Gå til innhold

Sjekk opp en telesjef!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere ganger har diskusjoner på forumet tatt opp at TEK oversetter engelske teknologibegreper etc til Norsk. TEK har forsvart dette med at de er en Norsk side og vil være helnorsk også når det gjelder ord og begreper.

 

Hvorfor i all huleste verden skriver dere da "speeddating"??? Jeg har lest flere artikler der dere bruker engelske ord som er lette å oversette uten å gjøre det. Hurtigstevnemøte er oversettelsen på speeddate. Slutt å oversette bare noen ord og begreper. Dere får være konsekvente på dette. Dette blir rett og slett for dumt...

Lenke til kommentar

Hurtigstevnemøte er et interessant ord. Og selv er jeg noe av en purist når det gjelder ord og uttrykk; i utgangspunktet smaker jeg alltid på den norske oversettelsen når jeg stilles overfor et engelsk uttrykk.

 

Men en gang i blant blir det med smakingen, for sannelige spyttes det norske ordet ut igjen. "Hurtigstevnemøte" er morsomt, men ikke mer enn det. Du vant ikke hjertet mitt med det forsøket der.

 

Når det er sagt, så kan det godt være at vi burde brukt et annet, norsk ord. Har du flere forslag?

Lenke til kommentar

Hmmm, bra spørsmål :) Eneste jeg klarer å tenke på er kurtise/ kurtisering som også er et Norsk alternativ, så hurtigkurtise eller noe, kan bytte ut hurtig med noe annet kanskje.

 

Men jeg skjønner godt hvorfor du bruker speeddate da det, og mange andre uttrykk, har blitt adoptert inn i språket vårt. Bare kjedelig at TEK ikke er SKIKKELG konsekvente på å bruke Norsk som dere har argumentert med i andre artikkler der brukere har klaget på "teite" oversettelser og har ønsket at dere droppet oversettelsen.

 

Men det er en liten hjernevrider den greia der, dere må jo ha fengende overskrifter også :) Du kunne ha brukt hurtigstevnemøte/ kurtise i selve artikkelen da. Vanskelig dilemma, jeg er glad for at jeg ikke må høre på innlegg som klager på språkbruk og andre ting :p

 

Synd at vi adopterer så mange ord når så mange syter om at vi ikke tar vare på kulturen og kulturarven vår bedre.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...