Gå til innhold

Test: Lenovo Yoga 2 Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt for lite fokus på tilkoblingen i sånne tester. Går utifra Lenovos USB3.0 dock fungerer med denne men finner ingen bekreftelse på det, bare for Yoga 11S. Det burde vært testet her. Eneste grunnen til at noen fortsatt kjøper HP Probook og lignende er at alle tror ultrabooks kun er laget for å ligge med den på fanget i sofaen og ikke kan kjøres i multimonitor-oppsett som arbeidsstasjon(noe mange ikke kan).

 

De fleste som kjøper en slik maskin(genial som den er) vil på ett eller annet tidspunkt få behov for å kunne koble til eksterne skjermer, tastatur og mus, og kunne bruke den som arbeidsstasjon.
Det har vært sagt siden 2010ish at vi nærmer oss det punktet der telefonen kan dockes til en fullverdig arbeidsstasjon. Så lenge dette ikke er en prioritet på denne typen maskiner engang, forblir det en drøm.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har hatt denne i litt i overkant av en måned, og kan ikke si annet enn at jeg er helt enig med testen. Tastaturet krever riktignok litt tilvenning, men mye mindre enn jeg trodde.

 

Hvis jeg kunne endret på to ting på denne maskinen, så må det være litt flere USB-porter og så kunne jeg tenke meg litt mer skjermminne for å dra litt tyngre spill. Hvis man liker spill er det nødvendig med en egen spillmaskin.

Skjermoppløsningen er vanvittig, og det er selvsagt litt uvant. Jeg tror nok ikke jeg vil gå tilbake til FHD. Savner selvsagt mer touch-vennlige apper, men det kommer etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært mye mer interessant om den hadde hatt 1920x1080. Mer enn nok for den skjermstørrelsen, og krever utrolig mye mindre av det integrerte skjermkortet.

 

Etter å ha skaffet meg en laptop med 2560x1440 på 13", vil jeg aldri gå tilbake til lavere pikseltetthet. Tekstrendringen er simpelthen ikke god nok på lavere oppløsning. Om jeg skal spille spill, går jeg bare ned til 1280x720.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har hatt i5 modellen med 8gb og 256gb SSD i et par måneder nå, kan bare istemme, dette er en fantastisk maskin. Har ikke noe plagsom viftestøy eller høy temp. på min. Det kommer vel av litt lavere specs. og bekrefter vel det anmelderen tror.

Dette er rett og slett en nydelig maskin, selv om den er laget i plast så virker den meget solid.

Lenke til kommentar

Hadde vært mye mer interessant om den hadde hatt 1920x1080. Mer enn nok for den skjermstørrelsen, og krever utrolig mye mindre av det integrerte skjermkortet.

Skalér ned til 1600*900 heller. Da får du perfekt nedskalering og ennå bedre ytelse. Skalér opp til 3200*1800 når du holder på med mindre GPU-krevende ting for å få full utnyttelse av oppløsningen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

...felles nordisk tastatur må du også leve med, hvor to av tastene har en fin smørje av «ÖØÆ»- og «ÄÆØ»-symboler. Dette liker vi ikke på en Premium-maskin som koster deg over ti høvdinger.

 

 

 

Hør, hør!

 

Forrøvrig så må jeg si at med Surface Pro som mitt daglige nettbrett (over 900 gram) så er forskjellen mellom 650 og 900 allerede i overkant, og jeg vil tro at 1.4 kilo ville gitt meg problemer.

Lenke til kommentar

Fungerer display scaling likt / like dårlig som på Surface Pro? Med denne pixeltettheten blir neppe programmer brukbare hvis du slår av display scaling, så da er spørsmålet mitt om tekst i legacy apps blir like blurry i display scaling som på Surface Pro...?

 

Denne har i alle fall en fornuftig oppløsning å nedskalere til (jfr. Simen1s post).

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Lenovo er merket som lager Thinkpads. Tidligere var disse kjent som IBM Thinkpads. Lenovo er et kinesisk firma som kjøpte opp IBM's PC-avdeling.

Produktene er produsert i Kina, som det meste andre her i verden, men de er på motsatt ende av skalaen i forhold til jalla.

 

I fjor solgte Lenovo forøvrig flere Android-enheter enn det ble solgt Windows Phone-enheter, og de virker til å være i rask vekst. I år ser det ut til at de har ambisjoner også, for de kjøpte nettopp Motorola fra Google.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Er ikke Lenove et jala-produkt som er produsert i Kina?

Jo, I liket med Feks Apple.
Ja laget på lisens fra Apple/USA. Nu tenker jeg på egenprodusert. Kina laget kun trø-sykler får 17 år siden. Tar tid å utvikle egenproduserte tid selv!

 

Gå å troll et annet sted.

Oss som har fulgt markedet i over 20 år vet at Lenovo fremdeles er kvalitet selv om de kjøpte IBM sin PC produksjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne er helt sikkert super for de som i utgangspunktet ønsker en bærbar med denne skjermstørrelsen, men som også ønsker det lille ekstra.

 

Personlig synes jeg ikke den blir hendig nok som nettbrett, og fremstår i det store og hele som en vanlig touch pc i mine øyne.

 

Min personlige favoritt så langt har vært Surface pro. Har testet den, yoga, Thinkpad yoga, helix og X1 Carbon inngående. Venter på Surface Pro 2 og Dell Venue Pro 11.

 

Sistnevnte får jeg med tynnt tastatur som på surface, samt tykkt tastatur med batteri og mer stabilitet. Den kommer også med docking som en selger påsto skulle støtte 2x 2560x1440, men jeg vil se det før jeg tror det. Det vil i så fall være den første jeg har funnet som kan det.

 

Kan altså ikke si meg enig i at yoga gir det beste fra to verdener. Den gir mye som Laptop, men bare litt som nettbrett. Surface og Venue synes jeg er mye mer allsidige maskiner. Ja, de har mindre skjerm, og lavere oppløsning. Men jeg har også lavere oppløsning på min 27" uten at det gjør noe. De kan fremstå som ordinære små laptopper, samt nettbrett i "normal" størrelse, før de dockes og erstatter kontormaskinen også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt min orange Yoga2 (i7- 8GB-512GB) som jobb-pc i snart tre måneder og vil framheve den lave vekten (inkl. strømforsyning) som er glimrende når en er mye på farten. Byttet over fra en toppspekket Lenovo W520 og har ikke sett meg tilbake siden. Den dekker på en glimrende måte mine behov som både skrivemaskin, presentasjonsplattform og som utviklerstasjon, i det siste tilfellet helst koblet til en større skjerm. Spillbehovet dekker jeg på andre enheter:)

 

Om jeg skal peke på noe som er en svakhet så får jeg rett og slett ikke til å bruke den med en Bluetooth-mus (forbindelse går opp og ned som en jojo), noe som gjør at en på reise må slepe rundt på en trådbefengt USB-mus som da også belegger en av to USB-porter.

 

Den interne HDMI-porten ser ut til å maxe ut på 1920x1080 (vanskelig å finne info om den kanskje fikser noe høyere) så jeg har gått til anskaffelse av en USB3 hub og et USB3-basert eksternt Startech DisplayPort skjermkort. Vips, så har jeg både flerskjermoppsett og drygt med USB-porter som svinger seg som bare det.

 

Er svært fornøyet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...