Gå til innhold

Microsoft skal vise frem fremtidens spillgrafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både som programmerer og gamer kan DirectX virke veldig interessant, Mantle virker som en god plattform men er for tett knyttet til AMD. Kan se for meg en tettere knytting mellom CPU/GPU (ala Mantle og CUDA 6) et API som er mer lavnivå men fortsatt kompatibelt på tvers av maskinvare. Antagelig en viss grad bakoverkompitabilitet men i hvilket nivå blir interessant. Blir spennende å se hvordan dette matcher Xbox One og om de vil nevne noe ift Azure Cloud Compute (Azure GPGPU kan bli interessant). Regner med at Windows 8.1 med feature pack eller Windows 9 (eller serverutgavene derav, altså Server 2k12r2 eller 2k15) blir kravet.

Windows 9 er sikkert på marknaden før DX12 er aktuelt uansett.

 

Ville vært rart, siden ny DX ofte krever oppdatert kernel.

Lenke til kommentar

Siden mobile plattformer har blitt veldig mye viktigere for spillindustrien de siste fem årene, samt Microsofts lille markedsandel der, tror jeg Microsoft-only løsninger ikke er så interessante for spillindustrien som de var for fem år siden. Skal man ha støtte for Android og iOS så må man satse på plattformuavhengige API som OpenGL, OpenAL, OpenSL ES, OpenVG m.m. OpenGL har gjort store fremskritt de siste fem årene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Problemet med denne kontinuerlige oppdateringen av DirectX er jo det stadige kravet til ny versjon av Windows.. Det ligger jo ikke i en spillutvikler sin interesse å bruke en masse ressurser på å optimalisere mot noe som eventuelt er Windows 8/8.1, eventuelt Windows 9 only API. Det er rett og slett en for snever brukerbase å optimalisere imot.

 

Dette har jo vært en utfordring for Microsoft i en årrekke nå, med nye verktøyer for utviklere, bedre programmeringspakker og språk med nye versjoner av Windows så forholder jo gjerne 90% av markedet seg til de gamle standardene for de må ta høyde for at brorparten faktisk ikke sitter på de siste versjonene, det er fremdeles alt, alt for mange som sitter på Windows XP, og så definitivt alt for mange som sitter på Windows 7 til at noen applikasjonsutvikler eller spillutvikler vil ta seg bryet med å benytte seg av nye og bedre verktøy og APIer om de kun vil fungere med et operativsystemet som en for liten del av markedet faktisk bruker.

 

 

Her kan man si mye negativt om Apple og hvor aggressive de er med å kutte støtten til eldre programvare, men det gir dem en stor fordel når det kommer til tredjepart for når nesten hele markedsandelen hopper over på nytt operativsystem, med nye verktøy og APIer på under ett år så blir det jo langt enklere og mer logisk for utviklere å hoppe på toget.

 

 

Hovedgrunnen til at AMD Mantle vil ha store problemer med å bli utbredt er fordi det er låst til AMD maskinvare, og nå som det er minst like mange som sitter på Intel og NVIDIA skjermkort så sier det seg selv at for mange utviklere så blir det lite aktuelt å bruke for mye tid og ressurser på noe som vil gagne under 50% av målgruppen. Det samme kan sies om DirectX 12, det kan være aldri så bra men om det blir låst til Windows 9 så vil det jo antagelig ta mangfoldige år før markedsandelen blir godt nok utbredt til at det blir spesielt aktuelt for utviklere. Om det attpåtil vil kreve nye skjermkort så blir det enda vanskeligere å få det utbredt for nok til at det vil være spesielt relevant i markedet.

 

 

Microsoft kan jo begynne med å tilby nyere versjon av Windows tilnærmet gratis så det blir enklere og mye mer kosteffektivt for brukere av eldre Windowsversjoner å oppgradere raskere. Samtidig så burde de få til at nyere versjoner ikke nødvendig alltid må kreve nye skjermkort for i det tempoet maskinvareutviklingen beveger seg for tiden så tar det ganske mange år før folk flest har oppgradert til et DirectX 12 kompatibelt skjermkort. Samtidig så vil nok Microsoft ha godt av å gå litt mer aggressivt til verks når det gjelder det å drepe støtten for gammel og utgått programvare og programmeringsverktøy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Den blir vell Windows 8 + only. I såfall typsik M$.. Jeg hopper ikke over til Win 8 pga dx12.

