Gå til innhold

Netflix og Telenor inngår hemmelig avtale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er at store aktører med mye egenkapital, kan kjøpe seg fordeler i markedet, noe mindre aktører ikke nødvendigvis har muligheten til.

Så lenge det er fordeler som ikke går ut over andre og ikke er så store at det presser andre ut av markedet ser jeg fortsatt ikke problemet, men det er jo kanskje ikke bra at de kan kjøpe seg fordeler på denne måten i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

? Vi har underskrevet på Post- og teletilsynets retningslinjer for nettnøytralitet, og her kommer det tydelig fram at mellomlagring ikke er omfattet av nettnøytralitetsprinsippet. Vi gir ikke én type trafikk forrang framfor annen, men mellomlagring er tvert imot med på å øke den totale kapasiteten i nettet, sier senior kommunikasjonsrådgiver Bremtun til Filter.

 

Retningslinjene fra 2009 nevner ikke spesifikt mellomlagring

Så vidt jeg vet så har Telenor vært problemskaperen her. Netflix tilbydde dem å installere egne servere (alt uten kostnader for Telenor), noe Telenor ikke ville være med på.

 

Nå selger de samme løsningen som Netflix for at de skal få brukbare hastigheter?

 

 

Liker ikke måten Telenor styrer, enda en grunn til at jeg ikke vil ha dem som internettleverandør.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Så lenge de ikke i tillegg gjør Netflix tregere for de uten Telenor ser jeg ikke et problem med dette.

Om man ser til USA, så er det akkurat det som har skjedd der. Man nekter å oppgradere infrastrukturen, og presser i stedet penger fra selskaper som netflix.

Endret av likferd
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som dere selv siterer fra post og teletilsynet:

[...] - Men det betyr ikke at prinsippet står i veien for å [...] sikre tjenestekvaliteten til spesifikke applikasjonstyper som krever dette [...]

 

Jeg vil påsta at tjenester som Netflix kvalifiserer til dette unntaket.

Men dersom en av partene tar seg betalt eller benytter seg av finansielle midler for å oppnå denne fordelen, setter jo dette presedens for lignende situasjoner i fremtiden. Noe som kan føre til at mindre aktører med samme behov som ike har råd blir skviset ut ved ved at deres tilbud blir dårligere enn konkurrentene. Som da igjen fører til skjevhet i nettnøytraliteten.

 

Det beste hadde vært om ISP-er gjorde slikt uoppfordret på generell og lik basis, uten å inngå spesifikke avtaler med individuelle aktører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På en annen side.

Normalt må man da betale for å sette serverene sine hos andre, et rack kan koste titusner i måneden.

 

Hvorfor skal Netflix få dette gratis?

 

Tja, jeg ser ikke at det er noe som sier at dem skal det, men på en annen side burde det være win-win for både Telenor og Netflix.

Dersom Telenorkunder får en god opplevelse av Netflix blir dem fornøyd med linjen. Og dersom kunder er fornøyd med Linjen blir dem mer fornøyd med Netflix.

 

Da trafikken gjerne slipper gå via så mye utstyr vil telenor tjene penger.

På en annen side, skal TN måtte være en free hosting service for alle som vil sette opp servere?

 

Blir vanskelig det her, er flere prinsipper som går i mot hverandre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

På en annen side.

Normalt må man da betale for å sette serverene sine hos andre, et rack kan koste titusner i måneden.

 

Hvorfor skal Netflix få dette gratis?

 

Tja, jeg ser ikke at det er noe som sier at dem skal det, men på en annen side burde det være win-win for både Telenor og Netflix.

Dersom Telenorkunder får en god opplevelse av Netflix blir dem fornøyd med linjen. Og dersom kunder er fornøyd med Linjen blir dem mer fornøyd med Netflix.

 

Da trafikken gjerne slipper gå via så mye utstyr vil telenor tjene penger.

På en annen side, skal TN måtte være en free hosting service for alle som vil sette opp servere?

 

Blir vanskelig det her, er flere prinsipper som går i mot hverandre.

 

ja det er en Win-Win situasjon.

 

men i USA nekter selskapene å gjøre det bare for å prøve å kunne ta ekstra penger fra kundene sine i steden.

Lenke til kommentar

 

? Vi har underskrevet på Post- og teletilsynets retningslinjer for nettnøytralitet, og her kommer det tydelig fram at mellomlagring ikke er omfattet av nettnøytralitetsprinsippet. Vi gir ikke én type trafikk forrang framfor annen, men mellomlagring er tvert imot med på å øke den totale kapasiteten i nettet, sier senior kommunikasjonsrådgiver Bremtun til Filter.

