Gå til innhold

Guide: Slik får du brukt Windows-programmer i Linux (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har noen erfaring med å bruke det til spilling på en relativt sprek stasjonær? (12-14tusen klassen).

 

Har ingenting å si hvor sprek PC du har, den virtuelle maskinen blir flaskehalsen. Har du behov for å spille med Windows, bruk Windows. Eventuell ha en dual boot mellom Windows og Linux.

Endret av RattleBattle
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som har noen erfaring med å bruke det til spilling på en relativt sprek stasjonær? (12-14tusen klassen).

 

Problemet blir nok at den virtuelle maskinen ikke har god nok tilgang til hardware slik som skjermkort. Støtte for 3D på den virtuelle maskinen er nok veldig begrenset. Nå har jeg mest erfaring med VirtualBox på slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

VMware støtter DX via enkelte os, men tror ikke det gir fullblods opplevelse. Trodde artikkelen omhandlet WINE. Der er det mulg å få full ytelse med litt fiksing :)

 

Lenge siden jeg har brukt WINE, men fungerte fint og ga meg flere FPS på Unreal Tournament 2004(i 2005) enn i Windows.

 

Finnes andre ting som er bedre enn WINE til spill i Linux(dvs, hovedsakelig spill), men husker ikke hva de het.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er vel en av de hw-leserne med minst datakunnskaper ("feil" generasjon), så dere får ha meg unnskyldt hvis spørsmålet mitt her virker dumt. Jeg antar at det også går an å gjøre det stikk motsatte her. Altså ha windows i utgangspunktet, og så kjøre Linux på den virtuelle maskinen, eller ...?

Jeg har null erfaringer med andre OS enn Windows, men har tenkt litt på om jeg ikke skulle prøve Linux i en eller annen form. Da er kanskje denne løsningen noe for meg ...

Endret av 96abrevs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er vel en av de hw-leserne med minst datakunnskaper ("feil" generasjon), så dere får ha meg unnskyldt hvis spørsmålet mitt her virker dumt. Jeg antar at det også går an å gjøre det stikk motsatte her. Altså ha windows i utgangspunktet, og så kjøre Linux på den virtuelle maskinen, eller ...?

 

Jeg har null erfaringer med andre OS enn Windows, men har tenkt litt på om jeg ikke skulle prøve Linux i en eller annen form. Da er kanskje denne løsningen noe for meg ...

 

Det går selvfølgelig ann ;) Bare å laste ned en linux iso fil og kjøre den i et virtual machine program som vmware eller virtualbox.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

3D-aksellerasjon gjennom virtuell maskin fungerer dårlig. Bruk WINE om dere skal spille på Linux.

 

Siden du er inne på Wine, hvordan er det med støtte for adobes photoshop? Har ikke hatt wine på evigheter, og photoshop er igrunn det eneste programmet jeg savner i linux distroen min.

Lenke til kommentar

Interessant valg av programvare. Det er jo langt vanligere å bruke VirtualBox hvis man vil ha en gratis VM-app.

 

Jeg ville styrt unna VirtualBox på linux, mye grunnet den har en del funksjonalitet som griper inn i kernelen, som har en flott tendens til å lage krøll ved oppdateringer av kernelen. (samt at den kan forårsake kernel panic) Nå bruker jeg KVM for å virtualisere i linux og wine for å ta opp programmer for windows i linux.

 

Det sagt, virtualbox er en fin software. Men ikke noe jeg orker å bruke mer på mine linuxsystemer.

Lenke til kommentar

 

Jeg er vel en av de hw-leserne med minst datakunnskaper ("feil" generasjon), så dere får ha meg unnskyldt hvis spørsmålet mitt her virker dumt. Jeg antar at det også går an å gjøre det stikk motsatte her. Altså ha windows i utgangspunktet, og så kjøre Linux på den virtuelle maskinen, eller ...?