Det er rart hvordan microsoft forsøker å tvinge samtlige brukere over på win8, selv proffesjonelle bedriftsbrukere som har programvare som i dag ikke en gang vil bli prøvd laget til win8 av åpenbare grunnen forsøker dem å tvinge over ved å stenge salg av win7, det er jo skandale. Windows 8 er fancy og kreativt, men det er IKKE produktivt

Jobber med det daglig jeg, vet ikke hva du prater om. Har hatt windows 7 siden beta og gikk over til windows 8 når det kom, litt uvant ja, men når man lærte seg funksjonene så var det da slettes ikke tungvint eller "ikke produktivt".

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Den blir vell Windows 8 + only. I såfall typsik M$.. Jeg hopper ikke over til Win 8 pga dx12.

Det er rart hvordan microsoft forsøker å tvinge samtlige brukere over på win8, selv proffesjonelle bedriftsbrukere som har programvare som i dag ikke en gang vil bli prøvd laget til win8 av åpenbare grunnen forsøker dem å tvinge over ved å stenge salg av win7, det er jo skandale. Windows 8 er fancy og kreativt, men det er IKKE produktivt

Tullpreik, ved slike idiotiske innlegg. Så er det ingen liten tvil om kompetansenivået ditt.

 

Min bransje er ganske hardt rammet av win8, noen av oss jobber ikke i det offentlige og trenger å ha god produktivitet. At du ikke har forståelse for dette overrasker meg dog ikke, kos deg med appene dine

 

Lavere produktivitet i en overgangspriode er knusende for min arbeidsplass.

 

Statoil benytter fremdeles windows XP f.eks..... dere tenker da "men, hvorfor det da? windows 7 er jo så bra!, eller windows 8, er bare en liten overgangsperiode"

 

Absolutt null innsikt

Endret av Henrik2k
  • Liker 7
Lenke til kommentar

SNIP

Idioti. Win8 er på ingen måte mindre produktivt enn win7, om noe så er win8 kjappere i bruk når man har vendt seg til de minimale forskjellene. Det er et kjappere OS, på så godt som alle vis. Marginalt i mange sammenhenger kanskje, er det tregere; Pebcak.

 

Ikke vet jeg hvor du jobber, ikke bryr jeg meg heller. Dine utsagn er rett og slett motbydelige. "Jobber ikke det offentlige...:" Slikt må man da kunne holde seg for god til?

 

Det du sier er enkelt og greit tull.

 

EDIT: Enda mer pisspreik? Fint at jeg jobber i firmaet som var involvert i utrulling av win7 til Statoil. Statoil bruker ikke XP, de har vært på Win7 i LANG tid, Statoil ender dog mest sannsynligvis opp med å skippe win8 siden de nettopp er over på Win7.

Endret av deac
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Den blir vell Windows 8 + only. I såfall typsik M$.. Jeg hopper ikke over til Win 8 pga dx12.

Det er rart hvordan microsoft forsøker å tvinge samtlige brukere over på win8, selv proffesjonelle bedriftsbrukere som har programvare som i dag ikke en gang vil bli prøvd laget til win8 av åpenbare grunnen forsøker dem å tvinge over ved å stenge salg av win7, det er jo skandale. Windows 8 er fancy og kreativt, men det er IKKE produktivt
Tullpreik, ved slike idiotiske innlegg. Så er det ingen liten tvil om kompetansenivået ditt.

Min bransje er ganske hardt rammet av win8, noen av oss jobber ikke i det offentlige og trenger å ha god produktivitet. At du ikke har forståelse for dette overrasker meg dog ikke, kos deg med appene dine

 

Lavere produktivitet i en overgangspriode er knusende for min arbeidsplass.

