Gå til innhold

Nå vet vi hva dobbeltkameraet i nye HTC One skal brukes til


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brosjyren sier ingenting om kameraoppløsning, men bildebrikken skal ha samme størrelse som fjorårets HTC One-modell – det vil si 1/3,0". Største blenderåpning er f/2,0. Maks oppløsning på videoopptak vil være 1080p, og ikke 4K, som noen har spekulert i. Operativsystemet vil være Android 4.4.2 (KitKat).

 

There's no world on the camera resolution but the rest of the specs appear the same as last year's model - 1/3.0" size, f/2.0 aperture, 2µm pixel size, etc. suggesting the resolution could again be 4 MP. According to the guide the video capture is still 1080p and not 4K. There will also be a rapid improvement in the front-facing camera which will now pack 5MP sensor.

Vel, dere vet jo både hvor stor hver enkelt piksel er og størrelsen på sensoren. Da er det jo et lett regnestykke å estimere antall megapiksler.

 

Sensorer med såkalt 1/3,0" størrelse er 4,8 * 3,6 mm, eller sagt på en annen måte: 4800 * 3600 mikrometer. Hver piksel er 2,0 mikrometer og da får vi totalt antall piksler ved å gange 2400 * 1800 = 4,32 megapiksler. Tallet er et estimat siden de kan velge andre sideforhold enn 4:3, men noen helt syke sideforhold får vi neppe se og da blir nok tallet ganske nært de estimerte 4,32. Tallene 1/3,0" og 2 mikrometer kan også være avrundinger så litt unøyaktighet finner vi der også.

 

__________

 

Personlig mener jeg moderate pikselstørrelser er en fordel, men de tar kanskje litt hardt i med hele 2 mikrometer størrelse. 1,4-1,6 tror jeg hadde passet bedre til f/2,0 optikk, med nye pikselteknologier som BSI2. Dvs. jeg tror det ville vært en fordel å øke til rundt 8 Mp på den sensorstørrelsen. Men det er skuffende å se at de velger så liten sensor som 1/3,0". Hvis de virkelig mener noe med bildekvalitet bør øke til 1/2" eller 2/3" og det vet vi fra Lumia 1020 er mulig uten å få en alt for tykk telefon. For all del, 2 kameraer er en stor fordel, så det bidrar i riktig retning det også.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

At de har flyttet funksjons-knappene inn på skjermen er vel og bra, men at de da beholder den sorte linja med htc-logoen, er for meg en stor designfeil. Hvorfor har de gjort det?

 

Holder med en logo på baksiden ja. De fleste vil nok se at det er en HTC mobil.
Lenke til kommentar

Er litt skuffende at de to sensorene ikke har forskjellige brennvidder, og at oppløsningen sannsynligvis ikke er høyere enn 4MP.

 

Men hei, hvis de greier å forbedre dynamikkomfanget på sensoren så hjelper det nok en de. BIlder tatt på dagen med fjorårets One ser ikke så veldig flatterende ut(gode nattbilder da)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 


Personlig mener jeg moderate pikselstørrelser er en fordel, men de tar kanskje litt hardt i med hele 2 mikrometer størrelse. 1,4-1,6 tror jeg hadde passet bedre til f/2,0 optikk, med nye pikselteknologier som BSI2. Dvs. jeg tror det ville vært en fordel å øke til rundt 8 Mp på den sensorstørrelsen. Men det er skuffende å se at de velger så liten sensor som 1/3,0". Hvis de virkelig mener noe med bildekvalitet bør øke til 1/2" eller 2/3" og det vet vi fra Lumia 1020 er mulig uten å få en alt for tykk telefon. For all del, 2 kameraer er en stor fordel, så det bidrar i riktig retning det også.


Noe av det de skrøt sånn av med One når den kom var bildekvaliteten, spesielt i dårlig lys pga piksel størrelsen. For meg er kamera den eneste negative tingen jeg har å si om denne telefonen. Hadde en Huawai (P1?, nest øverste modell i fjor) med 13 mp på mindre brikkestørrelse enn det One har i dag med sine 4,7 mp. Og Huawaien ga meg mye bedre og klarere bilder. Og i dårlig lys så syntes jeg One gir mye mer støy enn det Huawaien gjorde. Nå var Huawaien den telefonen jeg har hatt som har etter mine øyne og bruksfelt tatt best bilder. (Har ikke testet nokia sine "41" mp telefoner) Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

 

At de har flyttet funksjons-knappene inn på skjermen er vel og bra, men at de da beholder den sorte linja med htc-logoen, er for meg en stor designfeil. Hvorfor har de gjort det?

Akkurat denne kommentaren har jeg sett på alle artikler om HTC One 2 her inne. We get it!

Det gjør det ikke mindre sant. For det er et merkelig designvalg, spesielt når det rapporteres at telefonen er en god centimeter lengre enn forgjengeren.

