva vil de gjøre i FPS spill? Dele servere? "Debuffe" mus brukere? Auto aim? Tvinge brukere over på gamepad? Eller ingenting? Sistnevnte vil ganske sikkert føre til en lav kill/death ratio til gamepadbrukerne. Valve er jo trossalt en komersiell bedrift, så jeg tviler på at de vil la gamepadrbrukere bli knust. Og vil de isolere gamepadbrukere fra resten av Steam når det (tidlig) kommer frem at gamepaden ikke holder stand? Historien har vist at multiplatform (PC/konsoll) ikke funker.

 

Steam-kontrolleren kan tilpasses i ganske stor grad, og du kan blant annet programmere inn hvor følsom styreskivene skal være. Dermed kan du f.eks. legge inn hvor kjapt du snur deg med et sveip av tommelen i et FPS-spill. Ifølge en av Valve-folka jeg pratet med har den potensiale til å være langt mer presis enn en musepeker.

 

 

Så spill som er bare tilrettelagt via en wrapper, får ikke haptisk tilbakemeldinger vis du f.eks legger knapper på styreflatene? Det er litt skuffende. Bortsett fra det, så ser det ganske bra ut.

 

Fikk ikke spurt om akkurat dette, men skulle jeg tro Valve-folka på gulvet kan du programmere kontrolleren til å respondere på og gjøre det aller meste innenfor rimelighetens grenser. Skal ikke se bort fra at man kan få haptiske tilbakemeldinger på det aller meste.

Lenke til kommentar

"På andre side av kontrolleren ligger styrekorset. Denne er også fire separate knapper, fremfor en helhetlig, kryssformet flate. Fingrene glir ikke like lett over dem som et tradisjonelt styrekors, men det gjør egentlig ikke så mye. Storekorset brukes langt oftere til sekundære funksjoner framfor retningsstyring i de fleste spill, så det å gjøre dem til separate knapper er ikke så farlig."

Så har du de av oss som fortsatt leter etter en kontroll til PC med god D-pad.

 

Lurer på om Steam-kontrollen gjør noe som helst _godt_, og hvem som egentlig er målgruppen. Interessant å følge med på utviklingen av den.

 

Helt enig. Virker som et produkt som, om det når sitt teoretiske potensiale kan være nesten like bra som mus for spill laget for mus og tastatur og like bra som en gamepad for spill designet rundt en gamepad.

 

Når det kommer til god d-pad er dualshock 4 veien å gå.

Jeg kjøpte en blåtann dongle på nett for ca 70,- og installerte ds4tool (https://code.google.com/p/ds4-tool/), fungerer til alt, både xinput (360) spill med ds4tool aktivt og eldre spill som indigo prophecy/Fahrenheit uten ds4tool aktivt. Litt dyr og temmelig dårlig batterilevetid, men veldig, veldig god.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...