Gå til innhold

Kommer Nikon med 4K video?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror det vil ta mye lengre tid mellom 4K og 8K enn det gjorde mellom FullHD og 4K (som tok ca 8 år). Grunnen til det det økte behovet for båndbredde, lagringsplass og at det blir langt mindre synlig i praksis selv for skarpsynte mennesker. Mitt anslag er tidligst rundt 2025.

 

Når det er sagt så tipper jeg Nikon D4s vil få mulighet til 4K video i 24 og 30 fps (alternativt det dobbelte med linjefletting). Antagelig ved hjelp av nedskalering fra alle pikslene og ikke den enklere og dårligere pikselskipping-metoden. Det store spørsmålet er om de får det til med elektronisk lukker, noe jeg tviler på.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om det er noe marked for 8K hos vanlige forbrukere.

 

Jeg tror det er produsentenes ønske om å lansere nye produkter og ikke brukernes behov som primært driver utviklingen. IMO var overgangen fra gammel tv-kvalitet (for ikke snakke om VHS) til Full HD som var det store synlige spranget fordi levende bilder generelt trenger langt lavere oppløsning enn stillbilder for å se bra ut. At bildet sikkert kan bli bedre med 4K enn Full HD eller 8K enn 4K stemmer, men gevinsten blir mindre for hvert steg.

 

Det betyr ikke at det ikke er behov for standarder med høyere (reell) oppløsning. Det gir for eksempel mulighet som crop og panning på videobildet med fortsatt god kvalitet. Jeg håper og tror utviklingen vil fortsette i hvert fall til 8K så raskt som teknologiutvklingen tillater det, men vi snakker jo uansett om flere år frem i tid.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Dersom Nikon følger med i timen har de en gylden mulighet her til å kuppe hele videomarkedet for slr. Canon og Sony vil naturligvis aldri slippe noe som kan skade egne filmkamera-avdelinger, mens Nikon på sin side har alt å vinne på å slippe "filmkamera" med 4K. De har laget ekstremt skarp optikk i 60 år, som fremdeles kan brukes moderne kamera. Om de ikke vil tjene på en slik vending, så vil de i hvert fall skade Canon og Sony voldsomt :-P

Lenke til kommentar

Må jo ha NASA PC for å kunne håndtere 4k video.

Det er ikke tilfelle.

Du kan redigere 4K video på en laptop med i7CPU og en nVidia GPU fra 400 serien og nyere som er produsert de siste to-tre årene.

 

Dersom Nikon følger med i timen har de en gylden mulighet her til å kuppe hele videomarkedet for slr. Canon og Sony vil naturligvis aldri slippe noe som kan skade egne filmkamera-avdelinger, mens Nikon på sin side har alt å vinne på å slippe "filmkamera" med 4K. De har laget ekstremt skarp optikk i 60 år, som fremdeles kan brukes moderne kamera. Om de ikke vil tjene på en slik vending, så vil de i hvert fall skade Canon og Sony voldsomt :-P

Canon har allerede for lenge siden en DSLR med 4K video (1Dc) og kommer nok snart med 4K i de billigere modellene.

Sony slipper to 4K camcorders på markedet i disse dager og lanserer nok 4K i den neste Systemkamera modell serien.

Panasonic lanserer en ny GH modell med 4K om noen dager.

 

Vil heller si at det er Nikon som ligger litt etter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...