Gå til innhold

Du må ikke bruke Apples egen nettleser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelen får det jo til å høres ut som at Apple slapp iOS 7.0.6 i smug i et slags håp om at ingen skulle få ferten av denne oppdateringen?

Når var det egentlig sist Apple lanserte en 0.0.X oppdatering med full fanfare og det hele? Kan vel aldri si jeg har lagt merke til at Apple har annonsert eller gjort noe stort ut av oppdateringer annet enn hovedlanseringer, altså X.0.0 releaser og så definitivt ikke 0.0.X releaser så dette var vel ikke akkurat noe nytt og sjokkerende?

 

 

Har aldri brukt Apples egen nettleser, da bokstavelig talt alle alternativer er bedre

 

 

Har alltid brukt Apples egen nettleser, da bokstavelig talt alle alternativer er dårligere


Som...?

Chrome er langt ifra dårligere enn Safari. Ikke Firefox heller.

 

 

Bokstavelig talt alle alternativer er bedre? Har du noe som underbygger disse påstandene? Har selv benyttet Apple Safari, WebKit Nightlies, Opera, Opera Next, Mozilla Firefox, Mozilla Firefox Aurora, Chormium, Google Chrome, Google Chrome Dev Channel og Maxthon (Cloud Browser). Har ikke akkurat benyttet alle så fryktelig mye men har testet de forskjellige litt frem og tilbake og rangeringen min blir vel som følger:

 

#1: WebKit Nightly

#2: Apple Safari

#3: Maxthon (Cloud Browser)

#4: Chromium

#5: Google Chrome Dev Channel

#6: Google Chrome

#7: Opera Next

#8: Opera

#9 Mozilla Firefox Aurora

#10: Mozilla Firefox

 

 

Nå skal det sies at alle med unntak av Firefox og Firefox Aurora gav en mer enn god nok bruker og nettleseropplevelse. Mozilla får et stikk fra meg da de var latterlig tregt ut med å legge til støtte for HiDPI (retinastøtte) og har ellers den tregeste nettleseropplevelsen av samtlige, samt har (hadde) en utrolig kronglete måte å få synkronisert nettleser innhold på tvers av enheter / systemer.

 

Maxthon (Cloud Browser) er også en fantastisk undervurdert nettleser som knapt har noe marked og som folk knappest har hørt om her i landet med et flott GUI og en veldig rask og fin nettleser som jeg tror hadde passet de fleste som hånd i hanske, om det så er snakk om OS X eller Windows.

 

Det skal også sies at forskjellene på ytelsen til Safari, WebKit Nightly, Chromium, Chrome (Release, BETA, Dev eller Canary Channel), Opera og Opera Next blir veldig mye av det samme da de alle baserer seg i hovedsak på samme renderingmotor i form av WebKit. Nå har riktignok Google flyttet sitt Chromium prosjekt fra WebKit over til sin egen proprietære fork som går under navnet Blink men det er jo fremdeles 99% WebKit, hvertfall enn så lenge og dette er motoren som benyttes i alt som baserer seg på Chromium fremover og Opera har også valgt å benytte seg av Blink i nyere versjoner av Opera og Opera Next.

 

Så hvordan disse nettleserne yter og formaterer innhold er jo mer eller mindre identiske på tvers av nettleserne så forskjellen ligger jo for det meste i GUI og tilleggsfunksjonalitet og hvordan det integrerer og knytter seg til systemet og over mot mobileenheter osv..

 

 

Hos meg ble det Safari ved introduksjonen av HiDPI (retinaskjermer) da dette er nettleseren som var første ute med støtten for dette og fremdeles ser den beste ytelsen ved scrolling ved bruk av retinamodeller. Det at den synkroniseres og snakker godt sammen med Safari på mine iOS-enheter er jo også et stort pluss og den har den beste YouTubeløsningen via "Click2Plugin" extension som lar meg spille av YouTube rett i Quick Time istedenfor i nettleseren, noe jeg finner langt mer fleksibelt.

 

 

EDIT:

 

Grunnen til at Opera havner såpass langt ned på lista hos meg har ingenting med ytelse å gjøre. For meg så har aldri Opera sitt GUI falt spesielt i smak noe som gjør at i dagens marked hvor det er såpass god ytelse i så godt som samtlige nettlesere så er det grunn nok til at jeg ikke bruker det. De sliter også litt med overgangen til Blink som gjør at det fremdeles ikke foreligger noen oppegående måte å få eksportert og importert innhold til og fra nettleseren som gjør en overgang i overkant tungvint.

 

 

EDIT:

 

En annen grunn til at jeg gikk over fra Chrome til Safari under OS X skyldes at Chrome hadde en lei tendens til å få det dedikerte skjermkortet til å kicke inn ved fremvisning av selv de enkleste nettsider. Safari fremstår langt mer ressurseffektiv og sparer jo veldig på både støynivå og batteri når den stortsett aldri aktiverer det dedikerte skjermkortet.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Har alltid brukt Apples egen nettleser, da bokstavelig talt alle alternativer er dårligere

 

Hvordan kom du deg på nettet før Apple hadde sin egen browser?

 

 

Netscape.

 

 

Da har du jo ikke alltid brukt Apple sin browser.

Lenke til kommentar

 

Har alltid brukt Apples egen nettleser, da bokstavelig talt alle alternativer er dårligere

Som...?

 

Chrome er langt ifra dårligere enn Safari. Ikke Firefox heller.

 

 

På OS X er alt annet enn Safari et dårlige alternativ. Safari på OS X går lynkjapp og er skreddersydd så alt annet gir en mye dårligere opplevelse: dvs det samme som betegnes som en "vanlig" opplevelse på PC.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Har alltid brukt Apples egen nettleser, da bokstavelig talt alle alternativer er dårligere

Som...?

 

Chrome er langt ifra dårligere enn Safari. Ikke Firefox heller.

 

 

På OS X er alt annet enn Safari et dårlige alternativ. Safari på OS X går lynkjapp og er skreddersydd så alt annet gir en mye dårligere opplevelse: dvs det samme som betegnes som en "vanlig" opplevelse på PC.

 

 

Din konklusjon er feil. dvs. det som oppleves som redusert opplevelse på OSX, skulle du kommet til siden Safari har tilgang til noen spesialenheter på OSX som ikke de andre browserne har tilgang til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...