Gå til innhold

Guide: Til dette spillet trenger du en kraftig maskin (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får dere ekstra betalt for å anbefale skjerm, mus og tastatur ? Det er vel irrelevant iforhold til ytelsen i Thief. Skulle mye heller skrevet opp fullstendige spesifikasjoner på de 2 PCene som ble brukt i testen og så tatt med de 6 GPUene som ble testet og konkludert med "mest for pengene"-kortet. Jeg ser at de er listet på siden, men likevel - mindre fokus på å reklamere irrelevante produkter og mer på hva dere tester.

Ellers fint å se hvor store forskjeller det er mellom grafikk-profilene og bra gjennomgang av hva grafikk instillingene gjør :)

Endret av seppo-
Lenke til kommentar

Voldsomt krevende for CPUen virker det som. Selv om det hadde vært interessant å se hvordan de skalerer med høyere oppløsninger. (selv om SSAA i hovedsak øker oppløsningen, så vet jeg ikke hva "high" vil si)

 

Ble jo nesten en dobling av ytelse fra AMD til Intel-maskinen på selv et GTX 770. Da snakket vi rimelig saftig flaskehals hos CPU.

Lenke til kommentar

Ble jo nesten en dobling av ytelse fra AMD til Intel-maskinen på selv et GTX 770. Da snakket vi rimelig saftig flaskehals hos CPU.

Det hadde vært interessant å sett litt videre etterforskning av hva som forårsaker flaskehalsen i CPU. F.eks om det er mangel på antall kjerner, enkeltrådytelse, responstid til minnet eller andre ting. Da kunne man målrettet anbefalt bestemte CPUer, minne, HT av eller på eller overklokking på bestemte måter.

Lenke til kommentar

 

Ble jo nesten en dobling av ytelse fra AMD til Intel-maskinen på selv et GTX 770. Da snakket vi rimelig saftig flaskehals hos CPU.

Det hadde vært interessant å sett litt videre etterforskning av hva som forårsaker flaskehalsen i CPU. F.eks om det er mangel på antall kjerner, enkeltrådytelse, responstid til minnet eller andre ting. Da kunne man målrettet anbefalt bestemte CPUer, minne, HT av eller på eller overklokking på bestemte måter.

 

Kunne ikke vært mer enig. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Synes spillet er bra. Det har så mye av Thief i seg. Loading skjermene er der osv.

 

Det er også litt vanskeligere enn COD å slikt så ser hvorfor mange folk syter.

Lenke til kommentar

Jeg makser spillet på min PC, og ytelsen er flott. Lastetidene er raske også. Mitt skjermkort er relativt kraftig, et AMD R9 280x. Men det er jo ikke helt på toppen av stigen likevel. Og min AMD Phenom II X4 CPU og mine 8GB RAM er ikke heller hva man finner i supercomputere.

 

Skjønner ikke helt hva dere mener at man må ha en kraftig maskin.

 

 

Det er også litt vanskeligere enn COD å slikt så ser hvorfor mange folk syter.

 

Det har fint lite med dette å gjøre. Spillet er uansett faktisk ikke særlig vanskelig i det hele tatt.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

 

Ble jo nesten en dobling av ytelse fra AMD til Intel-maskinen på selv et GTX 770. Da snakket vi rimelig saftig flaskehals hos CPU.

Det hadde vært interessant å sett litt videre etterforskning av hva som forårsaker flaskehalsen i CPU. F.eks om det er mangel på antall kjerner, enkeltrådytelse, responstid til minnet eller andre ting. Da kunne man målrettet anbefalt bestemte CPUer, minne, HT av eller på eller overklokking på bestemte måter.

 

Benchmarken i spillet spiser CPU til frokost av en eller annen grunn, resten av spillet har det ingenting å si angående CPU. Ettersom Mantle-støtte for spillet skal komme snart er det nok sannsynlig å tro at benchmarken ble designet så Mantle kunne ha en større effekt.

 

Hvordan CPU belastes har jeg også testet litt på egenhånd ved å justere affinitet i Task Manager, om jeg justerte til fire tråder på annenhver kjerne (tilsvarende en i5 med 8MB L3 Cache) var ytelsen konstant, om jeg justerte ned til de fire første prosessortrådene på min 2600k (tilsvarende en i3 med 8MB L3 Cache) var ytelsen i benchmarken redusert med ca 10%, men om jeg skrudde ned klokkefrekvensen fra 4.8GHz til 3.4 GHz gikk ytelsen ned 30%. Min tolkning er derfor at spillet krever en tokjerner og skalerer videre til fire kjerner med litt ekstra ytelse, og at enkelttrådet ytelse er det aller viktigste, GPU load under benchmarken med 2x 7970 var aldri høyere enn 70% på maksimale innstillinger i1920x1080.

Lenke til kommentar

Interessante tall.

  • Antall GHz: Ned 29% fra 4,8 til 3,4 GHz gikk ytelsen ned med 30%
  • Antall kjerner/tråder: Ned 50% tråder fra 4/8 til 4/4 var ytelsen konstant
  • Antall kjerner/tråder: Ned 50% kjerner fra 4/4 til 2/4 gikk ytelsen ned med 10%
  • GPU load var inntil 70% ved 1920*1080 (2,07 Mp)

Det sier meg i rekkefølge at:

  • Spillet er fullstendig begrenset av klokkehastighet (enkeltråd) til minimum 4,8 GHz
  • Spillet bruker aldri mer enn 4 tråder
  • Spillet bruker sjeldent mer enn 2 tråder
  • 2*7970 er god for ca 3 Mp oppløsning uten framedrops (ca 2300*1300)

Kjøpsanbefaling CPU: Core i5 4670K (4 kjerner og 4 tråder, overklokkbar), blodklokk denne

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Solid arbeid Simen og Arni (N o r e n g). :dremel:

Men du nevnte ikke så mye om hvordan belastningen på GPUene er i spillet, Noreng?
Ligger de da å kjører på nær 100 % belastning? Og hvordan er spillyetelsen kontra benchmarken. (er det et omtrentlig høyere eller lavere AVG - ytelse?)

Lenke til kommentar

Solid arbeid Simen og Arni (N o r e n g). :dremel:

 

Men du nevnte ikke så mye om hvordan belastningen på GPUene er i spillet, Noreng?

Ligger de da å kjører på nær 100 % belastning? Og hvordan er spillyetelsen kontra benchmarken. (er det et omtrentlig høyere eller lavere AVG - ytelse?)

De ligger og duver mellom 50 og 70% med alt av innstillinger på maks (inkludert SSAA High.) CPU-begrenset så det holder under benchmarken altså, ettersom framerate fikk average på 67 fps...

I selve spillet får jeg derimot bortimot doblet framerate :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...