Gå til innhold

Feature: – Jeg hæler ikke Final Fantasy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Et spill det går gjetord om blant fansen, spillet som startet hele kalaset, spillet som egenhendig revolusjonerte hele rollespillsjangeren,"

 

Haha, takk for at du fikk meg til å le. :p FFVII en revolusjon? Dagens gullkorn. FFVII gjør ingenting ingen andre JRPGs har gjort før det mange ganger. Usikker på om det var første med 3D, men jeg tviler sterkt. Det vil i så fall være det eneste nye det gjør, og det gjør ikke en bra jobb med det engang.

 

For å si det rett ut synes jeg FFVII er svært overvurdert. Det er ikke et dårlig spill, men langt fra det beste i serien. Nå skal jeg selvsagt ikke begynne å diskutere hva som er best, da det er individuelt hva man mener (selv om man lett kan tro noe annet, når det er så populært å si FFVII er det beste.) Men hadde jeg tenkt å prøve et FF for første gang, hadde jeg slettes ikke begynt med et trollgammelt spill som er svært utdatert i dag. FFIX er et mye bedre sted å starte, eller FFX. FFX var starten på en ny epoke med FF-spill, og la grunnlaget for FF-spillene vi har i dag. Selv om FFVII var greit nok, er det langt unna det vi kan regne med å få i dag. Formelen var rett og slett oppbrukt allerede da, noe som igjen vises tydelig i FFVIII og FFIX. Alle tre er begge solide spill, men formelen er alt for oppbrukt.

 

For den saks skyld, hva med å heller starte på Bravely Default? Ja, det er "bare" på håndholdt, men det er en spirituell oppfølger til Final Fantasy: The 4 Heroes of Light (spillet som gikk tilbake til røttene av Final Fantasy), og et av de beste JRPGene vi har hatt dette årtusenet. FFVII er som sagt ikke dårlig, men langt fra det beste noensinne. Og en revolusjon? Bare hvis du spør fanboys som tror FFVII var det første JRPGet noensinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Square og Sony promoterte FFVII som om det var noe unikt for sin tid, noe revolusjonerende. Mange, som den gang ikke så var godt kjent med JRPG sjangeren, gikk jo selvsagt med på dette. Så det er ikke rart at FFVII den dagen i dag er ansett som noe magisk, noe meget unikt.

 

Personlig så syns jeg at FFVII var meget bra, men ser helt klart at noen som ikke kjenner til sjangeren, egentlig ikke har noen god grunn til å like spillopplevelsen den byr på. Om man skal prøve FF for første gang i dag, så er det nok best å starte på FF12. Ingen turbaserte kamper.

Lenke til kommentar

 

 

Ble flau av hele serien. Tragisk og patetisk spill.

Hvor mange timer har du spilt Call of Duty eller Battlefield? :p

Vil heller tippe at han har spillt Baldur`s Gate og diverse andre rollespill. Med mindre du synes Battlefield har mer til felles med Final Fantasy?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verken Battlefield eller Baldur's Gate har noe til felles med Final Fantasy. Men poenget er at å kalle hele FF-serien for tragisk og patetisk blir for dumt, spesielt om han spiller CoD. Det er jo bare samme spillet i reprise år etter år. Bokstavelig talt, det er jo et nytt hvert eneste år. :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Verken Battlefield eller Baldur's Gate har noe til felles med Final Fantasy. Men poenget er at å kalle hele FF-serien for tragisk og patetisk blir for dumt, spesielt om han spiller CoD. Det er jo bare samme spillet i reprise år etter år. Bokstavelig talt, det er jo et nytt hvert eneste år. :p

 

Et nytt hvert enesten år? Føles mer som det er 70 nye slike spill hvert eneste år, kloner av hverandre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Verken Battlefield eller Baldur's Gate har noe til felles med Final Fantasy. Men poenget er at å kalle hele FF-serien for tragisk og patetisk blir for dumt, spesielt om han spiller CoD. Det er jo bare samme spillet i reprise år etter år. Bokstavelig talt, det er jo et nytt hvert eneste år. :p

 

Hva jeg spiller har vel strengt tatt ingenting med saken å gjøre? Jeg bare sa hva jeg mente. Og at jeg er enig med Magnus.

Lenke til kommentar

Verken Battlefield eller Baldur's Gate har noe til felles med Final Fantasy. Men poenget er at å kalle hele FF-serien for tragisk og patetisk blir for dumt, spesielt om han spiller CoD. Det er jo bare samme spillet i reprise år etter år. Bokstavelig talt, det er jo et nytt hvert eneste år. :p

 

Det er sant, det er noe nytt hvert år, men det har jo gjerne de samme problemene, feks enn oppsyltret rotete og middelmådig historie, noe som er ett problem for spill som fokuserer så mye på det.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det er sant, det er noe nytt hvert år, men det har jo gjerne de samme problemene, feks enn oppsyltret rotete og middelmådig historie, noe som er ett problem for spill som fokuserer så mye på det.

 

AtW

 

 

Jeg syns historiene til de FF-spillene jeg har spilt er helt greie, jeg. Har dog bare spilt to stykk, FFVII og FFX.