 

Statoil benytter fremdeles windows XP f.eks..... dere tenker da "men, hvorfor det da? windows 7 er jo så bra!, eller windows 8, er bare en liten overgangsperiode"

 

Absolutt null innsikt

Det virker ikke som at du vet at apper er helt valgfritt i win 8, man må ikke bruke dem. Det er helt uproblematisk å installere programmer slik man gjør det i win 7 eller eldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

SNIP

Idioti. Win8 er på ingen måte mindre produktivt enn win7, om noe så er win8 kjappere i bruk når man har vendt seg til de minimale forskjellene. Det er en kjappere OS, på så godt som alle vis. Marginalt i mange sammenhenger kanskje, er det tregere; Pebcak.

 

Ikke vet jeg hvor du jobber, ikke bryr jeg meg heller. Dine utsagn er rett og slett motbydelige. "Jobber ikke det offentlige...:" Slikt må man da kunne holde seg for god til?

 

Det du sier er enkelt og greit tull.

 

EDIT: Enda mer pisspreik? Fint at jeg jobber i firmaet som var involvert i utrulling av win7 til Statoil. Statoil bruker ikke XP, de har vært på Win7 i LANG tid, Statoil ender dog mest sannsynligvis opp med å skippe win8 siden de nettopp er over på Win7.

 

Ikke fått med meg siste overgang til win7 men det er jammen ikke lenge siden for sist møte jeg var der i var det fremdeles win xp.... og grunnen til at dem skipper win8 er nok samme grunn som at mange win7 bruker skipper den. for radikal forandring, kall meg gammeldags men det for være måte på hvor tablet aktig man skal måtte være.

 

"Hatt windows 7 i LANG tid" først og "siden dem nettopp er over på windows 7" etterpå? hmm..... bra du har kontroll hører jeg

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

 

 

SNIP

Idioti. Win8 er på ingen måte mindre produktivt enn win7, om noe så er win8 kjappere i bruk når man har vendt seg til de minimale forskjellene. Det er en kjappere OS, på så godt som alle vis. Marginalt i mange sammenhenger kanskje, er det tregere; Pebcak.

 

Ikke vet jeg hvor du jobber, ikke bryr jeg meg heller. Dine utsagn er rett og slett motbydelige. "Jobber ikke det offentlige...:" Slikt må man da kunne holde seg for god til?

 

Det du sier er enkelt og greit tull.

 

EDIT: Enda mer pisspreik? Fint at jeg jobber i firmaet som var involvert i utrulling av win7 til Statoil. Statoil bruker ikke XP, de har vært på Win7 i LANG tid, Statoil ender dog mest sannsynligvis opp med å skippe win8 siden de nettopp er over på Win7.

 

Ikke fått med meg siste overgang til win7 men det er jammen ikke lenge siden for sist møte jeg var der i var det fremdeles win xp.... og grunnen til at dem skipper win8 er nok samme grunn som at de fleste win7 bruker skipper den. for radikal forandring, kall meg gammeldags men det for være måte på hvor tablet aktig man skal måtte være.

 

 

Beklager å måtte si det, men det er ganske åpenbart at du virkelig ikke har den fjerneste anelse om hva du prater om. Har ingenting med å være gammeldags å gjøre.

 

Ja så den biten selv etterpå, teit ordvalg. Nettopp er relativt, de har hatt windows 7 en god stund, men at de bare et par år senere vil over på Win8 tror jeg er usannsynlig.

Endret av deac
Lenke til kommentar

 

SNIP

Idioti. Win8 er på ingen måte mindre produktivt enn win7, om noe så er win8 kjappere i bruk når man har vendt seg til de minimale forskjellene. Det er en kjappere OS, på så godt som alle vis. Marginalt i mange sammenhenger kanskje, er det tregere; Pebcak.

 

Nja, her kan jeg ikke si meg helt enig med deg. Har selv brukt Windows 8 siden Pre-BETA, hopper på Windows 8.1 når Public Preview ble lekket og sitter nå på lekket utgave av Windows 8.1 Feature Pack (8.1.1 eller hva nå skal kalle det) så de kan trygt si at jeg er en early adaptor og ikke spesielt redd for å prøve nye ting, er en liten "betahore".

