Gå til innhold

Twitter-hets kostet ham en halv million


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er gapestokk-journalistikk og artikkelen hadde vært nøyaktig like god/informerende om personen ikke ble navngitt.

 

Min ukvalifiserte, subjektive vurdering er at dette bryter med Vær Varsom-plakatens punkt 4.7.

 

 

4.7. Vær varsom med bruk av navn og bilde og andre klare identifikasjonstegn på personer som omtales i forbindelse med klanderverdige eller straffbare forhold. Vis særlig varsomhet ved omtale av saker på tidlig stadium av etterforskning, i saker som gjelder unge lovovertredere, og der identifiserende omtale kan føre til urimelig belastning for tredjeperson. Identifisering må begrunnes i et berettiget informasjonsbehov. Det kan eksempelvis være berettiget å identifisere ved overhengende fare for overgrep mot forsvarsløse personer, ved alvorlige og gjentatte kriminelle handlinger, når omtaltes identitet eller samfunnsrolle har klar relevans for de forhold som omtales, eller der identifisering hindrer at uskyldige blir utsatt for uberettiget mistanke.

 

http://presse.no/Etisk-regelverk/Vaer-Varsom-plakaten

 

 

Kanskje gjelder ikke plakaten for oversetting av utenlandske nyheter, men jeg mener likevel at et såpass seriøst mediested som Tek-nettverket ikke er tjent med å være enda en leverandør av global mobbing av folk som gjør dumme valg. Det som omtales her er en familietragedie der arbeidskonflikter overføres mellom familieledd, og ender opp i en dobbelt økonomisk belastning utover global uthenging av en ung voksen.

Han har skrevet dumme ting på Twitter. Konsekvensene av dette er straff som oppmålt av utøvende myndighet, men muligens er denne gapestokk-straffen som kommer på toppen mye kraftigere.

 

Internett-alderen er en tøff tid å drite seg ut i. Hvis dette er noe som skal skje i organiserte, globale former etter hver straffesak, kan man regne med at endel mennesker blir flyttet over fra statistikken for gjentakende kriminalitet til helt andre, dystrere statistikker.

 

Jeg håper ikke dette framstår som for kraftig kritikk, men jeg mener dette er en unødvendig artikkelform. Hadde dette vært en norsk sak, hadde avisene neppe navngitt noen.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Internett-alderen er en tøff tid å drite seg ut i. Hvis dette er noe som skal skje i organiserte, globale former etter hver straffesak, kan man regne med at endel mennesker blir flyttet over fra statistikken for gjentakende kriminalitet til helt andre, dystrere statistikker.

 

Jeg håper ikke dette framstår som for kraftig kritikk, men jeg mener dette er en unødvendig artikkelform. Hadde dette vært en norsk sak, hadde avisene neppe navngitt noen.

 

Hei, Tommyb!

 

Takk for kjempegod tilbakemelding. Det er intet som gjør oss gladere enn lesere som bryr seg! Vi har byttet både bilde og anonymisert teksten.

 

Ha en fin kveld :)

 

- Niklas

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...