Gå til innhold

Kutter kraftig i prisen på Windows 8.1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men de klarer vel neppe å slå prisen Apple tar. De tok jo Microsofts gratisoppgradering mye lengre, Microsoft lar deg som kjent oppgradere gratis fra 8 til 8.1, mens Apple lar deg oppgradere gratis til OS X 10.9 Mavericks fra OS X 10.8 Mountain Lion, 10.7 Lion, og 10.6 Snow Leopard. Hele 3 versjoner altså.

Hvis Microsoft skulle gjort det samme, måtte de ha gitt gratis oppgradering fra både Windows Vista og Windows 7, i tillegg til Windows 8.

 

Samt at man med OS X slipper rotet og begrensningene man har med Windows 8 i forhold til Windows 8 Pro og Windows 8 Enterprise. (Windows 8 mangler jo en god del funksjoner i forhold til Pro og Enterprise).

 

Ja, det er også idiotisk at dette priskuttet kun gjelder OEM-er, og ikke private eller firmaer som ønsker å kjøpe lisenser.

Endret av havarhen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men de klarer vel neppe å slå prisen Apple tar. De tok jo Microsofts gratisoppgradering mye lengre, Microsoft lar deg som kjent oppgradere gratis fra 8 til 8.1, mens Apple lar deg oppgradere gratis til OS X 10.9 Mavericks fra OS X 10.8 Mountain Lion, 10.7 Lion, og 10.6 Snow Leopard. Hele 3 versjoner altså.

Hvis Microsoft skulle gjort det samme, måtte de ha gitt gratis oppgradering fra både Windows Vista og Windows 7, i tillegg til Windows 8.

 

Samt at man med OS X slipper rotet og begrensningene man har med Windows 8 i forhold til Windows 8 Pro og Windows 8 Enterprise. (Windows 8 mangler jo en god del funksjoner i forhold til Pro og Enterprise).

 

Ja, det er også idiotisk at dette priskuttet kun gjelder OEM-er, og ikke private eller firmaer som ønsker å kjøpe lisenser.

 

Gratis var det ikke med Apple. Du kan som kjent ikke kjøpe OSX lengre uten å først kjøpe en Mac til masse, masse penger. Så den "gratis" oppgraderingen er priset inn i produktet du kjøpe først. Du trenger derimot ikke kjøpe noe dyrt for å kvalifisere deg til å kjøpe Windows 8, eller 8.1.

 

Men Microsoft begynte med samme strategi; gratisoppgradering på sine Surface Pro. Det finnes jo ikke noe eldre Microsoftproduserte maskiner som kjører noe tidligere enn Win 8 så det er der det begynte for Microsoft.

 

Med OSX slipper jeg rotet og begrensingene fordi disse mulighetene er totalt fraværende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men de klarer vel neppe å slå prisen Apple tar. De tok jo Microsofts gratisoppgradering mye lengre, Microsoft lar deg som kjent oppgradere gratis fra 8 til 8.1, mens Apple lar deg oppgradere gratis til OS X 10.9 Mavericks fra OS X 10.8 Mountain Lion, 10.7 Lion, og 10.6 Snow Leopard. Hele 3 versjoner altså.

Hvis Microsoft skulle gjort det samme, måtte de ha gitt gratis oppgradering fra både Windows Vista og Windows 7, i tillegg til Windows 8.

 

Samt at man med OS X slipper rotet og begrensningene man har med Windows 8 i forhold til Windows 8 Pro og Windows 8 Enterprise. (Windows 8 mangler jo en god del funksjoner i forhold til Pro og Enterprise).

 

Ja, det er også idiotisk at dette priskuttet kun gjelder OEM-er, og ikke private eller firmaer som ønsker å kjøpe lisenser.

 

På en annen side kunne også Apple solgt OS'et i løsvekt slik at du kunne installert det på en selvbygget PC...