 

Men selv om jeg har brukt Windows 8 / 8.1 aldri så lenge så finner jeg meg i å være hakket mindre effektiv enn jeg var i Windows 7, det fremdeles mye unødvendig hopping mellom Desktop UI og Modern UI som jeg ikke finner spesielt logisk og det er mye som tar deg igjennom Modern UI i tilfeller hvor jeg ikke helt ser poenget og hvor ting faktisk gikk raskere og mer effektivt for seg med den mer tradisjonelle startmenyen i Windows 7.

 

 

Nå er ikke dette noe stort problem for meg, og jeg selv liker Windows 8/8.1 veldig godt for som du sier så er det jo faktisk et bedre optimalisert og mer systemeffektivt operativsystem. Det starter raskere, det mer aggressivt i henhold til systemoppdateringer, det bruker generelt mindre systemressurser og det er et mer minimalistisk GUI også i Desktop som gjør at jeg klare å holde ting hakket mer ryddig når jeg kjører mange ting på en gang sammenlignet med Windows 7. Selve brukeropplevelsen derimot syntes jeg fremdeles står noe tilbake fra Windows 7 og jeg tar meg selv i å bli smått frustrert noen gang når søk må gjøres via Modern UI og Windows til stadighet defaulter til bruk av Modern UI apps kontra Desktop applikasjoner automatisk før jeg selv manuelt må overstyre og sette desktop som standard til neste gang. Syntes også det er litt for sentrert rundt keyboard shortcuts, for selv om det er aldri så effektivt så er det ikke en spesielt intuitiv måte å legge opp ting på og det at helt elementære ting som det å skru av / restarte maskinen er gjemt under Charms Meny -- Settings - Power er et veldig godt eksempel på ting som jeg ikke finner så alt for logisk.

 

 

 

 

 

 

Den blir vell Windows 8 + only. I såfall typsik M$.. Jeg hopper ikke over til Win 8 pga dx12.

Det er rart hvordan microsoft forsøker å tvinge samtlige brukere over på win8, selv proffesjonelle bedriftsbrukere som har programvare som i dag ikke en gang vil bli prøvd laget til win8 av åpenbare grunnen forsøker dem å tvinge over ved å stenge salg av win7, det er jo skandale. Windows 8 er fancy og kreativt, men det er IKKE produktivt

Tullpreik, ved slike idiotiske innlegg. Så er det ingen liten tvil om kompetansenivået ditt.

 

Min bransje er ganske hardt rammet av win8, noen av oss jobber ikke i det offentlige og trenger å ha god produktivitet. At du ikke har forståelse for dette overrasker meg dog ikke, kos deg med appene dine

 

Lavere produktivitet i en overgangspriode er knusende for min arbeidsplass.

 

Statoil benytter fremdeles windows XP f.eks..... dere tenker da "men, hvorfor det da? windows 7 er jo så bra!, eller windows 8, er bare en liten overgangsperiode"

 

Absolutt null innsikt

 

 

 

Det at noen fremdeles tviholder på Windows XP har så definitivt ikke noe mer effektivitet og produktivitet å gjøre, det er jo ingenting som går mer effektivt i Windows XP sammenlignet med Windows 7 og Windows 8/8.1 og så fremt til man ikke sitter på maskinvare fra steinalderen med 512MB RAM så vil jo Windows 8/8.1 kjøre like bra på gammel maskinvare som Windows XP gjør.

 

Her stinker det "vi gidder ikke å foreta oss noe som helst før vi blir helt nødt til det" holdning, og denne holdningen er det så absolutt mange som har, spesielt i bedriftsmiljøene og er en av grunnene til at Microsoft aldri burde holde livet i et system så lenge som de har gjort med Windows XP. Hadde de kuttet støtten for flere år siden sånn som de burde så hadde flere av disse latsabbene som sitter på Windows XP og aktiv bruk av Internet Explorer 7-8 blitt tvunget til å foreta seg noe for lenge siden og det hadde vært til fordel for oss alle. Ingen er tjent med at folk tviholder på utgått programvare...

