Gå til innhold

Deler du bilder på Facebook?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den dagen Facebook "låner" ut bilder til andre er den dagen folk slutter å bruke Facebook. Da betyr det egentlig lite hva som står med liten skrift, ettersom brukermassen forsvinner.

 

Mange tjenester har slik advokatmat i villkårene sine fordi de ellers ikke kunne flyttet på dataene. Bare det å ta backup kan bli et stort problem om de ikke har lagt opp til litt slingringsmonn i villkårene. Det er klart noen gjør dette bedre enn andre, men jeg tror det er lite å være bekymret over i praksis.

 

Folk flest deler bilder på Facebook fordi det er den letteste måten å dele med venner og familie. Det er der brukermassen er. Jeg synes Google+ er overlegent for foto, men det hjelper lite når brukermassen er en brøkdel og få kjente. Som sikkert forklarer hvorfor mange velger å tagge eller send meg meg når de legger ut bilder på G+. Som igjen fører til at jeg blokkerer de fra å gjøre det senere...

 

edit: leif

Endret av XmasB
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Folk legger i utgangspunktet bilder på facebook som de synes det er greit at andre ser!

Man legger ikke 'kunstverkene' sine på fb, men bilder fra dagliglivets fjas og tull. Derfor har jeg en meget høy toleranseterskel for hva som skjer med de bildene! Selv om de hadde dukket opp i reklame uten at jeg hadde blitt spurt, hadde det vært greit for meg :)

 

Noe annet hadde vært om bildelagrings-kontoen min hadde blitt hacket og det samme hadde skjedd...

Lenke til kommentar

Folk legger i utgangspunktet bilder på facebook som de synes det er greit at andre ser!

Man legger ikke 'kunstverkene' sine på fb, men bilder fra dagliglivets fjas og tull. Derfor har jeg en meget høy toleranseterskel for hva som skjer med de bildene! Selv om de hadde dukket opp i reklame uten at jeg hadde blitt spurt, hadde det vært greit for meg :)

Det er nok ikke så enkelt - det er mange fotografer som bruker FB aktivt i markedsføringen. Og da legger ut riktige godsaker.

Lenke til kommentar

Ser fremdeles ikke problemet med at jeg deler bilder av den nystekte Grandiosaen på Facebook. Hvorfor er dette ikke lurt?

 

Ferie/turbildene går til Flickr, hvor jeg har hatt en betalt konto i mange år.

 

Picasa, derimot, har jeg lagt for hat. La en del tid og arbeid i en reiseblogg fra den tiden jeg reiste rundt i India. Stort sett daglige oppdateringer med bilder. To år etter døde mobiltelefonen min, og da ble samtlige bilder slettet. Har alle 6000+ bildene trygt forvart på flickr og harddisk, men har fullstendig mistet lysten til å finne frem og laste opp igjen til blogspot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Folk legger i utgangspunktet bilder på facebook som de synes det er greit at andre ser!

Man legger ikke 'kunstverkene' sine på fb, men bilder fra dagliglivets fjas og tull. Derfor har jeg en meget høy toleranseterskel for hva som skjer med de bildene! Selv om de hadde dukket opp i reklame uten at jeg hadde blitt spurt, hadde det vært greit for meg

Det er nok ikke så enkelt - det er mange fotografer som bruker FB aktivt i markedsføringen. Og da legger ut riktige godsaker.

 

 

Stemmer det. Liker selv en del fotografer, og bildene jeg får i facebook-feeden fra de ville jeg ikke vært forruten.

Endret av Bakken91
Lenke til kommentar

At facebook har et meget lugubert og tvilsomt regelverk er gammelt nytt, men jeg er mer overrasket at 500px ikke har en bedre politikk.

 

Hvorfor nevner man ikke smugmug i artikkelen? smugmug er etter min mening (og mange andres) et av de beste nettsted for bilder. Både service og kvalitet er på toppnivå.

 

Når man ser på estimerte mengder bilder som lastes opp til nettet hver dag er det sannelig ikke rart at ens bilder drukner i havet. Nå antar jeg at langt den største delen av bildene er av snapstypen selfies fra kvinner i ymse positurer og "se hva jeg gjør nå!" eller "se hvor jeg er nå!" - men uansett er volumet overveldende.

 

Tor

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Personlig så bruker jeg stort sett bare meldingstjenesten til Facebook nå til dags. Resten av styret rundt FB har jeg faset ut. De bildene jeg er fornøyd med legger jeg ut på 500px under CC-lisens, og av og til snappes de opp av andre. Jeg har verken behov eller ønske om å tjene penger på foto-hobbyen min, så hvis noen vil bruke et av mine bilder innenfor CC-lisensens rammer, har jeg ingen problemer med det.

 

På en måte er jeg veldig takknemlig for at jeg ikke er en profesjonell fotograf som må drive markedsføring via nettet, og samtidig forsvare bildene mine mot kopiering. Tror man kan få hodepine av mindre. :-)

Lenke til kommentar

Jeg bruker OneDrive (ex-SkyDrive) til bilder jeg skal dele med begrensede grupper, perfekt for overlevering av bilder jeg har tatt på et arrangement.

Lager en ny mappe som jeg deler med den/de som skal ha bildene. De kan enkelt laste ned selv, og videresende tilgang til andre. Veldig flott presentert også.

Og det er integrert i WIndows, så det er superenkelt å laste opp. Litt knotete fra Windows 8 faktisk, må bruke websiden for å få delt etterpå. Gode mobilapp'er også, så jeg kan vise bilder via mobilen.

Ellers bruker jeg Facebook direkte til enkeltbilder, men kun i redusert størrelse.

Lenke til kommentar

 

Folk legger i utgangspunktet bilder på facebook som de synes det er greit at andre ser!

Man legger ikke 'kunstverkene' sine på fb, men bilder fra dagliglivets fjas og tull. Derfor har jeg en meget høy toleranseterskel for hva som skjer med de bildene! Selv om de hadde dukket opp i reklame uten at jeg hadde blitt spurt, hadde det vært greit for meg :)

Det er nok ikke så enkelt - det er mange fotografer som bruker FB aktivt i markedsføringen. Og da legger ut riktige godsaker.

 

 

Da er kanskje ikke facebook helt rette stedet for profesjonelle fotografer?

 

Jeg legger kun ut, som DOD så treffende sa det, bilder av min nystekte Grandiosa!

Og den kan hele verden få se gratis hvis de vil :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg har delt bilder på facebook. Med alle mine 4 venner. Det er små kopier av ting de hadde fått uansett, om de ville hatt dem da. Om de vil ha større kopier, det har dog aldri skjedd, så er det bare å ymte om det på facebook, så får jeg en mail om det.. og så sender jeg dem en mail med bildene i full oppløsning. logger meg vel egentlig kun inn på facebook de gangene jeg har noen bilder å dele.

Lenke til kommentar

Dette er helt irrelevant i forhold til norsk lov. Slike «lisensavtaler» man klikker OK på har ingen juridisk betydning. En norsk rett vil nok si at du med rimelighet kan sies å ha gitt noen implisitte tillatelser til at Facebook bruker bildene du laster opp (f.eks. tillatelse til å vise på Facebook-veggen din), men vil neppe støtte Facebook i at du har gitt dem tillatelse til alt de har funnet på å skrive i «avtalen» som ikke er en avtale.

 

Edit: IANAL

Endret av kvakse
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...