Gå til innhold

Stanser produksjonen av Oculus Rift-brillene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er glad for at de ikke setter noen konkret dato for lansering. I værste fall risikerer man at de slipper ut et produkt som ikke er helt ferdig (les: SimCity), eller i beste fall at de tar til vettet og utsetter prosjektet en stund. Men dette vil ofte føre til at mange blir litt sinte og opprørte.

 

Jeg har troen på dette produktet, og da bryr jeg meg ikke om det kommer noen andre med et VR sett før Oculus. Håper de tar seg den tiden de trenger og gjør det riktig på første forsøk (consumer version). Rift + Star Citizen tror jeg kommer til å bli en fantastisk opplevelse!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor tror dere at produksjonsstopp av den gamle utviklermodellen skal kunne føre til forsinkelser for forbrukerutgaven?!

 

Hvorfor bruker dere bilder av Crystal Cove, prototypen til den nye utviklermodellen, i en artikkel om den gamle utviklermodellen? Crystal Cove er jo ikke berørt av delemangelen på noen som helst måte da de allerede er ferdigproduserte.

 

Eller for å si det på en annen måte;

Overskrift: Produksjonen av iPhone 2 stanses.

Bilde: iPhone 5

Artikkel: Mistenker at dette utsetter lanseringen av iPhone 7!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som andre har nevnt det er de gamle skjermene som ikke lenger produseres, og det har ingen konsekvens for DK2 og nyere Rift-modeller. Venter spent på forbrukerversjonen. Kanskje det blir DK2 hvis ventetiden blir for lang.

 

Testet Rift for ikke lenge siden - folk som sammenligner dette med VR-floppene fra 90-tallet har ikke forstått tegninga. :)

Lenke til kommentar

Oculus er allerede utdatert

Hvem gidder egentlig å sitte med en stor klump på hodet?

Inntil de får det ned på brille størrelse så er det nok mest for spessielt interesserte og da blir prisen deretter

 

Track IR teknologi ser mye bedre ut for meg

Jeg har hatt Track IR i mange år og kjenner godt begrensningene i dette.

 

Forsøkte det originale Rift Developer Kitet i år, og sjøl med de kjente og åpenbare utfordringene det har, gir det en innlevelse som er totalt overlegen det Track IR kan levere.

 

Misforstå meg rett; jeg synes TIR er helt glimrende, men du klarer ikke å lure hjernen din i like stor grad når du hele tida må holde øynene dine på en skjerm som er statisk plassert. Når det er sagt, så er både OR og TIR i høyeste grad nisjeprodukter, men hva så? Det er da fullt mulig å gjøre butikk ved å selge nisjeprodukter. Ikke har prisen på TIR vært avskrekkende heller, og litt av grunnideen bak OR er nettopp å produsere dette til en overkommelig pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oculus er allerede utdatert

Hvem gidder egentlig å sitte med en stor klump på hodet?

Inntil de får det ned på brille størrelse så er det nok mest for spessielt interesserte og da blir prisen deretter

 

Track IR teknologi ser mye bedre ut for meg

 

Du har ikke prøvd Riften om du mener det. Jeg har ikke erfaring med Track IR bortsett fra det jeg har sett på youtube og jeg ser ikke poenget. Det er som å sammenligne en gimmik til dagens skjermteknologi vs en revolusjonerede måte å spille på. Med Riften og headset ser jeg og hører jeg ingenting annet enn spillverdenen uansett hvor jeg snur meg. Med Track IR kan jeg lene meg litt og vri på hodet, ut ifra det jeg har sett.

 

Jeg sitter og utvikler til Riften og den gir så helt latterlig innlevelse at det kan ikke sammenlignes med noe annet jeg har prøvd. Og da snakker jeg om dev kitten som allerede er mye mye dårligere enn den nåværende prototypen. I mine øyne kunne de lett lansert den nåværende prototypen og folk ville blitt totalt overbevist. Men de ønsker tydligvis å vente til de klarer å gjøre den enda litt bedre. Størrelsen på brillene er egentlig urelevant. Devkittet jeg har veier ikke spesielt mye og det må jo dekke hele synsfeltet så en viss størrelse må det ha.

 

Man trenger ikke engang bra grafikk, realistiske textures eller noe slikt som er fokuset i dagens spill. Bare størrelsesforholdet på objekter er riktig og Riften er satt opp korrekt så får man en ekstrem følelse av å være i spillet.

 

Jeg er fan av skytespill, men irriterer meg over at selv i de nyeste spillene så er man bare et par armer og i enkelte spill et par bein som henger fast på et flyvende kamera. Jeg prøver å lage et spill (eller en tech demo, spillet er ikke så viktig. :p) hvor det jeg ser er nøyaktig det en annen spiller ser. Dersom han skyter meg i brystet så kan jeg se ned med Riften og se at jeg er skutt i brystet. Eller dersom jeg sitter bak noe og våpenet stikker frem så kan noen andre faktisk skyte våpenet mitt. Jeg tror det vil gi en ekstrem innlevelse som overgår det man får fra spill som f.eks Battlefield.

Endret av TwiiK
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du testet "VR-floppene fra 90-tallet"?

Jeg testet et knippe når det fantes på markedet, bla CyberMaxx på hjem og hobby-messa i 95-ish. Også testet Arcadeversjonen som var på tusenfryd rundt samme tiden - hva er poenget ditt? 90-talls VR var ELENDIG. Det kan ikke sammenlignes med Oculus Rift.

 

Har du testet Rift?

Endret av novaster
Lenke til kommentar

Oculus er allerede utdatert

Hvem gidder egentlig å sitte med en stor klump på hodet?

