Gå til innhold

Podkast: Retro Crew # 71


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg planlegger selv en arcade. Vanlige CRT er faktisk ikke ideelle pga oppløsning og tilkobling. Man får egne spesialtilpasset arcademaskiner, men det enkleste for den beste opplevelsen er nok faktisk en LCD, helst 4:3. Nå skal det sies det fortsatt lages gode arcade spill på 16:9, så det er ikke uhørt å bruke widescreen heller. Har sett opp til 24" 4:3 monitorer. Om dere ikke kjenner til det, så søk på Hyperspin og Maximus Arcade for å se på iøyenfallende frontends for en rigg ;)

Lenke til kommentar

Født i 1986 som jeg er, har jeg ikke opplevd storhetstiden til arkadene dessverre. Jeg skulle gjerne opplevd det, lyser i øynene mine når jeg hører om det.:) Mine arkadeopplevelser er Syden-ferier med halvdårligere skytespill og tivoli-kvalitet prøv-å-få-tak-i-leken-spill og lignende tull. Da jeg var liten, bodde vi i Lillehammer (fram til 1997) og jeg kan ikke huske noen arkade der dessverre. Storhetstiden var vel på 80tallet for arkadene, men tidlig 90-tall hadde jo en del bra det også, i følge det jeg leser. Do want an arcade.:(

Lenke til kommentar

De fleste CRT skjermer kan vel brukes?

 

Det er ikke helt trivielt å finne en 26-28 tommers CRT-TV uten masse dill på sidene som er 4:3 og 100 Hz, 50 Hz kan gå, men er suboptimalt, og man sitter med følelsen av at levetiden er begrenset. LCD er i praksis nesten umulig å få tak i til fornuftig pris noe særlig over 20 tommer, og widescreen er ikke like ønskelig.

 

Man kan kanskje kalle dette luksusproblemer, men det er det som volder mest hodebry for meg.

 

AtW

Jeg planlegger selv en arcade. Vanlige CRT er faktisk ikke ideelle pga oppløsning og tilkobling. Man får egne spesialtilpasset arcademaskiner, men det enkleste for den beste opplevelsen er nok faktisk en LCD, helst 4:3. Nå skal det sies det fortsatt lages gode arcade spill på 16:9, så det er ikke uhørt å bruke widescreen heller. Har sett opp til 24" 4:3 monitorer. Om dere ikke kjenner til det, så søk på Hyperspin og Maximus Arcade for å se på iøyenfallende frontends for en rigg ;)

 

Wells Gardner har vel sluttet med arkade-skjermer som er CRT, får man tak i det fra noe sted nå lenger?

 

AtW

Lenke til kommentar

Født i 1986 som jeg er, har jeg ikke opplevd storhetstiden til arkadene dessverre. Jeg skulle gjerne opplevd det, lyser i øynene mine når jeg hører om det.:) Mine arkadeopplevelser er Syden-ferier med halvdårligere skytespill og tivoli-kvalitet prøv-å-få-tak-i-leken-spill og lignende tull. Da jeg var liten, bodde vi i Lillehammer (fram til 1997) og jeg kan ikke huske noen arkade der dessverre. Storhetstiden var vel på 80tallet for arkadene, men tidlig 90-tall hadde jo en del bra det også, i følge det jeg leser. Do want an arcade.:(

 

Du kan jo alltids forsøke deg på MAME-emulatoren. Ikke at det er en fullverdig erstatning, det er det absolutt ikke, men da får du spilt en del av de fantastiske spillene.

 

Det opprinnelige Donkey Kong har aldri blitt porta til konsoll eller PC og kan kun spilles i sin helhet i arkadeversjon.

Lenke til kommentar

Født i 1986 som jeg er, har jeg ikke opplevd storhetstiden til arkadene dessverre. Jeg skulle gjerne opplevd det, lyser i øynene mine når jeg hører om det.:) Mine arkadeopplevelser er Syden-ferier med halvdårligere skytespill og tivoli-kvalitet prøv-å-få-tak-i-leken-spill og lignende tull. Da jeg var liten, bodde vi i Lillehammer (fram til 1997) og jeg kan ikke huske noen arkade der dessverre. Storhetstiden var vel på 80tallet for arkadene, men tidlig 90-tall hadde jo en del bra det også, i følge det jeg leser. Do want an arcade.:(

 

Nå var vel kanskje ikke arkader det helt store i norge på noe tidspunkt, og min erfaring på området er også ganske begrenset (var født i 1985), men husker det var ganske vanlig at det stod en og annen arkademaskin på steder som gatekjøkken og videobutikker. Var også en butikk i nærheten av der jeg bodde (husker ikke hva den het lenger engang) som hadde en slags mini-arkade, men naturlig nok var min tilgang på penger den gang noe begrenset.

 

Husker dog at jeg på et par anledninger spilte spill som Mortal Kombat, The Simpsons (beat'em up-en), Final Fight, Primal Rage og Outrun. Tror faktisk når jeg tenker meg om at jeg spilte Pit Fighter på en arkade-maskin også en gang, men husker ikke om det var like dårlig som SNES-versjonen.

Lenke til kommentar

 

 

Tilt i Oslo er å anbefale!

Det er en arkade som finnes enda?

Må huske det hvis jeg noengang er i Oslo igjen.

Tilt er en bar med en rekke arkademaskiner :)

 

 

De har vel kun 2/3? (Var der sist i sommer)...

- 1 emulatormaskin med Hyperspin-frontend (velg mellom 20+ spill)

- 1 maskin som bytter automagisk mellom flere spill, usikker hva det er (NeoGeo?)

- Div 'coktailbord' med diverse spill på

 

Ellers en god del flipperspill og Shuffleboard for de som liker det analoge.

 

EDIT: Og mye god øl! =)

 

Oslo Pinheads (klubb med lokale på Dal) er vel kanskje det nærmeste man kommer en arkade i dag. Har ikke vært borti dem selv, men ser imponerende ut på hjemmesiden deres iallfall =)

 

 

Ellers har type Liseberg en "arkade", kanskje man finner dem i flere andre større fornøyelsesparker også?

Endret av Zerqent
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...