Gå til innhold

Apple i prat med Tesla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å få en bilprodusent til å implementere et Apple-OS vil nok være langt mer lukurativt for Apple enn å produsere en nisjebil med usikker fremtid. Klarer man å få det til å fungere i alle Tesla-bilene, så kan flere bilprodusenter bli interessert, og da begynner vi å snakke PENGER med store bokstaver (eller store TALL).

Tesla selger nesten like mange biler i lille Norge som i hele USA. I resten av Europa, der elbiler ikke har noen avgiftsfordeler, selges det knapt en eneste en av Teslas elbiler. Utfra elbilandelen i Norge kan det se ut for oss at elbiler er en kjempesuksess, men i resten av verden er biltypen fortsatt kun å regne som et komma.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Å få en bilprodusent til å implementere et Apple-OS vil nok være langt mer lukurativt for Apple enn å produsere en nisjebil med usikker fremtid. Klarer man å få det til å fungere i alle Tesla-bilene, så kan flere bilprodusenter bli interessert, og da begynner vi å snakke PENGER med store bokstaver (eller store TALL).

 

Tesla selger nesten like mange biler i lille Norge som i hele USA. I resten av Europa, der elbiler ikke har noen avgiftsfordeler, selges det knapt en eneste en av Teslas elbiler. Utfra elbilandelen i Norge kan det se ut for oss at elbiler er en kjempesuksess, men i resten av verden er biltypen fortsatt kun å regne som et komma.

Det må starte en plass, er først de siste årene man har fått på plass brukbare el-biler. Tror nok det vil ta av den gangen rekkevidden på en el-bil overgår en bensinbil. Med tiden vil man kunne kjøre en el-bil hele dagen på en lading uten videre problemer, trenger bare nyere batteriteknologi.

 

Angående saken over: Tror nok heller det er batteriteknologien eller iOS inn i bilene som er mest sannsynlig.

Endret av Galen Absalom
Lenke til kommentar

@SeaLion

 

4000 totalt i USA, 2900 totalt i Europa det siste kvartalet. Ca 500 biler i norge (2000 på 1 år). Dette er biler som er levert. Forhåndsbestillinger er ikke tatt med.

 

Nå kommer det nye tall 19 feb (20 her). Får vi se hvor mye de har solgt/levert. Får jeg se om jeg angrer meg siden jeg har bestemt meg for å ikke selge aksjene mine nå :o

Lenke til kommentar

Er det ikke mer sannsynlig at de vil selge inn iOS7, slik som de allerede jobber med mot resten av bilprodusentene?

 

Forøvrig synes jeg Tesla og Elon Musk er fantastisk innovativt og jeg vil heller se Tesla utvikle seg selv enn at Apple skal diktere de.

 

(Jeg er forresten en Applefan, men en enda større Teslafan)

 

Er enig med deg på denne, Tror nok heller det er snakk om operativsystem på dashbordet enn Apple-logo på panseret :p

 

Men om Apple tenker virkelig stort ser jeg ikke vek ifra de kjøper opp hele merket, det ville de tjent mye mer på ;)

Lenke til kommentar

@SeaLion

 

4000 totalt i USA, 2900 totalt i Europa det siste kvartalet. Ca 500 biler i norge (2000 på 1 år). Dette er biler som er levert. Forhåndsbestillinger er ikke tatt med.

 

Nå kommer det nye tall 19 feb (20 her). Får vi se hvor mye de har solgt/levert. Får jeg se om jeg angrer meg siden jeg har bestemt meg for å ikke selge aksjene mine nå :o

Hvis du sjekker totalsalget av biler i de ulike markedene vil du se at markedsandelen i Norge er langt større enn i resten av Europa.

Lenke til kommentar

Angående saken over: Tror nok heller det er batteriteknologien eller iOS inn i bilene som er mest sannsynlig.

 

 

Det er nok iOS (eller en automotiv variant) som er poenget. Teslas biler bruker mobiltelefon-/laptopbatterier, tusenvis av de. Apple har derfor allerede tilgang på batteriteknologien.

Lenke til kommentar

Hvis du sjekker totalsalget av biler i de ulike markedene vil du se at markedsandelen i Norge er langt større enn i resten av Europa.

 

Det er vel ingen som benekter. Men, det er ikke det samme som at "Tesla selger nesten like mange biler i lille Norge som i hele USA" og " I resten av Europa, der elbiler ikke har noen avgiftsfordeler, selges det knapt en eneste en av Teslas elbiler". Disse påstandene er bare tull og tøys.

 

Tesla er i startgropen av sin bilproduksjon. Tesla Roadster, Model S og Model X er bare "prøvebiler" på veien mot bilen som virkelig skal selge stort: Model E.

