Gå til innhold

Bildespesial: Ekstremtest av kamera: Traff vi isbjørn på Svalbard?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer vel mest på hvor ekstremt dette var. Rett ut av en varm bil, bikkje i solsteiken, utstoppet isbjørn, bilde innendørs. Må si kamerautstyret ble satt på prøve!

 

Nå var det jo nesten sommer der denne uka (dvs et par plussgrader ;) ). Det regnet til og med! Men det ble en god del timer ute, så vi var godt kledd. Blant annet et par mil på hundeslede, som tok noen timer (ingen sol på den bikkja, det var en opplyst hundegård).

 

Det var tøffere vær da jeg var der oppe i oktober, men det er skikkelig pes å betjene kamera i -15 pluss polarvind.

 

Isbjørnen er det ikke lov å oppsøke, den ser man helst når man er der på sommerstid og drar ut på vannet (på god avstand).

Lenke til kommentar

 

Jeg lurer vel mest på hvor ekstremt dette var. Rett ut av en varm bil, bikkje i solsteiken, utstoppet isbjørn, bilde innendørs. Må si kamerautstyret ble satt på prøve!

 

Nå var det jo nesten sommer der denne uka (dvs et par plussgrader ;) ). Det regnet til og med! Men det ble en god del timer ute, så vi var godt kledd. Blant annet et par mil på hundeslede, som tok noen timer (ingen sol på den bikkja, det var en opplyst hundegård).

 

Det var tøffere vær da jeg var der oppe i oktober, men det er skikkelig pes å betjene kamera i -15 pluss polarvind.

 

Isbjørnen er det ikke lov å oppsøke, den ser man helst når man er der på sommerstid og drar ut på vannet (på god avstand).

Ikke noe pes om man har et kamera som er stort nok til å betjene med store tykke hansker ;)

Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller var det en del bildestøy å se, spesielt på utebildene? Er de tatt på høy ISO, siden ikke sola akkurat stekte der oppe? Hadde vært interessant om litt eksponeringsinfo hadde stått under bildene.

 

Sola er ennå ikke over horisonten der oppe (selv om det bare er snakk om noen dager), så det ble en del høy ISO. I testen, som kommer neste uke, vil jeg selvsagt føre opp EXIF under bildene.

 

I tillegg er det JPG som delvis er redigerte, siden E-M10 er såpass nytt at råfilene ikke støttes. De fleste bildene, utenom hundebildet (3200 ISO), de to lange eksponeringene og isbjørnbildet innendørs er redigerte.

Lenke til kommentar

Søker man kalde steder så kan en like godt teste i Kautokeino eller Røros. Men å kalle litt frost for "ekstremtest" er vel å dra det litt langt, de fleste kamera funker fint i mange kuldegrader. Skal man teste batteriene er det litt annerledes, men man kan jo stappe kameraet i fryseren og fyre løs nedi der med en ekstern utløser. Billig og kjapt gjort.

 

Tor

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...