 

Jeg har null erfaringer med andre OS enn Windows, men har tenkt litt på om jeg ikke skulle prøve Linux i en eller annen form. Da er kanskje denne løsningen noe for meg ...

Det går selvfølgelig ann ;) Bare å laste ned en linux iso fil og kjøre den i et virtual machine program som vmware eller virtualbox.

 

 

Takker for svar, sindredl :thumbup:

Lenke til kommentar

 

3D-aksellerasjon gjennom virtuell maskin fungerer dårlig. Bruk WINE om dere skal spille på Linux.

 

Siden du er inne på Wine, hvordan er det med støtte for adobes photoshop? Har ikke hatt wine på evigheter, og photoshop er igrunn det eneste programmet jeg savner i linux distroen min.

 

 

Jeg har ikke prøvd det selv, men har hørt at det skal fungere greit.

Lenke til kommentar

 

 

Interessant valg av programvare. Det er jo langt vanligere å bruke VirtualBox hvis man vil ha en gratis VM-app.

Jeg ville styrt unna VirtualBox på linux, mye grunnet den har en del funksjonalitet som griper inn i kernelen, som har en flott tendens til å lage krøll ved oppdateringer av kernelen. (samt at den kan forårsake kernel panic) Nå bruker jeg KVM for å virtualisere i linux og wine for å ta opp programmer for windows i linux.

 

Det sagt, virtualbox er en fin software. Men ikke noe jeg orker å bruke mer på mine linuxsystemer.

har aldri hatt problem ed VB på linux ? bruker kun VB når ikkje gidder og sette opp KVM til enkle oppgaver men selv da har jeg ikkje hatt problemer med oppdateringer

Lenke til kommentar

 

 

Interessant valg av programvare. Det er jo langt vanligere å bruke VirtualBox hvis man vil ha en gratis VM-app.

Jeg ville styrt unna VirtualBox på linux, mye grunnet den har en del funksjonalitet som griper inn i kernelen, som har en flott tendens til å lage krøll ved oppdateringer av kernelen. (samt at den kan forårsake kernel panic) Nå bruker jeg KVM for å virtualisere i linux og wine for å ta opp programmer for windows i linux.

 

Det sagt, virtualbox er en fin software. Men ikke noe jeg orker å bruke mer på mine linuxsystemer.

har aldri hatt problem ed VB på linux ? bruker kun VB når ikkje gidder og sette opp KVM til enkle oppgaver men selv da har jeg ikkje hatt problemer med oppdateringer

 

 

Jeg og en del andre her har hatt problemer med VB på linux, bl.a kernel panic og litt annet småtteri (X har f.eks nektet å starte opp). Nå vet jeg det at jeg og en del av de andre har oppsett som ligger litt utenfor det som en vanlig bruker ville satt opp, så det kan ha en innvirkning. Som jeg sa, ett godt produkt. Som er enkelt å sette opp, men jeg synes det gjør en del endringer som kan skape krøll (iallefall for meg).

 

 

 

Jeg kom akkurat over det her http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=42&t=112013&sid=15b807585bf36739c4a83d342f0d3144

 

Virker interessant, er bare usikker på om cpu'en min støtter VT-d.

Noen som har prøvd dette?

Tenker du på passthrough? Har testet og brukt dette til en del ting, blandt annet når jeg skulle ha virituelle maskiner som trengte direktetilgang til backupstasjoner, lurer litt på hva det er du lurer på. Men passthrough er jo enkelt forklart at man gir ett VM "direktetilgang" til de fysiske enhetene.

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Veldig bra artikkel, forsett slik. Jeg bruker endel VirtualBox og det fungerer veldig bra. Har en med win7 og en med Android, men det er jo win7 jeg bruker mest. Men pr i dag så syns jeg Ubuntu har blitt så bra og Linux har så mange gode program erstatninger så det er bare photoshop som ikke har en erstatning i Linux. Har prøvd photoshop i wine og det syns jeg aldri har fungert så bra som i Windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...