Lenke til kommentar

 

 

SNIP

Idioti. Win8 er på ingen måte mindre produktivt enn win7, om noe så er win8 kjappere i bruk når man har vendt seg til de minimale forskjellene. Det er en kjappere OS, på så godt som alle vis. Marginalt i mange sammenhenger kanskje, er det tregere; Pebcak.

 

Ikke vet jeg hvor du jobber, ikke bryr jeg meg heller. Dine utsagn er rett og slett motbydelige. "Jobber ikke det offentlige...:" Slikt må man da kunne holde seg for god til?

 

Det du sier er enkelt og greit tull.

 

EDIT: Enda mer pisspreik? Fint at jeg jobber i firmaet som var involvert i utrulling av win7 til Statoil. Statoil bruker ikke XP, de har vært på Win7 i LANG tid, Statoil ender dog mest sannsynligvis opp med å skippe win8 siden de nettopp er over på Win7.

 

Ikke fått med meg siste overgang til win7 men det er jammen ikke lenge siden for sist møte jeg var der i var det fremdeles win xp.... og grunnen til at dem skipper win8 er nok samme grunn som at mange win7 bruker skipper den. for radikal forandring, kall meg gammeldags men det for være måte på hvor tablet aktig man skal måtte være.

 

"Hatt windows 7 i LANG tid" først og "siden dem nettopp er over på windows 7" etterpå? hmm..... bra du har kontroll hører jeg

 

Visst du seriøst tror at en bedrift skipper en OS oppgradering, pga samme årsaker som privatbrukere. Så er du jo faktisk så dum som du først ga inntrykk for.

Lenke til kommentar

SNIP

Setter helt klart pris på dine observasjoner selv om jeg ikke er helt enig i alt du sier.

 

Har selv også brukt windows 8 siden prebeta, samt 8.1 siden det ble tilgjengelig på msdn. Featurepacken har jeg dog ikke vært borti enda.

 

Med mitt bruksmønster opplever jeg win8 som ganske betydelig kjappere, de få gangene jeg er innom modern UI'en er for å søke etter noe. Da er det mye samme "mønster" som windows 7, men jeg opplever søket som vesentlig raskere. Ellers har man også Ribbon upgraden av explorer som jeg personlig opplever som svært fin å bruke. Med win 8.1 har man jo også menyen man får med å høyreklikke på start knappen som gjorde at jeg enda sjeldnere er innom modern ui, charms menyen har jeg feks ikke brukt i det hele tatt i 8.1, slår av/restarter maskinen fra menyen jeg nevnte over.

 

Skal jeg etterlyse noe så er det at man under installasjon får valget om å boote til desktop, at det ikke er noe man må gjøre selv i etterkant.

 

Standard settingen med at programmer åpnes i en APP istede for desktop applikasjonen kan jeg være enig i at er litt frustrerende. Har dog aldri opplevd at det nullstiller seg, er det gjort en gang så har jeg aldri måtte gjøre det igjen.

 

At det oppfordrer til såpass stor bruk av keyboard shortcuts er jeg forøvrig enig i at er lite intuitivt for brukere som gjerne ikke er vandt til å bruke det.

 

Når man faktisk setter seg ned med win8 å faktisk justerer bruksmønsteret sitt til å imøtekomme endringene fra win7 så er jeg ganske sikker på at de aller fleste ikke vil oppleve det som mindre effektivt enn win7, heller det motsatte. Men det krever selvfølgelig litt av brukeren.

Endret av deac
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt Windows 7 helt siden beta og da Windows 8 kom ut da bytta jeg til windows 8. kjørte windows 8 i 6 måndter og da gikk jeg totalt lei av bugsa jeg opplevde. så hoppa jeg tilbake til Win7. Er mulig dissa bugsa er fiksa nå. men jeg ser bare ikke helt grunnen til å gå til Win8 og liker heller ikke rettningen microsoft går mot.

så reinstallerte laptoppen for en mnd siden og kjører nå arch linux på laptoppen. storkoser meg med noe jeg faktisk kan holde oppdatert uten at jeg må kjøpe en ny lisence for et nytt OS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...