Gå til innhold

Se filmen: Slik testet vi datautstyret vårt for bakterier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje like greit å avstå fra å dele utstyr.

 

Den som jobber med service på elektronisk utstyr får tatt på både det ene og det andre i løpet av en arbeidsdag.

 

Blant det verste vi møter i hverdagen er minibanker og kortterminaler. Det er her noen av de største bakterieforekomster blir målt.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Som sagt i reportasjen: Tørre, kalde og glatte overflater er generelt dårlig grobunn for bakterier. Og en vanlig doring, er normalt slik. Straks man tilsetter en dråpe og en matsmule og varmer det opp, så har man en liten bakteriebombe til sammenligning.

 

Så når man leser på nettet at: 'Gjenstand X har flere/masse mer/millioner ganger mer bakterier enn doringen din!', så er det forsåvidt en riktig, men helt meningsløs tabloid sammenligning med tanke på helse.

Lenke til kommentar

"Vi ville finne ut hvor grisete spillmusa egentlig er."

Enda en idiot-overskrift.

 

Selvfølgelig er der bakterier, men ikke grisete ..... nødvendigvis! Bakterier er en viktig del av immunforsvaret. Og det lærer man første og andre fysiologitimen på skolen (hvis man har møtt opp).

Det går an å "sprite" hender, dørvridere, girstang-kula, rattet osv mot bakterier.

Det går an å sprite musa også. Og noen spriter munnen før de kysser hverandre ................

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Vi ville finne ut hvor grisete spillmusa egentlig er."

Enda en idiot-overskrift.

 

Selvfølgelig er der bakterier, men ikke grisete ..... nødvendigvis! Bakterier er en viktig del av immunforsvaret. Og det lærer man første og andre fysiologitimen på skolen (hvis man har møtt opp).

Det går an å "sprite" hender, dørvridere, girstang-kula, rattet osv mot bakterier.

Det går an å sprite musa også. Og noen spriter munnen før de kysser hverandre ................

 

spriter munnen før de kysser? sånn for å utveksle massegraver liksom? ;-)

Lenke til kommentar

 

"Vi ville finne ut hvor grisete spillmusa egentlig er."

Enda en idiot-overskrift.

 

Selvfølgelig er der bakterier, men ikke grisete ..... nødvendigvis! Bakterier er en viktig del av immunforsvaret. Og det lærer man første og andre fysiologitimen på skolen (hvis man har møtt opp).

Det går an å "sprite" hender, dørvridere, girstang-kula, rattet osv mot bakterier.

Det går an å sprite musa også. Og noen spriter munnen før de kysser hverandre ................

spriter munnen før de kysser? sånn for å utveksle massegraver liksom? ;-)

 

Jada, sitter i baren i timevis.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt i reportasjen: Tørre, kalde og glatte overflater er generelt dårlig grobunn for bakterier.

 

Sikkert?

 

Husker en test på tv for noen år tilbake hvor man sammenlignet en tradisjonell trefjøl vs. et skjærebrett i hardplast, hvor man så kuttet opp et stykke rått kjøtt, og etter et døgn eller noe telte antall bakterier som evt. blomstret på skjæreplaten. Trefjøla kom best ut av det. Det kommer litt overraskende på mange, siden vi vel har en tendens til å anse plast som mer "klinisk" og renslig.

 

Så ei mus i ubehandlet furu (eller eik) er kanskje det man bør gå for (hvis det eksisterer) :)

Lenke til kommentar

 

Som sagt i reportasjen: Tørre, kalde og glatte overflater er generelt dårlig grobunn for bakterier.

 

Sikkert?

 

Husker en test på tv for noen år tilbake hvor man sammenlignet en tradisjonell trefjøl vs. et skjærebrett i hardplast, hvor man så kuttet opp et stykke rått kjøtt, og etter et døgn eller noe telte antall bakterier som evt. blomstret på skjæreplaten. Trefjøla kom best ut av det. Det kommer litt overraskende på mange, siden vi vel har en tendens til å anse plast som mer "klinisk" og renslig.