 

I forhold til hvilke andre spill er FF sine historier "oppsyltret rotete og middelmådige"?

Lenke til kommentar

 

Verken Battlefield eller Baldur's Gate har noe til felles med Final Fantasy. Men poenget er at å kalle hele FF-serien for tragisk og patetisk blir for dumt, spesielt om han spiller CoD. Det er jo bare samme spillet i reprise år etter år. Bokstavelig talt, det er jo et nytt hvert eneste år. :p

Hva jeg spiller har vel strengt tatt ingenting med saken å gjøre? Jeg bare sa hva jeg mente. Og at jeg er enig med Magnus.

 

Altså, det er ingen skam å si at man klokker inn et par timer med Hello Kitty online, det er helt holdent og greit det. Ikke vær så flau over det.

Endret av Dore123m
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Et spill det går gjetord om blant fansen, spillet som startet hele kalaset, spillet som egenhendig revolusjonerte hele rollespillsjangeren,"

 

Haha, takk for at du fikk meg til å le. :p FFVII en revolusjon? Dagens gullkorn. FFVII gjør ingenting ingen andre JRPGs har gjort før det mange ganger. Usikker på om det var første med 3D, men jeg tviler sterkt. Det vil i så fall være det eneste nye det gjør, og det gjør ikke en bra jobb med det engang.

 

 

Rolig nå.
FFVII var det aller første rpg-spillet som solgte i ordentlig blockbusterskala utenfor japan (det er fortsatt det mestselgende spillet i serien). Ingen av rpg-ene som hadde kommet ut i vesten til da kunne begynne å måle seg med den enorme suksessen FFVII gjorde.
Ikke bare bøttet det inn penger, men det viste spillutviklerne hvilken enorm appell rpg-et hadde også i det vestlige markedet, som til da hadde sett på sjangeren som en smal nisje for de spesielt interesserte. FFVII tok rpg-et ut av dette sære nisjepreget og inn i de aller største spillutgivelsene, slik det er i dag.
Utviklerne så enorm appell, enorm kjøpekraft, og dermed eksploderte ikke bare jrpg-et, men rpg-et som sådan. Mer eller mindre over natten gikk sjangeren fra en liten nisje som solgte lite, til en stor og etablert sjanger som solgte mye.
Det er, per definisjon, en revolusjon. :-)
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

 

Verken Battlefield eller Baldur's Gate har noe til felles med Final Fantasy. Men poenget er at å kalle hele FF-serien for tragisk og patetisk blir for dumt, spesielt om han spiller CoD. Det er jo bare samme spillet i reprise år etter år. Bokstavelig talt, det er jo et nytt hvert eneste år. :p

Hva jeg spiller har vel strengt tatt ingenting med saken å gjøre? Jeg bare sa hva jeg mente. Og at jeg er enig med Magnus.

Altså, det er ingen skam å si at man klokker inn et par timer med Hello Kitty online, det er helt holdent og greit det. Ikke vær så flau over det.

Heller Hello Kitty enn Final Fantasy...

Lenke til kommentar

Undertegnede bør gi final fantasy 15 en sjangse! Det er et spill hvor Square bevisst prøver å kvitte seg med anime-klisjéene, og kamp systemet denne gangen er såpass eksplosivt at fans av det gamle turbaserte systemet vender spillet ryggen. Japanske hårfrisyrer og dukkefjes er der fortsatt, men ellers er variasjonen hos de forskjellige karakterene grei nok.

Lenke til kommentar

Det er alltid interessant med et utenfra-og-inn-perspektiv på ens egne favorittspill og -sjangre. Resultatet er nesten som forventet, da de som overhodet ikke liker JRPGer eller Final Fantasy som regel ikke setter pris på historien heller, så det var (positivt) overraskende å høre at Magnus satte pris på den. Derimot er irritasjonen over random encounters, turbasert kamp og den symbolske fremstillingen av virkeligheten noe som går igjen hos alle som ikke liker sjangeren (selv hos enkelte hardcore-fans). Ellers er jeg veldig glad for at han forsøkte å hæle med FF7 og ikke de nyeste spillene, da spillene fra og med 13 har skilt seg stort fra de foregående og er ikke noe godt utgangspunkt for å vurdere serien som helhet. Det er fullt mulig å være FF-fan og mislike ett eller flere spill i serien (noe det virker som de fleste av dem gjør).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

" FFX var starten på en ny epoke med FF-spill"

Det var med FFX at serien begynte å falle, FFX-2 som kom med clothes-systemet og en skikkelig dårlig story for så å bli fulgt opp av XIII og Lightning som hadde enda dårligere story, men mer flashy cinematics.

 

FF er ikke som det var, nå er det mer hype på hvordan spillet SER UT, mer en det er fokus på historien.

 

"Bare hvis du spør fanboys som tror FFVII var det første JRPGet noensinne."

 

Jeg hadde spilt mange JRPGs før FF VII, men ingen hadde samme kvalitet på historien, fortellingen eller størrelsen på hele spillet, du kan sikkert fortelle meg at jeg er en fanboy, men det ordet har ingen betydning, jeg er fan av ca alle gode spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...