Inntil de får det ned på brille størrelse så er det nok mest for spessielt interesserte og da blir prisen deretter

 

Track IR teknologi ser mye bedre ut for meg

Det du sier er riktig, og selv med høyere oppløsning på den nye testversjonen er det langt fra brukbart. Med så lav effektiv oppløsning per øye må skjermen opp i 4K-oppløsning før det effektivt FullHD. Mobilskjermer er også for trege, og har for dårlige farger til å oppnå god bildekvalitet. Occulus må virkelig henge i om de ikke skal bli forbigått.

 

Og de er vel kraftig forsinket allerede? En gang i tiden ble det sagt at dev-kits skulle leveres før sommeren 2013 og de endelige eksemplarene etter sommeren. Det viser seg at de nå er langt fra å levere alle dev-kits, så de ligger ikke akkurat godt an.

Lenke til kommentar

 

Har du testet "VR-floppene fra 90-tallet"?

Jeg testet et knippe når det fantes på markedet, bla CyberMaxx på hjem og hobby-messa i 95-ish. Også testet Arcadeversjonen som var på tusenfryd rundt samme tiden - hva er poenget ditt? 90-talls VR var ELENDIG. Det kan ikke sammenlignes med Oculus Rift.

 

Har du testet Rift?

 

 

Poenget mitt kom fra påstanden i begynnelsen om at OR skulle være først til markedet, deretter den første som er attraktiv. Jeg mener at VR var attraktivt på nittitallet. Det må naturligvis sees i sammenheng med hvor kort spill/grafikk var kommet da. Nå er spill/grafikk kommet mye lengre, men formfaktoren på OR er ikke veldig forskjellig, hva den gjør er ikke veldig forskjellig, og selv den bedre oppløsningen er relativt lik fra hva som fantes før, da riktig nok i de dyrere produktklassene. Okay, så det bruker en annen type head tracking enn noen andre modeller.

 

Jeg er uenig i at OR er det første attraktive produktet. Beviselig hadde jeg lyst på (men ikke råd til) produkter med tilsvarende funksjonalitet på nittitallet. Jeg er også uenig i at det er så klart og tydelig revolusjonerende som man får inntrykk av gjennom 20 år gamle tek-journalister som blir helt slått av beina. Jeg ble helt slått av beina (dumpa neddi med rumpa i vannet vi sto i) da jeg testet 3D-film med rød/blå-briller som ble prosjektert mot et sirkulært lerret på slutten av åttitallet. Jeg var vel ti-tolv år den gang, og på tivoli. Da ble vi presentert viste mye av det samme som man blir presentert på halleluja-festene til OR: 3D-film fra berg- og dalbane mm. Mange av de som kom ut av det teltet var våt i rumpa etter å ha tatt støttesteg og mistet balansen. Og det helt uten head-tracking, bare en prosjektør og en film i 3D. Jeg er ikke i tvil om at Sony eller Philips sitter på minst like gode produkter som OR-prototypene i en utviklingsfasilitet et sted som ingen har gidda å blåse støv av.

 

For meg virker OR først og fremst som en HYPE med store bokstaver. Jeg er forsåvidt glad for den kommer, jeg gleder meg til gjenopplivningen av markedet, men jeg kan ikke se at OR er mer enn enda ett produkt på et marked som Sony med flere satset på før teknologien var kommet langt nok.

 

Der var poenget mitt, så kan vi se med tiden om OR blir den nye Ipod-standarden eller ikke. Ipod var heller ikke først på markedet på noe vis, de vant med en sinnsyk hype og et premium design der de andre store fortsatt lagde industrielle designer.

 

Dette er en subjektiv oppfatning av hypen rundt OR, og jeg har personlig hverken testet OR eller noen av produktene den bør måles opp mot. Men det virker ikke som så mange av de som jubler har testet noen alternativer heller.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Oculus er allerede utdatert

Hvem gidder egentlig å sitte med en stor klump på hodet?

Inntil de får det ned på brille størrelse så er det nok mest for spessielt interesserte og da blir prisen deretter

 

Track IR teknologi ser mye bedre ut for meg

Det du sier er riktig, og selv med høyere oppløsning på den nye testversjonen er det langt fra brukbart. Med så lav effektiv oppløsning per øye må skjermen opp i 4K-oppløsning før det effektivt FullHD. Mobilskjermer er også for trege, og har for dårlige farger til å oppnå god bildekvalitet. Occulus må virkelig henge i om de ikke skal bli forbigått.

 

Og de er vel kraftig forsinket allerede? En gang i tiden ble det sagt at dev-kits skulle leveres før sommeren 2013 og de endelige eksemplarene etter sommeren. Det viser seg at de nå er langt fra å levere alle dev-kits, så de ligger ikke akkurat godt an.

 

 

Crystal Cove versjonen har jo svært lav responstid, OLED skjermen gjør at de fjernet "sceendoor" effekten som var på tidligere prototype. Bildekvalitet? Tja, min superamoled skjerm fra samsung leverer strålende bilde, kanskje ikke perfekt. Men å si dette ikke er brukbart blir for teit, Crystal Cove kunne nærmest blitt lansert i dag.

 

Er dette et nisje produkt? Vel en ting er sikkert, hvis ikke Sony/Microsoft hamler opp noe som er minst like bra, tror jeg konsollgutta kommer til å sitte grønn av misunnelse på PC-folka som har dette.

Lenke til kommentar

Tviler på at det kommer noe fra Microsoft, Sony er gjennomarrogante så de synes sikkert at det de har er mye bedre allerede. :g

 

Ja av en eller annen grunn klarer jeg ikke å forestille meg Sony komme med noe annet enn en ny versjon av det jalla headsettet de allerede har ute. Verste er at blir det PS4 eksklusivt blir det sikkert solgt uannsett, med mindre de forsetter å prise i 1000$ klassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...