Gå til innhold

Apple høster selvskryt i ny video


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha så latterlig.

 

Det er jo på ingen måte kamerakvaliteten som er så ekstremt bra her, men produksjonskvaliteten/budsjettet.

 

Det er klart at når man fester en mobil med et ok kamera på en stor stabiliseringsrigg og filmer en hel del kule og flotte klipp for deretter å la alt bli klippet profesjonelt med en kraftig gjennomgang av color corrections, grading, oppskarpning etc etc så VIL det se bra ut!

 

Er så tåpelig at en slik produksjon blir posisjonert for å manipulere folk til å tro at det er selve mobilen som er ekstremt bra her, og ikke produksjonsteamet.

 

Og vanlige uvitne folk går rett på som alltid.

Er ikke rart Apple har blitt så store, og kun kan vise til en hype istedenfor produkter som utklasser konkurrenters flaggskip.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Haha så latterlig.

 

Det er jo på ingen måte kamerakvaliteten som er så ekstremt bra her, men produksjonskvaliteten/budsjettet.

 

Det er klart at når man fester en mobil med et ok kamera på en stor stabiliseringsrigg og filmer en hel del kule og flotte klipp for deretter å la alt bli klippet profesjonelt med en kraftig gjennomgang av color corrections, grading, oppskarpning etc etc så VIL det se bra ut!

 

Er så tåpelig at en slik produksjon blir posisjonert for å manipulere folk til å tro at det er selve mobilen som er ekstremt bra her, og ikke produksjonsteamet.

 

Og vanlige uvitne folk går rett på som alltid.

Er ikke rart Apple har blitt så store, og kun kan vise til en hype istedenfor produkter som utklasser konkurrenters flaggskip.

 

Det gjelder vel stort sett all reklame. Se på reklamene til Nokia, eller Canon for den saks skyld. Alt ser så enkelt og flott ut, men når den samme teknologien faller i hendene på "mannen i gata" ser man at brukeren er viktigere enn utstyret.

Lenke til kommentar

 

Haha så latterlig.

 

Det er jo på ingen måte kamerakvaliteten som er så ekstremt bra her, men produksjonskvaliteten/budsjettet.

 

Det er klart at når man fester en mobil med et ok kamera på en stor stabiliseringsrigg og filmer en hel del kule og flotte klipp for deretter å la alt bli klippet profesjonelt med en kraftig gjennomgang av color corrections, grading, oppskarpning etc etc så VIL det se bra ut!

 

Er så tåpelig at en slik produksjon blir posisjonert for å manipulere folk til å tro at det er selve mobilen som er ekstremt bra her, og ikke produksjonsteamet.

 

Og vanlige uvitne folk går rett på som alltid.

Er ikke rart Apple har blitt så store, og kun kan vise til en hype istedenfor produkter som utklasser konkurrenters flaggskip.

Det gjelder vel stort sett all reklame. Se på reklamene til Nokia, eller Canon for den saks skyld. Alt ser så enkelt og flott ut, men når den samme teknologien faller i hendene på "mannen i gata" ser man at brukeren er viktigere enn utstyret.

 

 

Ja er helt enig.

Ingen er bedre enn andre, men noen er verre enn de fleste.

 

Apple her er helt verst mener nå jeg da.

Jeg vil nesten kalle dette svindel, for dette vil ikke være mulig for over 99% av kunder å etterligne.

Selv jobber jeg med film, og har vært kameramann i et par norske filmer samt har hatt profesjonelle oppdrag innenfor dokumentering etc. Jeg har kamerautstyr for prisen av en ny småbil, og hadde jeg kjøpt en IPhone kunne ikke engang jeg klart å lage noe lignende uten å investere i ekstrautstyr til telefonen.

 

For det første hadde jeg måttet modifisere stabiliseringsriggen min med ekstra utstyr for å kunne bruke mobiltelefoner på den. Med filmingen ville det gått ekstremt mye tid til lyssetting og planlegging av kameraføring da telefoner autoeksponerer live hele tiden som fører til at klippene blir lysere og mørkere, lysere og mørkere om man filmer feks inn og ut av skyggeområder etc.

 

Jeg hadde så måttet bruke en hel haug av tid på å redigere og rendre ut ukomprimerte filer som jeg deretter hadde måttet importere i feks DaVinci Resolve for å fargegradere, så man får den sommerlige sol-looken etc. Etter timesvis med grading og eksportering hadde det kanskje begynt å ligne noe.

 

Poenget her er jo at Apple fremstiller IPhone som så god at dette går automatisk omtrent og er oppnåelig for alle. Og det er dette jeg mener blir så feil. Mange gjør mye av det samme, som feks Nokia reklamen som filmer syklisten med stabilisering, så viste det seg at de brukte svære filmkameraer med rigger til å filme det, men lot det fremstå som om det var filmet med telefon.

 

Dette her er alikevel så vanvittig pent presentert at det blir hakket verre. Men det er nå bare min mening da, sier ikke at Apple ikke har gode produkter. Det har de, men dette er å gå over grensen til de grader altså :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Joda, jeg ser poenget ditt. På den ene siden forteller de jo "sannheten" i denne reklamen, ettersom det er filmet med en iPhone. På den andre siden blir det jo ekstremt villedende da det på ingen måte fremstår hvor mye arbeid som ligger bak, både under og etter filmingen.

 

Når det er sagt, så vil jeg påstå at man er en smule naiv dersom man forventer at det bare er å dra opp mobilen og umiddelbart få samme resultat som i filmen. Det blir litt det samme som at folk tror de får fantastisk flott hår av den nye sjampoen som har prohyperol x fra sveitsisk fjellgeit og oompa-loompa ekstrakt. Til syvende og sist er det bare såpe til håret ditt...

Lenke til kommentar

Joda selvfølgelig.

 

De fleste mennesker har det i sin natur å være skeptisk og analyserende til reklamer etc.

 

Men så finnes det naive sjeler også som tror på alt de ser på omtrent. Eksempelvis 50 år gamle damer som ruinerer seg på å kjøpe smykker på TV-shop shows som selger de for typisk 3000 dollar satt ned fra 15 000 dollar etc. Og så er de verdt kanskje 300 dollar. Denne gruppen mennesker finnes det nok av til at de må beskyttes mot villedende markedsføring på dette viset.

 

Det viktigste er uansett ikke naive mennesker, men at selskaper går over flere og flere grenser og man får mindre og mindre moral og etikk i kjøpmannskulturen. Slik jeg ser det nå er det på vei ut av kontroll.

 

Hver dag hører jeg reklamer om banker som "skal hjelpe deg med å refinansiere kredittkortlån, selv om banken din sier nei" eller feks fra opp finans som nærmest "gir deg penger gratis" mot en veldig dyr pris. "Har du lyst på en større økonomisk frihet? Søk om lån fra opp finans i dag" etc.

 

Det at Apple portretterer telefonen sin som et kamera med innebygd regissør, editere, gradere, og kameramenn er lissom bare enda et steg i gal retning. Så derfor reagerer jeg litt :)

Lenke til kommentar

Apple har også postet en "Behind the Scenes" video, som forteller litt om hvilket enormt apparat som ligger bak denne skrytevideoen:

 

http://www.youtube.com/watch?v=vslQm7IYME4

 

 

Denne websiden (vises etter at filmen har spilt ferdig) forteller også noe om hvor mange personer og hvilket utstyr som ligger bak:

http://www.apple.com/30-years/1-24-14-film/#video-1242014-film

Endret av Newton
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...