Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy Note Pro 12.2 LTE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

8000 kr for en bærbar PC med kjip prosessor (ARM 32bit), lite ram (3 GB), telefon-OS, knøttliten SSD (32 GB), begrensede tilkoblingsmuligheter og der tastaturet ikke en gang følger med. Det eneste nevneverdig positive sammenlignet med en budsjett-PC i 3000 kr-klassen er trykkfølsom skjerm og ringemulighet. Kjøper man en billig PC og en billig telefon får man som regel både bedre spesifikasjoner, bedre OS, tastatur med på kjøpet og bedre tilkoblinger.

 

Jeg spår at man innen et par år vil få fullverdige PC-er med ringemulighet og trykkfølsom skjerm til under halve prisen av denne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

"remote fungerer helt supert"..

 

ja, jeg ser det.. ser ut som skjermen kjører 8 bits farger. Hvorfor står det ikke oppgitt at fargene er CRAP via remote?

 

Android får rett og slett for høy score - produktet er driiiit dyrt og gir ingenting som ikke en vanlig pc kan gi deg.

 

Sony Vaio Tap 11.6 f.eks... Full Win 8.1 med tastatur som følger med. 4GB minne, 128GB SSD.. mangler 4G, men prisen er også lavere.

 

Pris inkl tastatur; 6795,-

Lenke til kommentar

Hvordan kan denne få 10 på design?!

 

Må nok skuffe deg med å peke ut at "tablet" ordet, historisk sett (som beslekter "stone slab", historosk messig) passer mye bedre inn med dette store designet, enn mye av de mindre sakene på markedet. Som uansett ser helt ok ut!

 

Uansett, så blir dette konseptet til slutt álla talerken pc'er. Så om folk så absolutt vil velge det, så får de gjøre det. Jeg holder meg til stasjonær.

Lenke til kommentar

Får vi her endelig et alternativ til å printe ut pdf-er på papir? Kriteriene mine for å erstatte print er en høyde*bredde som tilsvarer A4 samt god oppløsning. Mulighet for å streke under tekst samt å skrive direkte i pdf-en er også viktig. Vekt og batterilevetid kommer lengre ned på listen, men under en kilo og 8+ timer er et minium. At det skulle ta så lang tid er litt synd, jeg skulle gjerne hatt et slikt brett i 2004 så vel som 2014.

Lenke til kommentar

8000 kr for en bærbar PC med kjip prosessor (ARM 32bit), lite ram (3 GB), telefon-OS, knøttliten SSD (32 GB), begrensede tilkoblingsmuligheter og der tastaturet ikke en gang følger med. Det eneste nevneverdig positive sammenlignet med en budsjett-PC i 3000 kr-klassen er trykkfølsom skjerm og ringemulighet. Kjøper man en billig PC og en billig telefon får man som regel både bedre spesifikasjoner, bedre OS, tastatur med på kjøpet og bedre tilkoblinger.

 

Jeg spår at man innen et par år vil få fullverdige PC-er med ringemulighet og trykkfølsom skjerm til under halve prisen av denne.

 

Ja, til den prisen så er det bare å vurdere en ultrabook med SSD og touchvennlig FHD-skjerm. De får du fra samme prisen, og er langt mer anvendelige. Ringe gjør man uansett med mobilen, og vil man ha reisevennlig format, så er 7-8" nettbrett langt å foretrekke som det du tar med deg til daglig, også på småturer.

 

Dette er et produkt du stort sett bruker hjemme eller på hytta/båten feriestedet, på samme måte som en laptop. Laptopen har mer lagring, og er ganske enkelt en god del kraftigere. Med SSD så er boot-tiden lynkjapp, og dvalemodus er definitivt enda raskere. Du får og mere lagringsplass, og mindre kompatibilitetsproblemer, f.eks. på websider. Ulempen ligger i noe høyere vekt, lavere batteritid og tastaturet alltid på.

 

Ser poenget med endel av de produktive programmene, men da er det nok bedre å finne alternativene til laptopbruk. Endel hybridpc'er vil da være et langt bedre valg for de fleste av oss.

Lenke til kommentar
Ser poenget med endel av de produktive programmene, men da er det nok bedre å finne alternativene til laptopbruk. Endel hybridpc'er vil da være et langt bedre valg for de fleste av oss.

Jeg ser poenget jeg også, men det kan jo alltids diskuteres hvorvidt det er bloatware eller nyttig å ha f.eks Remote PC på nettfjøla. På den ene siden gjør den bruksområdet til fjøla mer komplett, på den andre siden er det nok mange eiere som aldri kommer til å bruke det.

