Gå til innhold

Med disse er Olympus-serien komplett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meget bra dette, og det beste av allt hvis man skal sammenligne med Crop dslr er at alle objektiver er i et format tilpasset størrelsesmessig til kamerasensoren. Canon og Nikon har ikke et fullbra alternativ, de lager mange objektiver men mange av de er beregnet for fullformat + at de kan brukes på crop kameraene i tillegg. Noe som gjør at de blir unødvendig store og tunge for de som kun benytter crop hus. Dette slipper alle som har mft kamera.

Lenke til kommentar

Noe som gjør at de blir unødvendig store og tunge for de som kun benytter crop hus. Dette slipper alle som har mft kamera.

Nødvendigvis ikke, har du sett Canon 40mm f/2.8 ? og den passer til FF også.

 

Grunnen for at de to store ikke har så mange små objektiver er nok for at det ikke har vært noe stort problem for dem historisk sett, men nå som flere og flere ønsker mindre kamerahus og objektiver vil vi nok se endel nette og smarte løsninger fra de to i fremtiden.

Lenke til kommentar

Ser spesielt fram til 40-150 f/2.8 og 300 f/4. Er veldig spent på vekten på de to :)

 

Nødvendigvis ikke, har du sett Canon 40mm f/2.8 ? og den passer til FF også.

 

Grunnen for at de to store ikke har så mange små objektiver er nok for at det ikke har vært noe stort problem for dem historisk sett, men nå som flere og flere ønsker mindre kamerahus og objektiver vil vi nok se endel nette og smarte løsninger fra de to i fremtiden.

 

 

Det hadde vært bra om både Canon og Nikon starter med det :)

 

Nå er jeg ikke helt enig i at 40 f/2.8 er et spesielt godt eksempel på det du prøver å illustrere.

Ja; den er rimelig, veier lite og er skarp. Men til sammenligning har man Olympus 17 f/1.8 - veier omtrent det samme og er mer lyssterk (men ja, endel dyrere).

 

Om Canon skal lokke meg tilbake må de virkelig få til lett og lyssterk fastoptikk :hm:

 

- L

Lenke til kommentar

Vurderer 7-14mm eller 12-40mm. Har Panasonic 14-42mm , Olympus 17mm & Panasonic 100-300mm objektiver fra før. Huset mitt er et GX7.

 

Det kommer veldig an på hvilke brennvidder du savner/hvilke brennvidder du liker best å bruke:

- Tar du flest bilder på 14mm på 14-42 er kanskje 7-14mm tingen

- Savner du noe mer lyssterkt og litt videre er kanskje 12-40mm riktig (selg 14-42mm)

 

Har selv 12-40 f/2.8 og 17 f/1.8 og er kjempefornøyd med begge to. 12-40 er flott som standardzoom; 12mm er vidt nok for meg og med største blender på 2.8 holder det for min del. Ønsker jeg noe mer kompakt, lettere og mer lyssterkt er 17mm på :)

 

 

- L

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Vurderer 7-14mm eller 12-40mm. Har Panasonic 14-42mm , Olympus 17mm & Panasonic 100-300mm objektiver fra før. Huset mitt er et GX7.

 

Det kommer veldig an på hvilke brennvidder du savner/hvilke brennvidder du liker best å bruke:

- Tar du flest bilder på 14mm på 14-42 er kanskje 7-14mm tingen

- Savner du noe mer lyssterkt og litt videre er kanskje 12-40mm riktig (selg 14-42mm)

 

Har selv 12-40 f/2.8 og 17 f/1.8 og er kjempefornøyd med begge to. 12-40 er flott som standardzoom; 12mm er vidt nok for meg og med største blender på 2.8 holder det for min del. Ønsker jeg noe mer kompakt, lettere og mer lyssterkt er 17mm på :)

 

 

- L

 

Ja det ender vel med at jeg også går for det du skisserer. Har også et Canon 5D Mk III som jeg eventuelt heller kjøper vidvinkel til.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

 

Lansert i Februar 2014.....Nå er det Augsut 2015 og objektivet er fortsatt ikke tilgjengelig...

 

7-14 har jo vært sendt ut til en god del folk i utlandet ihvertfall, så er vel snakk om dager her på berget også?

 

AtW

 

 

Tenkte å bestille i begynnelsen av juni, men fikk først høre levering i slutten av juni, deretter i slutten av juli og nå sist ut i midten av august.

 

I mellomtiden har jeg vurdert om det er verdt å spandere så mye på et objektiv. Et alternativ er å gå for en rimelig løsning, f.eks. Samyang 7,5 til ca 2700,- På et slikt objektiv betyr ikke manuell fokus så mye. Ellers er Oly 8mm/1.8 litt rimeligere også, men her er ikke forskjellen så stor. For min del er det landskapsbilder/bybilder som jeg tenkte å bruke det til. Noen som refleksjoner på hvilken vidvinkel man bør velge?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke hverken noen spesielt god fotograf eller noen form for ekspert, men jeg er relativt glad i vidvinkel, og min erfaring er at små endirnger i utsnitt gjør utrolig mye for bilde, så selv om man kan modifisere fisheye-skudd til å bli mer rettegnene, så er det vanskeligere med komposisjonen da. 7-14 er dog relativt stort og tungt, og som du sier, dyrt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Lansert i Februar 2014.....Nå er det Augsut 2015 og objektivet er fortsatt ikke tilgjengelig...

 

7-14 har jo vært sendt ut til en god del folk i utlandet ihvertfall, så er vel snakk om dager her på berget også?

 

AtW

 

Mens en venter på den nye, så kan den gode gamle, nå på "billigsalg", gjøre susen:     Olympus Zuiko Digital ED 7-14 mm f4   :innocent: 

 

 

17 000 originalpris! Det var dyrt!=) Men helt sikkert et fantastisk objekt ja;) Blir nok det nye jeg kommer til å kjøpe, pga lavere vekt og str etc.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...