Gå til innhold

Tesla Model X utsatt – igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke denne rekker hit før det norske markedet har rukket de omtalte 50 000 første el-bilene. Det kan raskt bli en massiv showstopper for norsk salg, avhengig av når regjeringen innfører MVA og engangsavgifter, eller som de ville sagt, "setter en stopp for diskrimineringen av de som virkelig trenger bil mest".

Lenke til kommentar

Disse "falkevingedørene" har aldri sett noe bra ut. Håper de revurderer de dørene ass

 

Det håper ikke jeg. Synes de har flere fordeler:

  • Du får tilgang til tredje seterad uten å måtte legge ned et sete fra rad 2.
  • Du kan stå tørt under dørene når det regner om du skal hjelpe en unge i barnesete.
  • Du kan få full åpning av dørene selv om bilen ved siden av står relativt tett inntill.

Selvsagt er det litt synd å ikke kunne frakte ting på taket, men ski får man under setene. Og selvsagt vil det være situasjoner der dørene ikke går 100% opp, men de har sensorer som hindrer at de dunker bort i ting, og slike situasjoner tror jeg vil skje mye sjeldnere enn det gjør med tradisjonelle biler der det ofte er et problem at bilen ved siden av står for tett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ikke denne rekker hit før det norske markedet har rukket de omtalte 50 000 første el-bilene. Det kan raskt bli en massiv showstopper for norsk salg, avhengig av når regjeringen innfører MVA og engangsavgifter, eller som de ville sagt, "setter en stopp for diskrimineringen av de som virkelig trenger bil mest".

Tja, nå har de fleste politiske partier, inkludert FRP, sagt at vi trenger elbilfordeler selv etter 50.000 solgte så jeg tviler på det blir noen massive endringer når dette skjer. Kanskje må man begynne å betale halv pris i bompengestasjoner istedenfor å passere gratis eller kanskje kommer det halv moms ved kjøp - men noen massiv showstopper tviler jeg sterkt på.

 

Hvordan mener du dette diskriminerer de som trenger bil mest?

Lenke til kommentar

 

Hvordan mener du dette diskriminerer de som trenger bil mest?

Tror det menes at de som trenger bil mest = de som bor utenfor byene = de som gjerne må kjøre lengre avstander fra tid til annen = de som ikke kan ha elbil.

En logikk som jo på sett og vis gir mening..

 

 

Tja, kan jo se at det er en form for logikk der. Men det er ikke store diskrimineringen. Det er ikke blitt spesielt dyrere med fossilbiler selv om elbilene får fordeler.

 

Nå er det riktignok bare Tesla som har kommet med en bil som har lang nok rekkevidde for de aller fleste, og dagens modell er ikke spesielt billig. Men, det er jo nettopp de som kjører langt som har størst fordel av å kjøpe elbil fordi de sparer mye på drivstoffutgifter. Om du f.eks. kjører 30.000 km i året så vil man spare såpass mye i drivstoffutgifter at en Tesla ikke blir særlig dyrere en en enkelt utstyrt Passat i det lange løp.

 

Og nettopp fordi Norge har så gode elbilfordeler så er vi faktisk en viktig bidragsyter for at Tesla gjør det såpass bra og støtter dermed forskningen på deres neste modell (E) som vil være halve prisen av dagens Model S. :)

Lenke til kommentar

 

Hvordan mener du dette diskriminerer de som trenger bil mest?

Tror det menes at de som trenger bil mest = de som bor utenfor byene = de som gjerne må kjøre lengre avstander fra tid til annen = de som ikke kan ha elbil.

En logikk som jo på sett og vis gir mening..

 

 

Nå mener jeg ikke det, men argumentet blir underbygget som dette, ja.

Lenke til kommentar

 

Vingedørene er nok flotte i California, men en norsk vintedag med snøstorm og 25 cm snø på taket så er nok ikke de dørene spesielt bra å ha.

 

Om du har 25cm med snø på biltaket så foreslår jeg at du koster det av på samme måte som man må gjøre på alle andre biler. ;)

 

 

Jeg tror du skjønner poenget mitt?

Lenke til kommentar

Ok, i Norge er det ofte nedbør i form av regn, snø, hagl og slikt. Da blir det upraktisk å ha måkevingedører om man av en eller annen grunn må ha dørene åpne.

Hmm, nei, dette tror jeg du må utdype enda mer. Selvsagt er det fordeler og ulemper med slike dører, men så sant det ikke blåser veldig så anser jeg jo slike dører som en fordel når det er nedbør nettopp fordi du kan stå under de og holde deg tørr (som nevnt i min første post) :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...