 

Jeg mistenker at mange av dagens nettfjøler fyker samme vei som Atom-baserte mini-PCer gjorde for et par år siden. Fjøl-bølgen burde være rundt toppen nå. Det virker som mange har kjøpt sin første nettfjøl nå og at gjenkjøpsviljen er ganske laber. Jeg tror det beste nettfjøl-produsentene kan håpe på er at man innarbeider et behov for nettfjøl og fastmonterte batteriers begrensede levetid vil sørge for gjenkjøp.

Lenke til kommentar

Denne testen grenser jo nesten til useriøst positiv og optimistisk på produktet sine vegne? Det hele starter altså med en frase som "Note Pro 12.2 er proffbrettet fremfor noe". Altså allerede her får man et inntrykk av at dette er et overlegent produkt når det kommer til "proffmarkedet" men hva i all verden er det som gjør dette produktet noe bedre og mer overlegent enn alternativer som Microsoft Surface Pro og en rekke andre Windows 8.1 baserte nettbrett som vi har hatt på markedet en stund allerede?

 

Jeg ser jo hva Samsung forsøker å oppnå her, de vil levere et nettbrett hvor de forsøker å bake inn i Android en masse prosumer og proffbrukervennlige applikasjoner så dette ligger ferdig å klart rett ut av esken. Det er ikke så fryktelig mye unikt å spore her ettersom egentlig alt det Samsung leverer av programvare allerede finnes i en eller annen form via Google Play Store men man kan selvsagt argumentere for at det er litt mer praktisk og hendig at det kommer servert ferdig med produktet, og samtidig så slipper du naturligvis å bekymre for å eventuelt måtte betale en masse penger på slike applikasjoner i tillegg til produktet. Men samtidig så kan man jo stille spørsmålstegn ved hvem som faktisk skal stå for oppfølging av denne programvaren, blir disse oppdatert separat og like effektivt som om du kjøper denne programvaren direkte fra en produsent eller blir man avhengige av at dette skal gå via Samsung så ting for kan gå relativt lite effektivt for seg og at supporttiden på programvaren avhenger av hvor lenge Samsung ønsker å supportere sitt produkt med oppdateringer og ikke hva leverandøren av programvaren supporterer?

 

Dette er jo ganske så relevante og viktige spørsmål, spesielt for det markedet Samsung sikter seg inn på noe anmeldelsen overhode ikke ser ut til å ta stilling til? Det var også forsvinnende lite informasjon eller testing av den faktiske programvaren som er rettet mot det profesjonelle markedet.. Det at den leveres med en kontorpakke fra Hancom sier vell oss absolutt ingenting når alt kommer til alt. Hvordan fungerer denne kontorpakken, hvordan snakker den og synkroniserer mot bedriftsløsninger som blant annet Microsoft Exchange? Hvordan er Hcell i forhold til formatering i Excel for her sliter jo 99% av alle alternativer til Microsoft Excel så det ville jo vært ganske så interessant og hensiktsmessig å få vite hvor godt kontorpakka faktisk duger til nettbrettet sitt formål som er og blir proffmarkedet.

 

Det foreligger heller ingen norsk ordliste så selv om denne skal være på plass til lansering så har vi altså ingen anelse om hvor god denne kommer til å være? Vi vet heller ikke hvordan denne stiller opp mot stavekontroller i Microsoft Office som tross alt er temmelig bunnsolid og bedre enn de fleste har vært borti.

 

 

 

Her syntes jeg det generelt gis ut fryktelig gode skussmål på et temmelig syltynt grunnlag. På et rent forbrukerprodukt så er dette kanskje greit og blitt en slags norm at det produkt nærmest blir anmeldt på et slags førsteinntrykk men til det markedet og det segmentet som dette produktet faktisk sikter seg inn på så syntes jeg dette blir utrolig skralt. Man får jo et slags inntrykk av at Microsoft Office = Hancom som om det skulle være en slags fullverdig erstatning som kommer til å snakke 110% med en bedrift sin Microsoft Exchange løsning, avanserte og tunge Excelark med åttehundreogførti forskjellige formler og formateringer uten at dette ser ut til å være testet i det hele tatt i anmeldelsen?