 

Allikevel er Tesla Model S markedsledende i sitt segment i USA med nesten 10% markedsandel i luksusbilsegmentet. Også i Nederland selger de godt. I desember solgte de flere biler der enn i Norge og Model S stod for 1,5 % av det totale bilsalget i desember. Dette er veldig gode tall for en foreløpig miniatyr aktør som Tesla. De produserer for fullt og har til enhver tid venteliste på sine biler, og det er lite som tyder på at dette vil stoppe opp med det første.

Lenke til kommentar

Er det tull og tøys at elbiler ikke har noen avgiftsfordeler i resten av Europa?
Hvis elbiler hadde fåtte fulle avgifter i Norge hadde de kostet omtrent det dobbelte (effektavgift, vektavgift og moms), de hadde kun sluppet CO2-avgiften (naturlig nok). I vårt naboland Sverige er det kun moms på alle biler, inkludert elbiler (ingen avgiftsfordeler for elbiler). De færreste land har tilsvarende avgifter som i Norge, de fleste har kun moms på biler, som Sverige. Danmark er omtrent det eneste landet som har like høye avgifter som Norge, og (rett meg om jeg tar feil) selv der er det ingen avgiftslette for elbiler.

 

Miljøaspektet er forresten bare et spill for galleriet. Produksjon av Tesla S i USA og båtfrakt fra USA til Europa forbruker like mye (fossil) energi som en sånn bil sparer miljøet for i hele dens levetid. De fleste elbilene i Norge (ca 90%) ruller på piggdekk. Og det ser ut som grunnen til at nordmenn kjøper de er billig drivstoff, gratis parkering i byene og muligheten til å fly forbi køene i kollektivfeltet. Den dagen disse fordelene blir fjernet er det nok umulig å selge elbiler, selv å selge de som bruktbiler. Da må de leveres til skroting som spesialavfall. Snipp, snapp, snute ...

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det tull og tøys at elbiler ikke har noen avgiftsfordeler i resten av Europa?

 

Det er vel ikke det jeg sa er det vel?

 

Det som var tull var at Tesla selger "nesten like mange" biler i Norge som i USA og at i resten av Europa "selges det knapt en eneste en".

 

Her kommer forøvrig mer tull og tøys fra deg:

 

Miljøaspektet er forresten bare et spill for galleriet. Produksjon av Tesla S i USA og båtfrakt fra USA til Europa forbruker like mye (fossil) energi som en sånn bil sparer miljøet for i hele dens levetid. De fleste elbilene i Norge (ca 90%) ruller på piggdekk. Og det ser ut som grunnen til at nordmenn kjøper de er billig drivstoff, gratis parkering i byene og muligheten til å fly forbi køene i kollektivfeltet. Den dagen disse fordelene blir fjernet er det nok umulig å selge elbiler, selv å selge de som bruktbiler. Da må de leveres til skroting som spesialavfall. Snipp, snapp, snute ...

 

 

Har du noen kilder som bekrefter disse påstandene dine eller har du bare diktet de opp?

 

Billig drivstoff er nok hovedfordelen for de fleste og vil nok aldri forsvinne.

 

Miljøaspektet er ikke noe spill for galleriet. Det er svært viktig å få ned lokale utslipp i byene våre og der er elbilene supre. For å få ned utslipp internasjonalt må vi både bytte ut fossilbiler med elbiler samt gjøre strømproduksjonen mer miljøvennlig. Det er supert at Tesla gjør en såpass god jobb med første punkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla gjør ikke en bedre jobb enn andre. Hvis poenget er å forbruke mer energi er Tesla ypperlig, nesten 2 tonn med stål og batterier for å frakte 1,2 personer (gjennomsnitt antall personer i personbiler). I Norge er mye av strømmen produsert på en mindre miljøskadelig måte enn i mesteparten av verden (energiproduksjon er aldri miljøvennlig, hadde den vært det ville miljøet blitt bedre av energiproduksjonen). Men uansett vil mindre og lettere elbiler være mindre miljøskadelig enn en diger Tesla, fordi de mindre forbruker mindre energi både i produksjon, distribusjon, bruk og destruksjon/gjenvinning. Det er ikke sånn at dess større en elbil er, dess mindre miljøbelasting utgjør den.

 

Det at 90% av elbilene ruller på piggdekk (påstanden er kun basert på personlig observasjon og trekkes derfor som påstand fra debatten) sier i hvert fall meg at dagens elbileiere ikke er miljøentusiaster, men noen som vil spare penger og komme seg uhindret gjennom trafikken. Disse samme eierne kjøpte seg antagelig digre minibusser med klappseter den gangen det var lov å kjøre de i kollektivfeltene. I Trondheim sentrum står det spesielt mange elbiler på parkeringsplassene utenfor bankpalassene i Søndre gate. De står der hver dag og okkuperer plasser som kunne vært brukt av storhandlende sentrumskunder.

