Gå til innhold

Morgendagens spillgrafikk er her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når de skriver Haswell og nyere. Involverer dette då Ivy bridge-E? Jeg har en Ivy Bridge-E 4820K som håper å få støtte :)

Ettersom din 4820k ikke har integrert grafikk ser jeg ikke helt hva du lurer på :p

 

 

 

Spillutviklere har det allerede tilgang til beta. Nvidia har også DX12 støtte i beta for utviklere.

 

Microsoft mente vel selv at det var realistisk med spill som er designet med DX12 mot slutten av 2015.

Noen mener dx12 er nesten en kopi av Mantle sett fra høynivå, vil du si deg enig i dette eller er det feil?

Hvis dx12 ligner såpass mye på Mantle, kan det da tenkes at flere utviklere vil ta i bruk Mantle for å skaffe seg nyttig erfaring mot dx12?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Spillutviklere har det allerede tilgang til beta. Nvidia har også DX12 støtte i beta for utviklere.

 

Microsoft mente vel selv at det var realistisk med spill som er designet med DX12 mot slutten av 2015.

Noen mener dx12 er nesten en kopi av Mantle sett fra høynivå, vil du si deg enig i dette eller er det feil?

Hvis dx12 ligner såpass mye på Mantle, kan det da tenkes at flere utviklere vil ta i bruk Mantle for å skaffe seg nyttig erfaring mot dx12?

Mitt felt er primært GPGPU, men folk jeg har snakket med mener at det er motsatt, at Mantle er en kopi av DX12, men at AMD så en mulighet her for å pushe ut teknologien raskere (omtrent det samme som NV gjør med g-sync). AMD har også mest å tjene på dette, da lavt API overhead er viktigere når man er begrenset av CPU ytelse. AMD har ikke en sjanse på å konkurere med Intel på CPU-ytelse, og Mantle vi gi de en god ytelsesfordel.

 

Jeg har ikke fått sett nok på DX12 enda, men det høres ut som det er mange fellestrekk med Mantle.

Endret av HKS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer selv på om DX 12 vil støttes av windows 8.1, er vel lite trolig windows 7 vil få støtte, når den ikke støtter DX 11.2. Må i så fall være om Service pack 2 kommer ut.

 

Ut fra artikkelen virker ut som de fleste skjermkort støtter DX 12, men er usikker om vi snakker om full støtte eller form av emulator (Noen funksjoner må man ha nytt skjermkort?).

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at det blir Windows 8.x og "Windows 9" som får DX12.

 

Det er nok også mulig at selv Windows 8 ikke får DX12, og at det blir "Windows 9 only" (er tross alt halvannet år til de regner med at spill dukker opp).

Grunnen til at jeg tror Windows 8 får DX12 er at de også planlegger DX12 for Xbox One, den kjører en custom versjon av Windows 8...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når det gjelder støtte i maskinvare er det litt varierende hva som er mulig. Nvidias GeForce GTX 400-serie og nyere skal komme til å støtte DirectX 12. Intel sørger på sin side for at Haswell og nyere får støtte. Fra AMD vil alle skjermkortene som er basert på CGN støtte DirectX 12, det vil si fra og med Radeon HD 6000-serien – med enkelte unntak.

 

Men ut i fra det som står på hardware.no sier ikke dette at alle funksjonene vil støttes, eller om disse vil kjøre en form av software Emulator.

Lenke til kommentar

"Microsoft didn't give a specific date for DirectX 12-powered software, but estimated a "holiday 2015" window for games to ship using the API. Developers will have it sooner, with an official SDK later this year and an early access program before that. Microsoft didn't specify which versions of Windows would be supported with DirectX 12, though Windows Graphics developer Anuj Gossalia said they were aware of demand for Windows 7 support, and would speak more about that later this year."

Lenke til kommentar

Så langt jeg vet, er IKKE 6000 serien til AMD en GCN brikke. 5000 serien og tidligere var en 4+1* arkitektur, 6000 serien var en 4** arkitectur, og 7000 serien og nyere er en del av GCN.

 

*4 middels komplekse enheter med 1 veldig kompleks enhet

** samme som over, bare uten den veldig komplekse. Ble vistnok lite brukt.

Lenke til kommentar

DirectX12 skal være basert på AMDs Mantle, ikke motsatt, fra hva jeg har fortstått.

Ytelsesforbedringen det snakkes om handler hovedsakelig om hvordan DX12/Mantle fungerer, fordi du programmerer spill med færre abstraksjoner, dvs, det er færre mellomledd som gir overhead.

Det er også snakk om bedre utnyttelse av flerkjerner, og å flytte noen oppgaver fra CPU til GPU (Slik Nvidia gjorde med PhysX).

 

Interressant nok har Intel, Nvidia og AMD nettopp gått ut og snakket om *akkurat den samme* fordelen i OpenGL, dvs ytelsesforbedringer ved å fjerne såkalt overhead.

Det MS skryter av i DX12 er mer en industri-trend for 2014-15 enn det er noen form for nyvinning fra deres side.

 

Industriens konkrrenter følger hverandre utrolig tett, Intel og AMD er i noe av en særposisjon mtp CPUene deres, i den forstand at det er et veldig stort gap som ellers ikke ofte er å finne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Da har AMD men mante gort det de lagde Mante for...

den eneste måten Mante kan kalles misslykkes for er hvis DirectX og sånn ikke gjorde noe med det og på samme tid ingen spill kom til å støtte Mantle.

 

Så lenge spill støtter Mantle og/eller det fikk DriectX til å ha mindre overhead, har meningen til Mantle lykkes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bedre prosessorytelse og utnytting av kjernene høres veldig bra ut i mine ører. Det har jo vært en utfordring i flere år allerede, hvor prosessorene knapt har blitt raskere samtidig som spillene ikke greier å dra nytte av de kjernene som finnes. Planlegger å kjøpe ny maskin rundt andre halvdel av 2015 uansett, så både ny hardware og bedre utnyttelse av den høres jo supert ut.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...