 

Hvilken funksjonalitet er det du som forbruker mangler i Windows 8, som Pro og Enterprice har? Jeg påstår at det i praksis ikke er verken rot eller begrensinger i forhold til versjoner av W8 for den jevne bruker, fordi de stort sett ikke behøver å ta stilling til problematikken. Enterprice får de aldri tilbud om, og maskinene de kjøper ellers i butikkene kommer stort sett med W8.1. Er det en maskin for bedriftsmarkedet og leveres med Pro, ja vel, så er det det. I verste fall betaler du 200kr mer en du behøver. Har man behov for den ekstra funksjonaliteten i Pro så vet man også om forskjellene.

 

MS er en programvareleverandør, og har tradisjonelt ikke levd av å selge HW slik Apple gjør. Dette er da også en vesentlig forskjell man må ta høyde for når man sammenligner hvor lenge man får oppdateringer. For apple betyr det ingen ting, fordi det ikke er salg av lisenser de tjener penger på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De kan bare senke prisen på Windows 8,1 så mye de bil, men jeg kommer fortsatt til å kjøre windows 7. Jeg har hatt for mange dårlige erfaringer med windows 8.

 

8 eller 8.1?

Fikk lyst til å begynne med selvskading etter 15 min med 8, men det meste er fikset i 8.1.

 

Eneste jeg nå irriterer meg over er manglende mulighet for høyretrykk på den blå-greia med nettverkstilkoblinger.

Lenke til kommentar

8 eller 8.1?

Fikk lyst til å begynne med selvskading etter 15 min med 8, men det meste er fikset i 8.1.

Eneste jeg nå irriterer meg over er manglende mulighet for høyretrykk på den blå-greia med nettverkstilkoblinger.

Oppgraderte fra win 7 til 8 på laptopen min. Jeg har ikke giddet å oppdatere til 8,1 p.g.a. at driverne til laptopen min ikke finnes i 8,1 versjon. Så jeg beholder win 7 på den stasjonære og skal nedgradere til win 7 på laptopen en gang jeg gidder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

W8 har kjørt på grunn. Påtvingelse av ny UI uten mulighet for å få det tilbake til slik man er vant til. W8 hadde fått mye bedre omtaler om det faktisk hadde vært mulig, selv om det hadde vært knotete. Jeg er mer enn villig til å oppgradere, men jeg vil slippe å se et eneste spor av tiles og touch flater, og doble versjoner av programmer som "apps".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var virkelig på tide.

 

Jeg kjøpte 1 w8 oppgraderinglisens under tilbudsdagene for rundt 1 år siden men ikke pokker om jeg lenger betaler 1200,- per "Pro" lisens for Windows. Jeg har gått mer og mer over til OSX som jeg oppgraderer for 200,- per gang totalt for alle maskiner i heimen, en helt nydelig ordning! Windows har tildels blitt et nødvendig onde på enkelte ting, men MS skal passe seg litt fremover om de ikke gir slipp på eldgamle forretningsmodeller.

 

Kommer ikke til å oppgradere workstations med mindre jeg absolutt må, de fungerer best med windows 7 og føler inget behov for å oppgrader til hverken 8 eller 8.1. Kjører 8.1 i en vm kun for supporthensyn. Det samme gjelder forøvrig spillmaskinen hjemme.

 

NB!

Siste 3 år har jeg faktisk bare betalt 200,- èn eneste gang for å oppgradere alle OSX maskinene våre og som flere nevner har det vært mange versjoner på disse årene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Når de senker prisen så er det nok for å selge ut. og gjøre plass for Build 2014. Logisk blir vel det Windows 8.2.

Rykter sier at man får vite noe i April 2014

Det ville i så fall ikke være logisk enn så lenge at man får gratis oppdatering til 8.2 uansett, og dermed ikke har noen fortjeneste av å selge ut 8.0 og 8.1 billig for å gjøre plass til 8.2.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil ikke Microsoft at flest mulig skal gå over til Windows 8.1?

 

Prøvde å installere det nye med nøkler for windows 8 og de ble ikke godkjent. Så man må ha spesifikke nøkler for windows 8.1 enda man får tilbud om å oppgradere via windows 8 gratis. Snakker selvsagt om samme type i begge tilfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...