 

Og det er kanskje mitt største problem, at telefonen er lengre. One er allerede i lengste laget for min del(men veldig god å holde i, for all del) med tanke på at av/på knappen er på toppen av telefonen. Hadde de hatt den på siden hadde det ikke vært noe problem.

Endret av Cutters
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe av det de skrøt sånn av med One når den kom var bildekvaliteten, spesielt i dårlig lys pga piksel størrelsen. For meg er kamera den eneste negative tingen jeg har å si om denne telefonen. Hadde en Huawai (P1?, nest øverste modell i fjor) med 13 mp på mindre brikkestørrelse enn det One har i dag med sine 4,7 mp. Og Huawaien ga meg mye bedre og klarere bilder. Og i dårlig lys så syntes jeg One gir mye mer støy enn det Huawaien gjorde. Nå var Huawaien den telefonen jeg har hatt som har etter mine øyne og bruksfelt tatt best bilder. (Har ikke testet nokia sine "41" mp telefoner)

HTC skrøt mye av lite bildestøy i dårlig lys og begrunnet det med store piksler. Noen telefon-journalister bet også på markedsføringen, eller i det minste videreformidlet det ukritisk, men andre sammenlignet og fant ut hva mange av oss kamerainteresserte viste fra før: Det er sensorstørrelsen som bestemmer støyegenskapene i dårlig lys, ikke den individuelle pikselstørrelsen. Det mest merkbare HTC One-eierne opplevde med lav pikseltetthet var dårligere detaljer i godt lys. I tilstrekkelig dårlig lys var det omtrent like grøtete som med andre 1/3" sensor telefonkameraer.

Lenke til kommentar

 

Noe av det de skrøt sånn av med One når den kom var bildekvaliteten, spesielt i dårlig lys pga piksel størrelsen. For meg er kamera den eneste negative tingen jeg har å si om denne telefonen. Hadde en Huawai (P1?, nest øverste modell i fjor) med 13 mp på mindre brikkestørrelse enn det One har i dag med sine 4,7 mp. Og Huawaien ga meg mye bedre og klarere bilder. Og i dårlig lys så syntes jeg One gir mye mer støy enn det Huawaien gjorde. Nå var Huawaien den telefonen jeg har hatt som har etter mine øyne og bruksfelt tatt best bilder. (Har ikke testet nokia sine "41" mp telefoner)

HTC skrøt mye av lite bildestøy i dårlig lys og begrunnet det med store piksler. Noen telefon-journalister bet også på markedsføringen, eller i det minste videreformidlet det ukritisk, men andre sammenlignet og fant ut hva mange av oss kamerainteresserte viste fra før: Det er sensorstørrelsen som bestemmer støyegenskapene i dårlig lys, ikke den individuelle pikselstørrelsen. Det mest merkbare HTC One-eierne opplevde med lav pikseltetthet var dårligere detaljer i godt lys. I tilstrekkelig dårlig lys var det omtrent like grøtete som med andre 1/3" sensor telefonkameraer.

Kan ikke si meg enig, jeg må si kameraet er ganske godt og veldig bra i dårlig lys.

Jeg er eier av HTC One, mens du refererer til ingen spesielt.

fotonettstedet www.dpreview.com har også testet kameraet og sier at det har gode lavlys-egenskaper.

http://connect.dpreview.com/post/8068966118/htc-one-camera-review?page=10

"While the HTC is capable of producing, for a smartphone, unusually clean results in low light, in bright conditions the low-resolution sensor simply cannot capture the same amount of detail as the competition with its higher pixel-counts. However, there are good arguments for HTC's approach. "

 

I godt lys er det færre piksler som gir færre detaljer og det er selvsagt en ulempe HVIS du skriver ut mye forstørrelser av bilder. Det er det ikke mange som gjør, men definitivt ikke kameraet for "pixel-peepers".

 

Siden saken handler om "duo-camera" er det en kjempestor fordel hvis dette greier å simulere bokeh på portrettfoto. Eller " myk opp bakgrunner" som det står i artikkelen. Antar det kan være av interesse for kamerainteresserte..

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Image Quality

 

Image quality in general and "ultrapixels" specifically have been a huge part of HTC's launch campaign for the One. In reality the camera is a bit of a two-sided sword. With its fast F2.0 lens and optical image stabilization the HTC One is capable of capturing good exposures down to light levels which leave most of the competition struggling. This is only achievable by using shutter speeds that are mostly too long to capture moving subjects without any motion blur but the HTC at least allows you to take a picture of static scene when many other phones simply have to give up. The flash is another strong point and in combination with the F2.0 aperture and OIS position the One amongst the best low light smartphone cameras in the market.

 

However, as you can see in the cons list above, the camera is not without its faults. In our samples we observed unusually high levels of purple fringing, purple flare with strong light sources just outside the frame and color shading at the center of the frame. All these effects should be relatively easy to mitigate through software processing and we're surprised HTC has not opted to do so. In some images we have also seen pretty strong edge softness that we think is caused by the OIS tilting the lens.

