Gå til innhold

Guide: Nå forsvinner kanalene (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Radio er nedprioritert deluxe her for tiden. Bare mas og kjas med den dårlige musikken (via FM-bånd). Hører på podcasts fra Radioresepsjonen til og fra jobb jeg. Ellers går det i spotify.

På vår nye bil ble det imidlertid bestilt med DAB+ pga annenhåndsverdi, så får se om vanene endrer seg etter at den kommer.

Lenke til kommentar

Jeg kommer uansett aldri til å kjøpe en DAB radio. Radio brukes kun litt i bilen når jeg reiser for jobben, som er sjelden.
Dessuten har jeg anda til gode å høre en DAB radio som er bedre enn FM, mindre sus, ja, men svært langt fra like god lyd som FM. Så er jo også DAB basert på MP2 fra 80-tallet (forgjengeren til MP3) som er vesentlig dårligere enn MP3 og som få land i verden har valgt å gå for. Størstedelen av verden har valt AAC som langt overgår MP3 og er mer skalerbart.
Slik blir det når det er politiske grunner til å velge teknikken og ikke teknologiske.

 

Så konklusjonen blir at når FM båndet forsvinner blir det kun radio fra satellitt og Internett som er igjen i heimen, og i bilen blir det kun CD/MP3. Å fikle med mobilen blir ikke noen løsning for meg.

Selvsagt kan det hende jeg kommer i skade for å kjøpe en Surrond receiver med DAB den dagen Onkyo'en tar kvelden men det får så være....

Endret av morten_b
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noen brukere av tek som i det hele tatt ikke visste alt dette fra før?

 

Kanskje jeg forventer litt for mye av artikler en betaler for, men denne hadde gjort seg bedre på kvinneguiden e.l. der noen faktisk kunne fått noe ut av informasjonen i artikkelen.

 

Mulig jeg er litt utafor, men var akkurat på leting etter en radio-app, og satte pris på denne artikkelen, sparer litt av min "verdifulle" tid.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kommer uansett aldri til å kjøpe en DAB radio. Radio brukes kun litt i bilen når jeg reiser for jobben, som er sjelden.

Dessuten har jeg anda til gode å høre en DAB radio som er bedre enn FM, mindre sus, ja, men svært langt fra like god lyd som FM. Så er jo også DAB basert på MP2 fra 80-tallet (forgjengeren til MP3) som er vesentlig dårligere enn MP3 og som få land i verden har valgt å gå for. Størstedelen av verden har valt AAC som langt overgår MP3 og er mer skalerbart.

Slik blir det når det er politiske grunner til å velge teknikken og ikke teknologiske.

 

Så konklusjonen blir at når FM båndet forsvinner blir det kun radio fra satellitt og Internett som er igjen i heimen, og i bilen blir det kun CD/MP3. Å fikle med mobilen blir ikke noen løsning for meg.

Selvsagt kan det hende jeg kommer i skade for å kjøpe en Surrond receiver med DAB den dagen Onkyo'en tar kvelden men det får så være....

Litt feil i innlegget ditt. DAB+ er AAC og er i bruk i samtlige DAB mottakere du får kjøpt i dag. Det er ikke forskjell på Norge og resten av verden på annen måte enn at resten av verden faktisk nesten ikke har DAB i det hele tatt. DAB er stort sett et skandinavisk og tysk fenomen.

DAB er nok kommet for å bli og flere og flere bilmerker leverer DAB radioer som standard i det norske bilmarkedet. Så du blir nødt til å kjøpe en DAB om du liker det eller ei ;)

Lydkvaliteten er som med all annen digital lyd. Samme hvilken sampling eller kodek som brukes er det bitraten og mengden data som avgjør lydkvaliteten. DAB i konas VW Polo er like bra som mp3 filene på minnepinnen i usb porten når disse er mp3/192b som er den vanligste bitraten som brukes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Den dagen radio forsvinner fra fm, er den dagen det kun blir brukt spotify for min del. Er uansett skjeldent man hører på radio, spiller jo all musikk opp igjen og opp igjen, selv om nattønske er litt interessant.

Lenke til kommentar

En grei ting for biler med bare FM -----> AutoDAB ;) kobler den bare til FM antenna bak spilleren (gjort på 5 minutter) og starter bilen, flott og lettvint løsning :D

Jada Autodab virker helt ok i varebilen min. Men må innrømme at det går mye mer i Spotify og musikk fra Itunes Match når jeg er på jobb.

Orginal dab fra vw bytter til fm når du kjører inn i tunnel slik at lyden ikke forsvinner. Det gjør ikke autodab. Men det er et genialt konsept som virker forbausende bra på fm inngangen. Men det er ikke fullverdig digital dab da man begrenses av fm inngangen som er analog. Men en grei løsning det er det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg vil gjerne legge til at hvis du bruker dette i bilen, er det ikke alltid dekningen er på topp, så det kan godt komme noen avbrudd nå og da.

 

Tunein radio har en buffer-funksjon som jeg har testet litt, og jeg vil si den sørger for at avbruddene blir mye færre.

 

Jeg har funnet ut at 30 sek (max på gratisutgaven) fungerer bra, og sørger for en ganske ok lytteopplevelse selv om datatilkoblingen varierer fra 4g til EDGE. Får også musikk igjennom lengre tuneller uten store irritasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg bruker TuneIn og er veldig fornøyd. Det jeg savnet litt i artikkelen (muligens unngått skumlesningen) er TuneIn sin fabelaktive Car-Modus som gir et bedre grensesnitt å navigere i under kjøring:

 

tunein%20car%20app2.jpg

 

Kan være greit å være obs på at all bruk av selve mobilen (fastmontert eller ei) utenom å svare/legge på samtale ble forbudt 2 mai 2013. Kilde.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...