Gå til innhold

Vi søker IKT-lærling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Av ren nysgjerrighet; hvor mange av de tidligere lærlingene har fått fast jobb etter endt læretid?

Jeg vil tippe halvparten. Noen jobber her et år eller to, noen jobber her i mange år, og noen går tilbake til skolebenken.

 

Jeg er stor tilhenger av mer utdanning og vi oppfordrer derfor alle til å vurdere høgskole eller universitet etter fagbrevet. Kombinasjonen av fagbrev og deretter en bachelor/ingeniør/master er en uslåelig kombinasjon. Y-veien er i denne sammenheng et veldig bra tiltak!

 

Et annet argument er at vi dessverre ikke har nok stillinger til å kunne tilby alle lærlingene fast jobb etter læretiden. Vi tar inn én lærling hvert år, og om vi skulle ansatt alle lærlinger siden 2004 hadde vi vært en veldig stor utviklingsavdeling i dag :-)

 

Kan jo også nevne at tidligere lærlinger som ikke jobber hos oss i dag (eller studerer) har fått jobber hos selskaper som Lovdata.no, Vg.no, CERN og Linpro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet; hvor mange av de tidligere lærlingene har fått fast jobb etter endt læretid?

 

Det er så og si ingen bedrifter som ansetter IKT lærling fast etter læretid. Tror nok de flese bedrifter vil ha personer med fagbrev og bachelor/master. Noen ansetter nok, men ikke så veldig mange etter det jeg vet.

Lenke til kommentar

Det er så og si ingen bedrifter som ansetter IKT lærling fast etter læretid. Tror nok de flese bedrifter vil ha personer med fagbrev og bachelor/master. Noen ansetter nok, men ikke så veldig mange etter det jeg vet.

Jeg har dessverre ingen tall å vise til, men jeg håper og tror du tar feil. Behovet etter faglærte IKT-medarbeidere er stort (selv om de ikke har en bachelor-grad), og ved å følge opp lærlingene godt i læretiden kan bedriften må meget dyktige medarbeidere tilbake ved endt læretid.

 

Samtidig ser mange lærlinger at en bachelor-grad vil gi dem enda flere valgmuligheter og mer varierte arbeidsoppgaver senere i karrieren, og de to argumentene alene veier tungt nok for å gå videre på høgskole.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er så og si ingen bedrifter som ansetter IKT lærling fast etter læretid. Tror nok de flese bedrifter vil ha personer med fagbrev og bachelor/master. Noen ansetter nok, men ikke så veldig mange etter det jeg vet.

Jeg har dessverre ingen tall å vise til, men jeg håper og tror du tar feil. Behovet etter faglærte IKT-medarbeidere er stort (selv om de ikke har en bachelor-grad), og ved å følge opp lærlingene godt i læretiden kan bedriften må meget dyktige medarbeidere tilbake ved endt læretid.

 

Samtidig ser mange lærlinger at en bachelor-grad vil gi dem enda flere valgmuligheter og mer varierte arbeidsoppgaver senere i karrieren, og de to argumentene alene veier tungt nok for å gå videre på høgskole.

 

Sant det du sier. Det er stort behov for utdannede IKT teknikere/medarbiedere, men ifølge enkelte it-sjefer ansetter bedrifter mindre og mindre nyutdannede etter læretid. Jeg håper også at jeg tar feil nå, for det er viktigere å ansette personer som du kjenner til fra før, og ikke spille blindt på en person som du ikke kjenner, og da vet heller ikke bedriften nødvendigvis til den personens styrker og svakheter faglig . :)

Lenke til kommentar

Det er så og si ingen bedrifter som ansetter IKT lærling fast etter læretid. Tror nok de flese bedrifter vil ha personer med fagbrev og bachelor/master. Noen ansetter nok, men ikke så veldig mange etter det jeg vet.

 

Joda, det er en hel del som gjør det, men det er ofte bedrifter som også har lærlinger. Så er det også forskjell på hva de vil ha og hva de får - ikke minst til driftsjobber, fordi det er faktisk ikke så lett å få tak i gode driftsfolk med høgskoleutdannelse. Mastergrad i datateknikk eller informatikk gjør en ikke til en god serveradministrator eller nettverkstekniker...

 

Når det er sagt, er ikke fagbrev alene noen garanti for fast jobb, som oftest bør du også ha gode referanser og gjerne en sertifisering eller fem også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...