Som jobbsyklist legger jeg også merke til at manga av elbileierne tydeligvis tror de har mer rett på veien enn andre trafikkanter, dette er de nye "audiotene".

 

Og så var det påstanden om fossilutslippet ved å skipe Tesla-biler fra USA til Norge. Det har jeg fra BilNorge, skrevet av Jon Winding-Sørensen (med dottore ingegnere innen bilteknikk):
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41259

 

Neste år vil Tesla starte produksjon i Europa, men Norge skal fremdeles få bilene fra USA. Sannsynligvis på en båt som ifølge The Guardian produserer astma-fremmende utslipp tilsvarende 50 millioner biler/år.

Det er noe som heter LCA (Life Cycle Assesment), gjerne kalt vugge-til-grav regnskap. Vi skal ikke ta det nå, men bare slå fast at dette regnestykket må gjøres før vi begynner å diskutere miljø på alvor.

 

Og så var det Norges andel av Tesla-totalsalget:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41758

Norge viktigst utenfor USA
Jerome Guillen, leder for Teslas salg over hele verden, er minst like blid som Esben Pedersen der han legger fram tall for 2013: Nær 6900 kundeleverte biler i fjerde kvartal, hvorav 1178 havnet på norske veier, viser fasiten.

Det betyr at norske kunder jafset unna 17,1 prosent av Tesla-leveringene i fjorårets siste tre måneder og er det klart viktigste Tesla-markedet utenfor USA.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Tesla gjør ikke en bedre jobb enn andre. Hvis poenget er å forbruke mer energi er Tesla ypperlig, nesten 2 tonn med stål og batterier for å frakte 1,2 personer (gjennomsnitt antall personer i personbiler).

 

Tesla gjør en mye bedre jobb en samtlige fossil-leverandører da deres biler kommer med 0 utslipp. Vektmessig er de bare litt tyngre enn konkurrentene med dagens modell, men på sikt så kommer som nevnt Model E som nok vil være mye lettere enn Model S.

 

Men uansett vil mindre og lettere elbiler være mindre miljøskadelig enn en diger Tesla, fordi de mindre forbruker mindre energi både i produksjon, distribusjon, bruk og destruksjon/gjenvinning. Det er ikke sånn at dess større en elbil er, dess mindre miljøbelasting utgjør den.

 

Ingen uenigheter der. Men bilparken vil nok for alltid bestå av både store og små biler - selv når den byttes ut med elbiler - og igjen: Elbiler er mye bedre enn fossilbiler.

 

 

Det at 90% av elbilene ruller på piggdekk sier i hvert fall meg at dagens elbileiere ikke er miljøentusiaster

Der kom den tøysete påstanden igjen. Du kan ikke dikte opp slike tall og bruke de som argumenter. Vennligst vis til en kilde om du skal ha noe troverdighet.

 

 

Og så var det påstanden om fossilutslippet ved å skipe Tesla-biler fra USA til Norge. Det har jeg fra BilNorge, skrevet av Jon Winding-Sørensen (med dottore ingegnere innen bilteknikk)

Det Jon Winding-Sørensen påpeker skriver er at Teslaer "sannsynligvis" fraktes på en båt med store utslipp. Basert på dette har du altså klart å dikte opp følgende påstand:

Produksjon av Tesla S i USA og båtfrakt fra USA til Europa forbruker like mye (fossil) energi som en sånn bil sparer miljøet for i hele dens levetid.

 

 

Det har du ikke grunnlag for. Fossilbiler må også fraktes til Norge vet du.

Lenke til kommentar

Du tar feil i din siste påstand. De fleste fossilbrenselbilene som selges i Norge er produsert i Europa, selv mange av de japanske merkene har produksjonsanlegg i Europa for det europeiske markedet og i USA for det usanske markedet.

Og så var det forurensingen med tranatlantisk båtfrakt:
http://www.theguardian.com/environment/2009/apr/09/shipping-pollution

Confidential data from maritime industry insiders based on engine size and the quality of fuel typically used by ships and cars shows that just 15 of the world's biggest ships may now emit as much pollution as all the world's 760m cars. Low-grade ship bunker fuel (or fuel oil) has up to 2,000 times the sulphur content of diesel fuel used in US and European automobiles.

 

Alt i alt er det derfor helt på sin plass å spørre om massesalg av USA-produserte elbiler egentlig gir noen plusser overhodet i det globale miljøregnskapet. Antagelig ikke, i hvert fall ikke i samme grad som elbilmenigheten påstår. For det globale miljøet ville det antagelig være bedre om norske Tesla-kjøpere heller kjøpte Europa-produserte fossilbrenselbiler.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...