 

While the HTC is capable of producing, for a smartphone, unusually clean results in low light, in bright conditions the low-resolution sensor simply cannot capture the same amount of detail as the competition with its higher pixel-counts. However, there are good arguments for HTC's approach. Most smartphone images are edited and shared at lower resolutions than they are captured at, so pixel image quality only really becomes a concern if you are planning on downloading your images to a computer to print or display them at a large size. If you would like to see the HTC One's image quality next to the Samsung Galaxy S4, Apple iPhone 5 and Nokia Lumia 920, we recommend you also have a look at our Smartphone Super Shootout that we published in April.

 

Legg merke til den tredelte forklaringen på god støytelse i første avsnitt:

  • f/2,0
  • Lange lukkertider, muliggjort av stabilisatoren
  • God blits

Ingen av disse forutsetter få store piksler. Det eneste man oppnår med "ultrapiksler" er ulempen dårligere detaljgrad i godt lys. De såkalte "gode argumentene" (i flertall) for ultrapiksler koker ned til det ene argumentet om at noen brukere ikke vil legge merke til ulempen. Jeg synes denne "fordelen" er syltynn.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Image Quality

 

Image quality in general and "ultrapixels" specifically have been a huge part of HTC's launch campaign for the One. In reality the camera is a bit of a two-sided sword. With its fast F2.0 lens and optical image stabilization the HTC One is capable of capturing good exposures down to light levels which leave most of the competition struggling. This is only achievable by using shutter speeds that are mostly too long to capture moving subjects without any motion blur but the HTC at least allows you to take a picture of static scene when many other phones simply have to give up. The flash is another strong point and in combination with the F2.0 aperture and OIS position the One amongst the best low light smartphone cameras in the market.

 

However, as you can see in the cons list above, the camera is not without its faults. In our samples we observed unusually high levels of purple fringing, purple flare with strong light sources just outside the frame and color shading at the center of the frame. All these effects should be relatively easy to mitigate through software processing and we're surprised HTC has not opted to do so. In some images we have also seen pretty strong edge softness that we think is caused by the OIS tilting the lens.

 

While the HTC is capable of producing, for a smartphone, unusually clean results in low light, in bright conditions the low-resolution sensor simply cannot capture the same amount of detail as the competition with its higher pixel-counts. However, there are good arguments for HTC's approach. Most smartphone images are edited and shared at lower resolutions than they are captured at, so pixel image quality only really becomes a concern if you are planning on downloading your images to a computer to print or display them at a large size. If you would like to see the HTC One's image quality next to the Samsung Galaxy S4, Apple iPhone 5 and Nokia Lumia 920, we recommend you also have a look at our Smartphone Super Shootout that we published in April.

 

Legg merke til den tredelte forklaringen på god støytelse i første avsnitt:

  • f/2,0
  • Lange lukkertider, muliggjort av stabilisatoren
  • God blits

Ingen av disse forutsetter få store piksler. Det eneste man oppnår med "ultrapiksler" er ulempen dårligere detaljgrad i godt lys. De såkalte "gode argumentene" (i flertall) for ultrapiksler koker ned til det ene argumentet om at noen brukere ikke vil legge merke til ulempen. Jeg synes denne "fordelen" er syltynn.

 

 

Vel, jeg har ikke nevnt ultrapiksler. Du sa at kameraet (til One) ikke var bedre i dårlig lys, det var det jeg svarte på.

 

Nå sier du selv at fordelen er der. At dpreview sier at kameraet er bra i dårlig lys er en god attest. Synes det er sterkt å si at det er en syltynn fordel, også siden jeg bruker det selv.

Ulempen med dårligere detaljer i godt lys vil veie forskjellig for hver enkelt. Hva du mener er nødvendigvis ikke det samme som en annen mener.

Jeg synes ikke man ikke trenger 13 Mp på en mobil, at man kan trenge mer enn 4 Mp kan jeg være enig i.

 

Så blir det spennende å se hva HTC får til med duo camera. Jeg synes det er fint at noen tør å gå en litt annen vei enn bare å øke antall Mp.

Får HTC til "bokeh" med ekstra kamera kan dette bli svært spennende. Hvis du er interessert i kamera og ikke synes det, stusser jeg litt.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Joda, HTC One er bra i dårlig lys. Omtrent like bra som konkurrerende toppmodeller er i den grad man finner konkurrenter med like stor blenderåpning, stabilisator og like god blits. Det har jo vært en del kritikk mot flere av konkurrentene for å mangle en eller flere av disse faktorene.

 

HTC One er bra i dårlig lys. Det er en fordel og jeg har ikke sagt at den fordelen er tynn. Jeg sa at det sterkt markedsførte ultrapiksel-hypet var en syltynn fordel som egentlig handlet om at ikke alle merket ulempen.

 

Hvor mange megapiksler man trenger i en telefon kan ikke jeg definere for det vil alltid være flytende avhengig av blant annet optikkens begrensninger. Det er ikke mange år siden 5 Mp var overkill.

 

Jeg synes "bokeh"-teknikken er spennende.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...