 

 

De fleste anmeldelser av dette produktet verden over virker jo temmelig lunken til programvaren og sier at det eneste den har for seg er om du som kunde og bedrift ikke ønsker å gå lenger enn hva som følger med produktet, at du stortsett finer likeverdig, om ikke bedre alternativer til alle de respektive proapplikasjonene og for at dette skal fungere spesielt effektivt i prosammenheng er om hele bedriften konverter over til å benytte seg av samme produktene og samme programvaren, noe som er ganske urealistisk i de fleste scenarioer vil jeg tro. Og de aller, aller fleste referer også til at du med denne prislappen i de aller fleste tilfeller kommer mye bedre ut av det som et nettbrett ment til profesjonelt bruk om du anskaffer deg en Microsoft Surface Pro som tross alt ikke koster noe mer og at dette er et produkt som egentlig havner litt i ingenmannsland.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det sies også at det er det råeste nettbrettet som er laget til nå og det blir vell regelrett løgn? Det koster altså mer enn en Microsoft Surface Pro med en Intel Core i5 ULV prosessor som yter en god del bedre enn hva ARM SoC til dette nettbrettet kan skryte på seg..

 

 

Så igjen så må jeg stille spørsmålstegn ved hvordan dette liksom skal være det beste nettbrettet mot profesjonelt brukt sammenlignet med et nettbrett med fullverdig Windows, og med mulighet for skikkelig Remote desktop, full Cisco integrering og det hele? At det er bedre enn gjennomsnittet vi har av diverse Android nettbrett skjønner jeg jo, men her koster det altså i samme prisklasse som Surface Pro og koster jo også mer enn maskiner som Asus Zenbook og MacBook Air, du får vell også en del konvertables i samme prisklasse men Intel Core i3 og i5 med fullverdig Windows til denne prisen så hva gjør at dere i motsetning til stortsett alle andre som har testet produktet mener at dette skal være overlegent for proffmarkedet?

 

Og hvordan kan dere påstå at det er det raskeste nettbrett når det opererer i samme prisklasse med nettbrett som inne har Intel Core i5 ULV prosessorer? Det blir jo temmelig søkt og temmelig useriøs sammenligning.

 

 

 

Dere avslutter også testen men å anbefale Galaxy Note 10.1 2014 Edition som den nærmeste konkurrenten, VIRKELIG? Dere mener vell seriøst ikke at den nærmeste konkurrenten til et nettbrett i denne prisklassen rettet mot promarkedet er en Galaxy Note 10.1 2014 Edition? Det blir jo fullstendig useriøst, føler dere ikke at nettbrett med fullverdig Windows burde nevnes som et alternativ her, og det lenge før dere kommer drassende med Galaxy Note 10.1 2014 Edition? Dere ser jo også ut til å mene at Note 10.1 ikke har en så veldig mye mindre skjer, men at an iPad Air med sin 9,7" skjerm er atskillig mindre? Ser ikke helt hvordan Note 10.1 ikke er atskillig mindre hvis iPad Air sin skjerm på 9,7" skal defineres som atskillig mindre.

 

 

 

Dere hauser opp dette produktet som det beste alternative for probrukere, men her finnes det vell strengtatt bedre alternativer i denne prisklassen som egner seg meget bedre i form av Windows 8.1 baserte nettbrett. Samtidig så får dere det til å høres ut som dette er et nettbrett (om du har råd til det) som er bedre egnet for forbrukere (altså ikke promarkedet) enn alternativer som Galaxy Note 10.1 2014 Edition og / eller iPad Air og jeg ser vel knapt en eneste grunn til at en forbruker burde vurdere dette nettbrettet fremfor de to alternativene? Økningen i ytelse sammenlignet med Note 10.1 2014 Edition er minimal, og ytelsen satt opp imot iPad Air er jo ikke nødvendigvis noe bedre da det kommer an på om du vektlegger enkelttråd eller fleretråd ytelse osv osv.. Samtidig så er det jo ingenting med lydkvaliteten, bildekvalitet eller noe som helst som gjør at dette ser ut til å være noe bedre produkt sammenlignet med Note 10.1 2014 Edition og iPad Air så hvorfor anbefales det så sterkt?

 

 

Sliter veldig med å dele deres ubestridde fasinasjon og anbefaling av dette produktet, spesielt til den prisen og det markedet denne ønsker å operere i. Og her ser jo stortsett hele verden ut til å være ganske så enig at dette er et produkt som faller i mellom mange stoler da det ikke når godt nok opp som et produkt myntet på det profesjonelle markedet hvor vi allerede har andre produkter i samme prisklasse som strengtatt er mer fleksible og gjør en bedre jobb allerede. Samtidig som prisen blir hinsides og forbedringene for marginale til at det er noe produkt som gir spesielt mye mening for forbrukere.

 

 

Skulle veldig gjerne likt å høre et litt bedre forklaring på hvorfor dere trekker de konklusjonene som dere gjorde i anmeldelsen for de virker jevnt over veldig lite reflekterte og dere ser jo ut til å blankt ignorere de produktene som allerede eksiterer i prisklassen og til det markedet dette produktet faktisk er myntet på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...