 

Så ei mus i ubehandlet furu (eller eik) er kanskje det man bør gå for (hvis det eksisterer) :)

 

Studier på Escberichia cali, Salmonella og Listeria gjort av Dean O. Cliver and Nese O. Ak indikerer at skjærefjøler av heltre sprer mindre patogener enn skjærefjøler av plast. En foreslått forklaringsmodell er at bakteriene faller ned i sprekkene som dannes av kniven når man bruker fjølen og at de blir fanget mellom trefibrene slik at de ikke får formert seg. Denne bakteriedrepende tendensen ser man ikke i like stor grad i fjøler av plast. Men det er viktig å merke seg at dette gjelder fjøler som har sprekker. Fjøler av plast som ikke har blitt skadet av kniven er sansynligvis enklere å rengjøre fordi det da er snakk om forholdsvis glatte flater.

 

Skal man overføre dette til materialvalg for datamus og tilsvarende produkter bør flatene derfor være av godt brukt heltre med mange sprekker. Men å bruke en datamus med teksturen til en sliten skjærefjøl er nok ikke særlig behagelig. Et godt alternativ kan være å bruke kobber eller legeringer som inneholder kobber slik som messing eller bronse. Kobber er et naturlig antimikrobisk materiale og effekten er godt dokumentert. Mange sykehus og laboratorier bruker utstyr og overflater av kobber nettopp av denne årsaken, eksempler kan være håndtak og knapper og andre flater som ofte berøres.

 

Det finnes tilogmed et tastatur av kobber ser jeg, kanskje noe for de over gjennomsnittet paranoide:

http://www.antimicrobialkeyboard.com/Copper-Keyboard.pdf

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Ja, det er også gjort norske undersøkelser vedr. dette. Fant denne:

 

http://www.klikk.no/helse/velvare/article660597.ece

 

Forøvrig er jeg usikker på om jeg hadde likt kobber eller messing mus :confused:

 

Er man evt. "bekymret" over at tre-musa er for glatt til å absorbere fuktighet, går det jo an å gi den en omgang med grovt sandpapir.

 

Dog, bakterier i den her sammenhengen (data) er vel kun av akademisk interesse.

Lenke til kommentar

Jeg er overrasket over at det ikke ble sagt noe om bakterieinnhold som kan stamme fra tarmen, altså den mørkerøde petriskålen.

 

Er dette SENSURERT bort av dere?

 

Pluss den siste petriskålen i filmen viser noe som beveger seg. Er dette lus, sædceller eller hvilken skøyerstrek er det HW.no forsøker å spille på oss her.

 

Det er tydelig laget kun for å skremme. Åh se, ÆSJ de beveger seg.

Ting beveger seg ikke for det blotte øyet, av det som lever/gror i en petriskål. Om det da ikke er snakk om en parasitt da. Tviler likevel på at de gror særlig mer enn sopp og bakterier i petriskåler, men her stiller jeg noe blottet for kunnskap må jeg innrømme.

Endret av G
Lenke til kommentar

Folk med normalt immunforsvar har ingen problemer med sånt

Skaper bare hysteri med artikler om renslighet

 

Jo, jeg er forsåvidt ganske enig med deg. Men, la oss si man får en influensa-epidemi, så er man kanskje ikke forskånt uansett, men der og da vil jo tastatur og alt du berører få betydning.

 

Nå gikk det jo ganske så greit med svineinfluensa-epidemien, men du hadde kanskje ikke vært like stolt over utsagnet ditt om du selv ble rammet av noe (f.eks. svartedauen).

Lenke til kommentar

Jeg er overrasket over at det ikke ble sagt noe om bakterieinnhold som kan stamme fra tarmen, altså den mørkerøde petriskålen.

 

Er dette SENSURERT bort av dere?

 

Pluss den siste petriskålen i filmen viser noe som beveger seg. Er dette lus, sædceller eller hvilken skøyerstrek er det HW.no forsøker å spille på oss her.

 

Det er tydelig laget kun for å skremme. Åh se, ÆSJ de beveger seg.

Ting beveger seg ikke for det blotte øyet, av det som lever/gror i en petriskål. Om det da ikke er snakk om en parasitt da. Tviler likevel på at de gror særlig mer enn sopp og bakterier i petriskåler, men her stiller jeg noe blottet for kunnskap må jeg innrømme.

