Gå til innhold

Test: Panasonic Lumix DMC-TZ60


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er tydelig miljøskadet av å bruke et godt kamera lenge. Synes bildekvaliteten var altfor dårlig. Er jo støy selv på ISO100. Da har man bommet, spør du meg. På ISO100 bør man ikke finne støy. Er det støy der, har man for små piksler som sitter for tett. Hjelper lite at det er verre på resten. Skal ikke legge veldig mye penger i det for å få noe som er betraktlig bedre. Evt legge samme sum i det, og få noe større som er betraktlig bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På ISO100 bør man ikke finne støy.

Hvis du bedømmer bildekvalitet ut fra støynivå sett i 100% er du dømt til å bli misfonøyd med alle kameraer i denne klassen. Alle 1/2.3" sensorer jeg har sett gir støy selv på laveste ISO når man ser på bildene i 100% og uten/miniamlt med støyfjerning.

 

Det gjelder også 12MP-varianter med samme størrelse og de fleste (alle?) andre små sensorer. Alle som forventer noe annet vil utvilsomt bli skuffet, men det forhindrer ikke at bilder for eksempel i full HD på en stor TV kan se veldig bra ut. Det samme kan utskrifter i "vanlige" størrelser.

 

Som det også står i testen er ikke dette kameraet for perfekt bildekvalitet, men det kan likevel takle mange situasjoner bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har hatt TZ30 i snart to år, og her ser det ut til at blir oppgradering. 30x optisk, og 60 med digital zoom i tillegg gjør at dette blir svært vanskelig å styre unna dette før filmingen av rypejakt starter igjen i september... Virker som et utmerket kamera, men skjønner IKKE at det har tatt bort touchscreenen...

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...

Jeg anbefaler ikke dette kamera!!! Den er fin og har masse utstyr. Tar bra bilder. MEN dårlig garantitid. Bare 1 år. Jeg kjøpte en brukt Panasonic T60 som er 11 måneder gammel. Etter jeg har bruk 2 måneder, gikk den i stykker uten grunn? Jeg har ikke mistet på gulvet. Normalt bruk, kamera ble plutselig dø. Jeg sende da til Panasonic i Polen for reparasjon. Fikk beskjed at det koster 1500-kr for å reparer kameraet, siden kameraet er over 1 år. Det er ikke lønnsomt for meg, siden jeg kjøpte kameraet for 1800-kr. Jeg sa det er 2 års garanti og 5 års reklamsjonsrett i Norge. MEN det gjelder ikke FUKTSKADE fikk jeg beskjed om?! Fuktskade pleier de fleste å si når de ikke vil dekker reparasjon har jeg hørt. Hvordan kan man ungår fuktskade? Jeg bruker jo kameraet helt normalt. Heldigvis fikk jeg dekket reparasjonen gjennom inboforsikring. Levetid uten feil for ett kamera burde være minst 5 år synes jeg. Jeg kommer aldri til å kjøpe Panasonic mer på grunn av dårlig garantitid. Det er også bare 6 måneder garantitid for reparasjon. Det betyr at hvis kameraet får fuktskade etter 6 måneder, så må jeg betalt 1500-kr for å reparere den igjen. Det er for dårlig :-(

Endret av CKShum
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...