Gå til innhold

Den frekke manøveren som vant 1 GHz-kappløpet (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

He he, Gigahertz racet!

Savner faktisk å se litt "kjappere" Cpu'er , den jeg sitter på i dag har jo en "hastighet" på kun 4.4 Ghz (x8 kjerner) mens den jeg kjøpte i 2007 hadde en hastighet på 1.8 Ghz (Conroe) og lot seg fint overklokke til 2.8 (2.6 stabilt over tid).

 

Sånn sett :

 

2003 : Barton 2500 Mhz (x1)

2007 : Core 2 Duo (x2) (Conroe) 1,8@ 2.6/2.8

2010 : Phenom II (x6) 2.8 Ghz @ 3.4 Ghz

2014 : Amd FX 8300 (x8) @ 4.4 Ghz

 

Den store endringen er egentlig antall kjerner man har tilgjengelig , hastigheten på hver av kjernene har kun økt med ca 1900 Mhz siden min kjøre Barton som kom i 2003 noe jeg personlig synes er litt tregt :p

La oss håpe vi snart får noen kjappe Grafen prosessorer ^_^

Lenke til kommentar

Mer slikt HW! :) Herlig nostalgi.

Det hører med til GHz-kappløpet at Intels 1 GHz prosessor nesten ikke var å oppdrive på lange tider. Lanseringen var et rent PR-stunt. Toms Hardware Guide ringte ned sine kontakter, satt seg inn i problemet og fant ut at Intel bare hadde sendt ut rundt 100 stk 1 GHz prosessorer i løpet av de første 9 månedene etter lanseringen. AMD hadde sent ut over 10 000 stk og de var ikke vanskelig å finne på lager.

Intels plan med den ustabile 1,13 GHz prosessoren var å kapre tittelen første prosessor over 1 GHz. De fikk tittelen, men heller ikke den ble reelt mulig å få tak i før etter veldig lang tid. Dvs. de første eksemplarene ble sendt ut i et opplag på noen hundre, men måtte som dere sier tilbakekalles fordi den var ustabil på original klokkefrekvens.

 

Pentium 4 var målrettet designet for høy klokkefrekvens, fordi det var det som solgte den gangen. At mange av teknikkene de brukte gikk hardt ut over ytelse og varmeutvikling var nedprioritert for de fleste kundene hadde enten ikke peiling på dette eller var for viklet inn i myten om at GHz er et mål på ytelse. Pentium 4 tok AMD på senga. Det nye designet solgte som hakka møkk på grunn av høye klokkefrekvenser selv om det kostet å være kar. Dyre Rambus RD-ram var toppvalget. AMD kom i skyggen med sine "falske" GHz (PR-ratingen). Selv Intels glimrende Pentium III "tualatin" (130 nm) på opp til 1,4 GHz kom i skyggen selv om den med halve effektforbruket hadde en ytelse tilsvarende Pentium 4 på over 2 GHz. Menigmann gikk mann av huse for flest mulig "ekte" GHz.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mer slikt HW! :) Herlig nostalgi.

 

Det hører med til GHz-kappløpet at Intels 1 GHz prosessor nesten ikke å oppdrive på lange tider. Lanseringen var et rent PR-stunt. Toms Hardware Guide ringte ned sine kontakter, satt seg inn i problemet og fant ut at Intel bare hadde sendt ut rundt 100 stk 1 GHz prosessorer i løpet av de første 9 månedene etter lanseringen. AMD hadde sent ut over 10 000 stk 1 GHz prosessorer.

 

Intels plan med den ustabile 1,13 GHz prosessoren var å kapre tittelen første prosessor over 1 GHz. De fikk tittelen, men heller ikke den ble reelt mulig å få tak i før etter veldig lang tid. Dvs. de første eksemplarene ble sendt ut i et opplag på noen hundre, men måtte som dere sier tilbakekalles fordi den var ustabil på original klokkefrekvens.

 

Pentium 4 var målrettet designet for høy klokkefrekvens, fordi det var det som solgte. At mange av teknikkene de brukte gikk hardt ut over klokkefrekvens og varmeutvikling var nedprioritert for de fleste kundene hadde enten ikke peiling på dette eller var for viklet inn i myten om at GHz er et mål på ytelse. Pentium 4 tok AMD på senga. Det nye designet solgte som hakka møkk på grunn av høye klokkefrekvenser. AMD kom i skyggen med sine "falske" GHz (PR-ratingen). Selv Intels glimrende Pentium III "tualatin" (130 nm) på opp til 1,4 GHz kom i skyggen selv om den med halve effektforbruket hadde en ytelse tilsvarende Pentium 4 på over 2 GHz. Folk gikk mann av huse for flest mulig "ekte" GHz.

Nåja, P4 willamette imponerte ingen.

Lenke til kommentar

Første pc-en jeg satt sammen hadde thunderbird 1,13 ghz cpu. Jeg hadde også DDR ram som akkurat hadde kommet. Det var noe magisk den gangen med datamaskiner. Jeg vet mer om spesifikasjonene til min første selvbygde pc enn noen av de jeg har nå.

 

MSI k7t 266 pro-r, seagate baracuda iv 30,6 gb, 128gb ddr oppgradert til 384, via kt266 chipsett, geforce 2 mx 400, amd athlon t-bird 1,13 ghz. Sound blaster live value. Følte veldig trang til å skrive opp dette :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pentium 4 1800 Northwood @ 2,4 ghz husker jeg det var mange som hadde.. det var liksom neste generasjons Celeron 300A@450 ;)

 

Den var faktisk ganske kurant, for en økte FSB'en betraktelig så den var raskere en originale 2,4 'er , nesten oppimot en 2,66 eller 2,8 i noen ting.

 

Så var det vel sammen med de første generasjonene av geforce, om jeg ikke husker helt feil..

Lenke til kommentar

Akk.. hadde jeg bare vist at P3-500 i slot-1 var en blindspor. Det hadde spart meg for noen surt oppsparte penger. Dog var det i tiden jeg hadde den at jeg fikk øynene opp for overklokking, husker den gikk stabilt på 750 MHz med box-kjøleren. Hvorvidt Duron 900@~1150 ved hjelp av blyanttrikset var en oppgradering eller nedgradering aner jeg ikke, men det føltes ganske fett å ha en PC med en clock på over 1 GHz. Skuffelsen var desto større da jeg skaffet meg en XP 2500 som jeg ikke kunne bruke blyanttrikset på, selv om det var en skikkelig bang for the buck CPU etter som jeg kan huske.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...