Gå til innhold

Podkast: Vi ser på bestefaren til Dragon Age


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Arh, provoserende tittel.

 

Clickbait status: Successful!

Hva er provoserende? :) Er det feil å kalle det bestefaren til Dragon Age? Er det Dragon Age-navnet i seg selv som er clickbait mener du?

 

 

Kommentaren min kom visst ut litt mer surmulende enn jeg hadde planlagt. Jeg er veldig knyttet til Baldur's Gate, ble lurt av "spirituell oppfølger"-hypen som kom med Dragon Age og ble deretter dypt, dypt skuffet og nerdesint. :p Men ja, jeg føler at det blir feil. Stamfar tror jeg passer bedre, for spillene ligner veldig lite på hverandre.

Lenke til kommentar

 

 

 

Arh, provoserende tittel.

 

Clickbait status: Successful!

Hva er provoserende? :) Er det feil å kalle det bestefaren til Dragon Age? Er det Dragon Age-navnet i seg selv som er clickbait mener du?

Kommentaren min kom visst ut litt mer surmulende enn jeg hadde planlagt. Jeg er veldig knyttet til Baldur's Gate, ble lurt av "spirituell oppfølger"-hypen som kom med Dragon Age og ble deretter dypt, dypt skuffet og nerdesint. :p Men ja, jeg føler at det blir feil. Stamfar tror jeg passer bedre, for spillene ligner veldig lite på hverandre.

Det var vel mest et forsøk på å si at Bioware sin arv kommer fra Baldur's Gate, og har utviklet seg over tid. Men man kan spore tilbake mange elementer i Dragon Age, helt tilbake til Baldur's Gate - selv om spillene ikke er så like.

Lenke til kommentar

Hva er provoserende? :) Er det feil å kalle det bestefaren til Dragon Age? Er det Dragon Age-navnet i seg selv som er clickbait mener du?

 

Å sammenligne Baldur's Gate med Dragon Age er vel en liten fornermelse til Baldur's Gate serien. Både BG og BG2 (men ikke Throne of Bhaal) er enorme spill. Det er ikke mange spill som har så utrolig mye mange smådetaljer å finne rundtom som de spillene. Mengden subquests kan nesten være overvelmende til tider. Dragon Age er tvert i motsetning veldig lineære, og det finnes nesten ingen interaktivitet utenom akkurat det som er planlagt. Spilte DA litt når det kom ut, men gadd aldri å spille gjennom det. BG og BG2, derimot har jeg spilt gjennom utallige ganger både før og etter DA, og de er alltid morro å spille igjen. Det sier noe om kvaliteten når man fortsatt oppdager nye ting etter å ha hatt et spill i over 10 år og spilt gjennom det sikkert 50+ ganger.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig knyttet til Baldur's Gate, ble lurt av "spirituell oppfølger"-hypen som kom med Dragon Age og ble deretter dypt, dypt skuffet

Jepp, samme her. Var mye snakk om det før det kom ut, men viste seg å bare være tomt snakk. Selve kampsystemet i DA er ikke så verst, men i likehet med alle andre BioWare spill som har kommet ut siden de sluttet med Infinity Engine (spillmotoren brukt i BG, BG2, IWD, IWD2, PS:T, osv) er det veldig begrenset. Man har ikke mye frihet til å utforske, man kan ikke angripe noe eller noen utenom forhåndsdefinerte "fiender", man kan ikke gå inn i tilfeldige hus og loote inventaret eller snakke med beboerne, osv.

 

Det er rett og slett bare et veldig lineært og ganske kjedelig spill (i likhet med NWN-serien), nedtynget med alt for påtvungen historie og filmsekvenser.

Lenke til kommentar

Trenger ikke bruke så mye tid på å lage karakter. Selvfølgelig kan det være litt kjekt å ha 90+ total stats når man starter for første gang, men så lenge man har nok poeng til å makse ut de viktigste statsene er det uproblematisk å bare bruke urelevante stats som "dumping" stats. Som regel charisma og wisdom.

 

DEX og CON bør makses ut for alle, fordi de gir deg bedre beskyttelse og mer HP. For fighter er maks STR et must også.

 

Personlig pleier jeg som regel å spille som Fighter/Mage/Thief, solo. Da får man det beste fra alle verdener. Muligheten til å backstabbe (som er ekstremt overpowered) og muligheten til å kaste spells som er nyttig i BG1 og nesten obligatorisk i BG2. (som har langt mer magi-orienterte kamper)

Lenke til kommentar

Jeg er uenig i at disse spillene er så fryktelig vanskelige og at terskelen er så høy som dere skal ha det til. Dersom man sammenlikner med Dragon Age er det selvsagt en stor forskjell på vanskelighetsgradene, men man kan drive mye dårlig karakterbygging både i BG1 og BG2 uten å gjøre kampene i spillet umulig. Kampene er så dynamiske og med så mange muligheter at med nok forsøk finner man nesten alltid en måte å vinne selv de mest håpløse kamper på. Det er, i tillegg til historien, kanskje den aller viktigste årsaken til at disse spillene er så bra, så det er muligens noe dere burde ha snakket mer om. Ellers en fin gjennomgang.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig i at disse spillene er så fryktelig vanskelige og at terskelen er så høy som dere skal ha det til. Dersom man sammenlikner med Dragon Age er det selvsagt en stor forskjell på vanskelighetsgradene, men man kan drive mye dårlig karakterbygging både i BG1 og BG2 uten å gjøre kampene i spillet umulig. Kampene er så dynamiske og med så mange muligheter at med nok forsøk finner man nesten alltid en måte å vinne selv de mest håpløse kamper på. Det er, i tillegg til historien, kanskje den aller viktigste årsaken til at disse spillene er så bra, så det er muligens noe dere burde ha snakket mer om. Ellers en fin gjennomgang.

 

Det er alltid en balansegang, vi snakker jo også til folk som kanskje aldri har spilt et hardcore RPG før :)

 

Takk for feedback!

Lenke til kommentar

Synes tipsene var litt i overkant..

Easy og walkthrough.. så vanskelig er ikke spillet. Det handler heller om å sette seg litt inn i det. Husker feks en lich som du ressurecter caster sånn imprisoment spell på deg, jeg husket jeg prøvde mange mange tactikker når jeg spilte det (var ca 15 år tipper jeg), og til slutt så blade jeg frem i manuelen til spillet og fant hvilken magi "school" spellet tilhørte.

Etter det så hadde jeg et spell som gjor at jeg kunne beskytte meg mot en viss type "school". Slike ting var gøy å finne ut av. Minsc and boo var ganske kule.

Dumt dere ikke nevnte litt mer i dybden på spillet hva du møter på, feks Lilarcor

"Y'know what? Long time ago, yeah, I was like er, a Moonblade"



:)

Likte også veldig godt at de unike itemene du fant hadde en helt egen historie som du kunne lese på de.

Men gøy med en podcast ekslusivt til Baldurs Gate. Håper disse enhanced versjonen gjør at de lager BG3.

Ellers så håper jeg Pillar of Eternity blir bra. Endret av Grizzler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...