 

Retningslinjene fra 2009 nevner ikke spesifikt mellomlagring

Så vidt jeg vet så har Telenor vært problemskaperen her. Netflix tilbydde dem å installere egne servere (alt uten kostnader for Telenor), noe Telenor ikke ville være med på.

 

Nå selger de samme løsningen som Netflix for at de skal få brukbare hastigheter?

 

 

Liker ikke måten Telenor styrer, enda en grunn til at jeg ikke vil ha dem som internettleverandør.

Kan jeg komme hjem til deg å sette igjen noen servere? er jo ingen kostnad for deg det..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Så lenge de ikke i tillegg gjør Netflix tregere for de uten Telenor ser jeg ikke et problem med dette.

Om man ser til USA, så er det akkurat det som har skjedd der. Man nekter å oppgradere infrastrukturen, og presser i stedet penger fra selskaper som netflix.

Pussig dette egentlig.

Selv om jeg har an annen leverandør enn telehor har jeg ikke kunnet se HD etter krangelen med Netflix startet.

Lenke til kommentar

 

 

? Vi har underskrevet på Post- og teletilsynets retningslinjer for nettnøytralitet, og her kommer det tydelig fram at mellomlagring ikke er omfattet av nettnøytralitetsprinsippet. Vi gir ikke én type trafikk forrang framfor annen, men mellomlagring er tvert imot med på å øke den totale kapasiteten i nettet, sier senior kommunikasjonsrådgiver Bremtun til Filter.

 

Retningslinjene fra 2009 nevner ikke spesifikt mellomlagring

Så vidt jeg vet så har Telenor vært problemskaperen her. Netflix tilbydde dem å installere egne servere (alt uten kostnader for Telenor), noe Telenor ikke ville være med på.

 

Nå selger de samme løsningen som Netflix for at de skal få brukbare hastigheter?

 

 

Liker ikke måten Telenor styrer, enda en grunn til at jeg ikke vil ha dem som internettleverandør.

Kan jeg komme hjem til deg å sette igjen noen servere? er jo ingen kostnad for deg det..

Hvis jobben min var å levere dine og andre tjenester til mine kunder ville jeg tatt imot med glede, da det sparer meg for nettkapasitet fra utlandet, som jeg igjen har oversolgt til mine kunder;) Endret av shrek_2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jeg komme hjem til deg å sette igjen noen servere? er jo ingen kostnad for deg det..

Tjener jeg noe på det? Nei. Men hadde det vært en hensikt med det så kunne du gjerne satt igjen noen servere hos meg, interessen for slikt er stor. :) Kom-kom.

 

Tjener Telenor noe på det? Ja.

 

Det har ingenting med at dette er en ulempe for Telenor, noe det ikke er.

 

For å snu litt på det, hadde jeg eid et slikt selskap og du ville komme med servere på samme måte som Netflix ville så hadde jeg ønsket deg hjertelig velkommen! Som du sier, ingen kostnader for meg, og jeg hadde kunnet gitt kundene mine en bedre opplevelse.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 3
Lenke til kommentar

På en annen side.

Normalt må man da betale for å sette serverene sine hos andre, et rack kan koste titusner i måneden.

 

Hvorfor skal Netflix få dette gratis?

 

Tja, jeg ser ikke at det er noe som sier at dem skal det, men på en annen side burde det være win-win for både Telenor og Netflix.

Dersom Telenorkunder får en god opplevelse av Netflix blir dem fornøyd med linjen. Og dersom kunder er fornøyd med Linjen blir dem mer fornøyd med Netflix.

 

Da trafikken gjerne slipper gå via så mye utstyr vil telenor tjene penger.

På en annen side, skal TN måtte være en free hosting service for alle som vil sette opp servere?

 

Blir vanskelig det her, er flere prinsipper som går i mot hverandre.

 

Netflix skal få dette gratis fordi det er telenors problem at de ikke ha kapasitet nok til å levere båndbredden til kundene som har betalt for tjenesten fra telenor. Og jeg mener dette har noe med nettnøytralitet å gjøre, netflix må betale fordi telenor ikke kan levere? Om ikke helt direkte det samme, så er det relatert.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Whoa whoa.

Det er ikke snakk om å unngå throttling her, er det det?

 

Slik jeg forstår det, har Netflix betalt Telenor for å sette opp Netflix-nodes. YouTube og flere andre gjør det samme i mange land (også her i Norge tror jeg?), og det har ingenting med nett-nøytralitet å gjøre.

Netflix har servere i Norge, ved å betale Telenor for nodes slipper de å øke server-kapasiteten for å takle økt trafikk.

 

Når Telenor eller andre begynner å bremse spesifikk trafikk har vi et problem. Et problem feks USA allerede har pga en latterlig monopol-situasjon (som vi ikke har her i Norge).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...