Gå til innhold

Du kan spille mye dataspill uten å ta skade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begynte beskjedent med en times tid eller to i uka i 90 åra også har jeg bare økt derifra. Ligger på alt mellom 5 og 25 timer i uka, spørs mye på om det skjer noe i helgene eller om det blir ren gamer-helg :)

 

Uansett så tror jeg det bare er positivt med hjernetrim som jo dette er :)

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar
– Vi fant svært svak sammenheng mellom økning i tid brukt på dataspill og endring i problemer som depresjon, dårlige skoleprestasjoner og atferdsproblemer, sier forsker Geir Scott Brunborg ved Statens institutt for rusmiddelforskning til Forskning.no.

 

 

 

Jaha? Jeg kan huske meg og mange andre ble verre på skolen da World of Warcraft be utgitt. Folk skulket for å sitte hjemme å spille, og tok ekstra lange friminutt for å snakke om spillet. Dette er nok det samme for andre spill og andre grupper og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med at spilling fører til elendig fysikk som følge av å sitte på ræva timesvis i strekk i samme stilling? Flesteparten har gjerne en cola og snoppose ved siden også. Det er opplest og vedtatt at dårlig form fører til depresjoner på et eller flere plan, dårlig sdelvbilde osv.

Man kan sikkert kverrulere om spilling er skadelig, sunt er det neppe iallefall.

Lenke til kommentar

@Stormwolf: Dataspilling har nok gitt både fravær og dårlige karakterer. Men å skulke eller bli sittende igjen for å prate om noe spennende....er ikke det normal atferd for ungdom? Jeg kom uooplagt på skolen fordi jeg hadde spillt rollespill, dataspill eller hatt videomaraton med venner. Ikke lurt, men helt normalt for en tenåring vil jeg påstå.

 

@ gammalerik: Stillesitting er uansett ikke bra. Jeg sitter vel så mye stille når jeg jobber, leser eller for den saks skyld er på/har besøk. Legg på sukker på toppen der.

Jeg har hatt null problem med å trene mye selv om jeg spiller data. Å få barn derimot..sunt er det tydeligvis ikke.

 

Jeg er uenig i definisjonen deres av spillavhengighet og. Nå kaller de det kun "faresignaler", men eksemplene de trekker frem er også typiske "faresignal" på at du har en ungdom i huset....

Min 6 åring klikker i vinkel om jeg nekter henne noe hun er oppsatt på å gjøre. Om det er å gå sammen med en venninne hje, spille spill, se på film, eller at hun ikke får ha på seg den hvite prinsessekjolen når hun skal spise spaghetti. Jeg tror ikke det blir noe BEDRE de kommende årene...

Min "private" definisjon på spillavhengighet er når dette går ut over livet til spilleren. At venner går videre, mens han/hun ikke gjør det. Det bør uansett sees over tid og i sammenheng.

Vi mennesker (spesiellt i ungdommen) kan endre retning på livet vårt uten at det nødvendigvis er negativt.

Gjennom barneskole og oppover lever vi i et lite, kontrollert miljø. Hvor vi tilpasser oss våre omgivelser.

Jeg har spillt ganske mye mer fotball enn jeg egentlig har vært intressert i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med at spilling fører til elendig fysikk som følge av å sitte på ræva timesvis i strekk i samme stilling? Flesteparten har gjerne en cola og snoppose ved siden også. Det er opplest og vedtatt at dårlig form fører til depresjoner på et eller flere plan, dårlig sdelvbilde osv.

Man kan sikkert kverrulere om spilling er skadelig, sunt er det neppe iallefall.

 

Isolert sett er det vel sunt for hodet og ikke like bra for kroppen men bare inntil VR kommer for fult og man må beinfly rundt i egen stue etter high scores :)

Lenke til kommentar

Nå tror jeg overdreven spilling er et symptom mer enn en årsak (på lik linje med shopping, gambling eller andre avhengigheter). Det er grunnleggende mangler/behov i bunn som ikke blir tilfredsstilt, og da tyr man til ekstern stimuli for å fylle dette.

 

Mange med problemer spiller spill, men det er enda flere som spiller spill som ikke har problemer.

Lenke til kommentar

Hva med at spilling fører til elendig fysikk som følge av å sitte på ræva timesvis i strekk i samme stilling? Flesteparten har gjerne en cola og snoppose ved siden også. Det er opplest og vedtatt at dårlig form fører til depresjoner på et eller flere plan, dårlig sdelvbilde osv.

Man kan sikkert kverrulere om spilling er skadelig, sunt er det neppe iallefall.

