Gå til innhold

Bitcoin-kræsjet kan være et av tidenes største tyverier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå vil jeg faktisk påstå at det må være krakket i 1929 som er tidenes største tyveri. En "hemmelig" gjenge (de som eier Federal reserve som jo er privat) selger seg ut av aksjemarkedet samtidig som banker over hele USA tar ut penger av sirkulasjon. Den gang var bank-kjellere og tilfluktsrom over hele landet fulle av sedler. Dette ga ekstrem mangel på penger og førte til at alle småsparere og de fleste små og større bedrifter gikk nedenom.
De som hadde regissert dette kunne kort tid etter innkassere milliarder av dollar da de kjøpte tilbake aksjene de hadde for nesten ingen ting, ofte gratis for å sikre sysselsetting. I tillegg kunne de kjøpe opp alle de som hadde gått med i dragsuget.
En fin oppskrift på hvordan de som har lite får mindre og de som hadde mye får mye mer...

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Bitcoin. Skjønner ikke at noen gidder...

 

Dine penger er "verdipapiret" på ditt utførte arbeid i skogsdrifta, fisketråleren, bak kassa på Rimi eller hvor du nå jobber. Og så velger du å veksle det inn i noen tenkte bits og bytes som en algoritme skrevet av en ukjent forfatter utsteder etter en uforståelig logikk?

 

Lykke til. Vil du kjøpe luft av meg kanskje? O2-molekyler? I motsetning til bitcoins er de faktisk anvendbare til å gjøre opp i ovnen om ikke annet... Krever bare litt ved og varme...

Lenke til kommentar

Mye er sagt og ment om Bitcoin. Noen mener det er fremtiden for valuta, andre mener det er en typisk Ponzi-svindel – og stort sett alt mellom. Men mye tyder nå på at Bitcoin-verdenen har blitt rammen for et av historiens største tyverier.

Bitcoin i seg selv er ikke noen svindel, og er definitivt ikke noen ponzi-svindel. Det er derimot ekstremt mange svindler tilknyttet Bitcoin, og helt siden begynnelsen har store mengder brukere blitt lurt til å gi fra seg sine verdier, enten til "Internettlommebøker", vekslerhus eller forhandlere.

Lenke til kommentar

Må si jeg er litt skuffet over at hardware hiver seg på bølgen over ukritisk mediaopplysning i tråd med VG og andre kilder. Mt Gox var kanskje størst under sin glanstid i 2011. De var også de eneste der ute, noe som gjør at størst blir ganske ubetydelig. I senere tid anno 2012--->nå har nok mange andre børser gått forbi den både i volum og omsetning, Kan nevne Bitstamp,Btc-e og BTC China som eksempel på dette. Er det noen som bruker mtgox lenger?

 

Forøvrig var også Mt Gox i utgangspunktet en møteplass for kort trading, hengående navnet som står for Magic: The Gathering cards som er ett spill med samlekort....

Skal ikke dra paralleler langt for å skjønne at de tok seg vann over hodet når det prøvde seg i bitcoin verdenen!

 

Forøvrig har dere rett i hvordan transaction malleability framstilles. Det som må settes på spissen her er at mellom

*Ved å manipulere kvitteringen, hevder jeg at jeg ikke har fått pengene du har sendt

 

og *Du betaler en gang til. mangler det en helt essentiel ting. Nemlig manuell håndtering/kontroll. Dette er noe alle de store børsene gjør (tydeligvis ikke Mt Gox). Og det er her systemet har feilet! det er ikke noe "galt" med bitcoin i seg selv.

 

Man skulle tro at når man fikk en forespørsel om mangel på betaling. Så sjekker man kontobalansen i lommeboka (daemonen) og sammenligner mot samlet "sum" brukerne har i databasen. Rett og slett har ett balanseskjema som en hver fornuft bedrift bruker for å holde kontroll på innkommende/utgående verdier.

 

At de har sviktet på dette punktet viser bare hvor dårlig mtgox er/var/har blitt. Alle de store "hvalene" i bransjen har konsekvent styrt unna de. Men dessverre takket være media ble mange nybegynnere lurt til dem...

 

Så vær så snill å ikke si at Mt Gox var/er den største aktøren. De var i senere tid en av de mindre. Og har de siste årene hatt temmelig frynsete rykte, både med tanke på forsvinnende summer, dårlig oppetid (svært svak for ddos) og andre datarelaterte saker.

Lenke til kommentar

Bitcoin. Skjønner ikke at noen gidder...

 

Dine penger er "verdipapiret" på ditt utførte arbeid i skogsdrifta, fisketråleren, bak kassa på Rimi eller hvor du nå jobber. Og så velger du å veksle det inn i noen tenkte bits og bytes som en algoritme skrevet av en ukjent forfatter utsteder etter en uforståelig logikk?

 

Lykke til. Vil du kjøpe luft av meg kanskje? O2-molekyler? I motsetning til bitcoins er de faktisk anvendbare til å gjøre opp i ovnen om ikke annet... Krever bare litt ved og varme...

 

Har du noe penger i banken du? Jeg er rimelig sikker på at de også er tenkte bits og byte helt til du 'veksler' de ut i noe kontanter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bitcoin. Skjønner ikke at noen gidder...

 

Dine penger er "verdipapiret" på ditt utførte arbeid i skogsdrifta, fisketråleren, bak kassa på Rimi eller hvor du nå jobber. Og så velger du å veksle det inn i noen tenkte bits og bytes som en algoritme skrevet av en ukjent forfatter utsteder etter en uforståelig logikk?

 

Lykke til. Vil du kjøpe luft av meg kanskje? O2-molekyler? I motsetning til bitcoins er de faktisk anvendbare til å gjøre opp i ovnen om ikke annet... Krever bare litt ved og varme...

 

Tror du har missforstått bruksområdet med bitcoins.

En desentralisert mynt ikke styrt av noe regjering/bank. Uavhengig av handelssperre mot land. Kjapp og enkel måte å utveksle penger privat og offentlig for tjenester/varer.

 

Hva er det med algoritmen du mener er uforståelig?, det er sha256 kryptert kode som personer bruker for å løse, når en block har blitt erkjent av nettverket 120 ganger (er havnet 120blokker bak). Så har man det prinsippet at om mange nok mener noe er sant, så er det sant. og ergo så er verdien til blokka gyldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...