Det sies i videoen at det ikke ble funnet "noe skadelig" på noen av produktene. Siden det testes for Enterobakterier (tarmbakterier) ved å benytte et selektivt vekstmedium tolker jeg det slik at det ikke ble funnet kolonier i de mørke petriskålene. Det vi ser i slutten av videoen er bakterier som beveger seg. Videoen er tatt gjennom et mikroskop, det kan se ut som 400x total forstørrelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg er overrasket over at det ikke ble sagt noe om bakterieinnhold som kan stamme fra tarmen, altså den mørkerøde petriskålen.

 

Er dette SENSURERT bort av dere?

 

Pluss den siste petriskålen i filmen viser noe som beveger seg. Er dette lus, sædceller eller hvilken skøyerstrek er det HW.no forsøker å spille på oss her.

 

Det er tydelig laget kun for å skremme. Åh se, ÆSJ de beveger seg.

Ting beveger seg ikke for det blotte øyet, av det som lever/gror i en petriskål. Om det da ikke er snakk om en parasitt da. Tviler likevel på at de gror særlig mer enn sopp og bakterier i petriskåler, men her stiller jeg noe blottet for kunnskap må jeg innrømme.

Det sies i videoen at det ikke ble funnet "noe skadelig" på noen av produktene. Siden det testes for Enterobakterier (tarmbakterier) ved å benytte et selektivt vekstmedium tolker jeg det slik at det ikke ble funnet kolonier i de mørke petriskålene. Det vi ser i slutten av videoen er bakterier som beveger seg. Videoen er tatt gjennom et mikroskop, det kan se ut som 400x total forstørrelse.

 

 

Bakterier beveger seg vel aldri så fort.

 

Har de spillet av filmen en million ganger hurtigere da?

Realismen har mistet alle referanserammer. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Bakterier beveger seg vel aldri så fort.

 

Har de spillet av filmen en million ganger hurtigere da?

Realismen har mistet alle referanserammer. :)

Bakterier kan bevege seg veldig fort, hvis jeg husker riktig kan en bakterie typisk bevege seg 50 µm/s eller opp mot 100 ganger sin egen lengde per sekund. Jeg har sett mye på bakterier gjennom mikroskop og videoen viser helt klart bakterier som beveger seg i sanntid. Det er ganske fascinerende å se hvor raskt enkelte bakterier kan forflytte seg gjennom et medium på.

 

Mange bakterier har en eller flere spiralformede flageller, som kort fortalt er en hul proteintråd som kan roteres veldig raskt og som gir bakterier fremdrift. Bakteriene kan rotere flagellen begge veier, og det er generelt slik at roteres flagellen mot klokken svømmer bakterien i motsatt retning fra der flagellen peker mens når den spinner flagellen med klokken, skifter den til en tilfeldig annen retning. Det er dette som gir mange bakterier det karakteristiske bevegelsesmønsteret.

 

Noen bakterier mangler flageller men har såkalte pili, som er hårliknende utvekster laget av protein. En spesiell type pili kalt Type IV brukes av noen bakterier for å oppnå "twitching motility", hvor den beveger seg ved å forlenge pilusen, feste den til substratet og så trekke den til seg igjen slik at den oppnår bevegelse. Noen typer bakterier slik som cyano- og myxobakterier beveger seg ved såkalt "glidning", men man har per i dag ikke fullstendig kartlagt mekanismen(e) bak denne typen bevegelse i bakterier. Ellers når man ser på bakterier gjennom et mikroskop må man ta hensyn til såkalte brownske bevegelser som skylles kollisjoner mellom partiklene og molekylene i mediet og som kan få bakterier som ikke ellers er motile til å bevege seg. Sistnevnte bevegelser er ganske karakteristiske og er lette å gjenkjenne med litt trening. Ellers har jeg kikket på videoen en gang til å det ser kanskje mere ut som 1000x forstørrelse enn 400x.

Endret av fargoth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror jeg gir opp argumentasjonen. Siste bilde skal få oss til å tro det er en petriskål.

 

Og dersom det forholder seg slik at bakterier kan bevege seg slik du bekriver, så må den sirkelen på slutten av videoen med dens bevegelige innhold være oppforstørret noe enormt.

 

Da er det ikke noen petriskål man betrakter (makro), men et bittelite sirkulært utsnitt. Snakk om å lure oss, eller å trikse til videoen slik at man skal komme i lettlurt-fellen.

 

Jeg tror jeg har blitt lurt, eller kanskje også mange av oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...