 

Det er ikke mer usunt enn å være fotballidiot som ser på alle kamper på tv ;)

 

Stillesitting er et problem i seg selv, uavhengig av om det er spilling, tv eller jobb som får deg til å sitte på ræva og dermed burde fokuset være å få folk til å bevege seg ikke nødvendigvis å dømme dem for fritidsaktiviteten de foretrekker. Hvis du møter folk der de er istedenfor å være slik som du er nå så vil du oppleve at disse problemene strekker seg over MANGE grupper og faktisk urovekkende lite på gamermiljøet da de som spiller ofte ender med bedre jobber og utdanning, venner har de også for gaming er MEGET sosialt ;)

 

Du kan foresten lese litt rundt det så ser du hva jeg mener, vi har tross alt ikke korea tilstander i norge :p

Lenke til kommentar

 

– Vi fant svært svak sammenheng mellom økning i tid brukt på dataspill og endring i problemer som depresjon, dårlige skoleprestasjoner og atferdsproblemer, sier forsker Geir Scott Brunborg ved Statens institutt for rusmiddelforskning til Forskning.no.

 

 

 

Jaha? Jeg kan huske meg og mange andre ble verre på skolen da World of Warcraft be utgitt. Folk skulket for å sitte hjemme å spille, og tok ekstra lange friminutt for å snakke om spillet. Dette er nok det samme for andre spill og andre grupper og.

 

 

Jeg så også en sammenheng på ungdomsskolen og VGS av folk som klarte å balansere spilling og ikke nedgang i karakterer.

Avhengighet av alle former for hobbyer er en u-ting.

Sitatet du brukte snakket om en økt tid dedikert til spilling, ikke nødvendigvis avhengighet.

 

Lenke til kommentar

Jaha. Har noen undersøkt faresignalene ved OL. Sist jeg sjekket var det til tider stopp i flere avdelinger her på arbeidsplassen fordi folk ikke klarte å la være å se på OL.

 

Det var også svært mye sinne blant den norske befolkning da TV2 avbrøt en gren for å vise en telenorreklame. Og som det står i artikkelen, når man blir sint er det fare på ferde.

 

Jeg vet også at mange besteforeldre glatt velger OL fremfor barnebarna, hvilket kan føre til dype psykiske sår hos de små.

 

Samme tendenser ser vi på mange sportssendinger. Champions Leauge for eksempel. Hvor mange penger bruker ikke enkelte på TV-kanaler som sender dette, uten at de har økonomi som forsvarer investeringen? De dropper vennekvelder og andre tilstelninger fordi de må hjem å se fotball. Og jeg skal ikke begynne å snakke om all volden som avles i fotballens vugge.

 

Hvor mange menger skal man sette av til politi og sikkerhet for å arrangere en fotballkamp?

 

Og like vell er vi bekymret for dataspill? For ods skyld, hold barna borte fra ski og ball, nekt dem sport på TV. Plasser dem forran en PC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når eg kjøpte meg pokemon Y, spelte eg minst sånn 5 timar dagleg. Karakterane mine gjekk ikkje ned, mesteparten gjekk opp faktisk. No for tida spele eg sånn 1-2 timar dagleg. Eg var avhengig ei lita stund då er var mindre, sånn mellom 8-11 år; men det har roa seg kraftig no. Av og til spele eg til og med berre i helgene.

Lenke til kommentar

 

Hva med at spilling fører til elendig fysikk som følge av å sitte på ræva timesvis i strekk i samme stilling? Flesteparten har gjerne en cola og snoppose ved siden også. Det er opplest og vedtatt at dårlig form fører til depresjoner på et eller flere plan, dårlig sdelvbilde osv.

Man kan sikkert kverrulere om spilling er skadelig, sunt er det neppe iallefall.

 

Det er ikke mer usunt enn å være fotballidiot som ser på alle kamper på tv ;)

 

Stillesitting er et problem i seg selv, uavhengig av om det er spilling, tv eller jobb som får deg til å sitte på ræva og dermed burde fokuset være å få folk til å bevege seg ikke nødvendigvis å dømme dem for fritidsaktiviteten de foretrekker. Hvis du møter folk der de er istedenfor å være slik som du er nå så vil du oppleve at disse problemene strekker seg over MANGE grupper og faktisk urovekkende lite på gamermiljøet da de som spiller ofte ender med bedre jobber og utdanning, venner har de også for gaming er MEGET sosialt ;)

 

Du kan foresten lese litt rundt det så ser du hva jeg mener, vi har tross alt ikke korea tilstander i norge :p

 

 

Poenget er uansett det samme. Å være en asosial sofagris er ikke bra for helsa.

Lenke til kommentar

Begynte beskjedent med en times tid eller to i uka i 90 åra også har jeg bare økt derifra. Ligger på alt mellom 5 og 25 timer i uka, spørs mye på om det skjer noe i helgene eller om det blir ren gamer-helg :)

 

Uansett så tror jeg det bare er positivt med hjernetrim som jo dette er :)

 

Hvor gammel er du, siden du begynte å spille spill når du var 90år?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...