Gå til innhold

Apple taper smartmobil-krigen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple "taper" hvis målsettingen er å drive priskrig i low-end segmentene, og mette land som Kina og India med billige telefoner som ingen produsenter tjener penger på. Dersom målet er å drive et selskap som leverer high-end produkter med en sunn fortjeneste er det de andre som taper.

 

Noen vil kanskje mene at Samsungs tall er vel så urovekkende: http://tech.fortune.cnn.com/2014/01/26/apple-samsung-profits-decline/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apple "taper" hvis målsettingen er å drive priskrig i low-end segmentene, og mette land som Kina og India med billige telefoner som ingen produsenter tjener penger på. Dersom målet er å drive et selskap som leverer high-end produkter med en sunn fortjeneste er det de andre som taper.

 

Noen vil kanskje mene at Samsungs tall er vel så urovekkende: http://tech.fortune.cnn.com/2014/01/26/apple-samsung-profits-decline/

 

Kanskje, heldigvis er jeg ikke avhengig av samsung for å få gode android-telefoner :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Apples markedsdominans stilles vist i forskjellige lys ut fra hvor man leser sine nyheter. Et sted står det at de gjør det bedre enn noensinne og alt er fryd og gammen, så får man samtidig nyheter som denne...

 

Er forøvrig også helt enig med Battaman, ikke kall alt krig. slutt med "iTavisen nyhetsoverskrifter".

Lenke til kommentar

Apple har posisjonert sine iDevices som luksusvarer, til tross for at de selger som hakka møkk blant middelklassen. Men det er jo det som koster ekstra - "se på meg, jeg har penger, jeg er suksessful, jeg har stil, jeg har råd til 2000kr for å bytte knust glass 2 ganger i året".

 

Siden 2008 har økonomien fått seg en smell, og da er det noen forhold som skjer.

Det ene er at folk kjøper mindre av gitt ting, og de kjøper billigere varianter. Folk passer mer på pengene sine. Det er også flere som mister jobben, går ned i lønn, får mindre lån, mindre muligheter for å skaffe seg mer penger.

 

Mobiltelefon er ikke like viktig som brød selv om det scorer høyt på lista siden det gir sosial kontakt. Men dette kan man få med hvilken som helst telefon.

 

Om Apple selger mindre iDingser så er det kun logisk. Man selger ikke flere luksusprodukter når det er nedgangstider. Sammenlign med relevante luksusprodukter som Ferrari, luis vitton, prada, chanel etc. Tipper de også selger færre objekter nå om dagen.

 

Det er ikke helt rett å sammenligne iPhone med Android. Samsung/HTC/Sony kan aldri bli et luksusmerke uansett hvor mye gull og diamanter de putter på telefonen.

Man kan heller ikke sammenligne brø og telefon.

Platebransjen har jo i sin iver etter å ta rotta på alle piratkopierere fått det til å virke som at cdplater = brød. Det er ikke sammenlignbart når mennesker skal prioritere bruk av sine penger.

Lenke til kommentar

Apple har posisjonert sine iDevices som luksusvarer, til tross for at de selger som hakka møkk blant middelklassen. Men det er jo det som koster ekstra - "se på meg, jeg har penger, jeg er suksessful, jeg har stil, jeg har råd til 2000kr for å bytte knust glass 2 ganger i året".

 

Siden 2008 har økonomien fått seg en smell, og da er det noen forhold som skjer.

Det ene er at fok kjøper mindre av gitt ting, og de kjøper billigere varianter. Folk passer mer på pengene sine. Det er også flere som mister jobben, går ne i lønn, får mindre lån, mindre muligheter for å skaffe seg mer penger.

 

Mobiltelefon er ikke like viktig som brød selv om det scorer høyt på lista siden det gir sosial kontakt. Men dette kan man få med hvilken som helst telefon.

 

Om Eple selger midre Lingser så er det kun logisk. Man selger ikke flere luksusprodukter når det er nedgangstider. Sammenlign med relevante luksusprodukter som Ferrari, luis vitton, prada, chanel etc. Tipper de også selger færre objekter nå om dagen.

 

Det er ikke helt rett å sammenligne iPhone med Android. Samsung/HTC/Sony kan aldri bli et uksusmerke uansett hvor mye gull og diamanter de putter på telefonen.

Man kan hellr ikke sammenligne brø og telefon.

Platebransjen har jo i sin iver etter å ta rotta på alle piratkopierere fått det til å virke som at cdplater = brød. Det er ikke sammenlignbart når mennesker skal prioritere bruk av sine penger.

 

Når folk har lite penger og økonomien går dårlig pleier folk å kjøpe flere luksus produkter. De kjøper en iphone eller noe annet dyrt for og vise at de ikke sliter og har masse penger. Mens det er motsatt

Lenke til kommentar

Apple "taper" hvis målsettingen er å drive priskrig i low-end segmentene, og mette land som Kina og India med billige telefoner som ingen produsenter tjener penger på. Dersom målet er å drive et selskap som leverer high-end produkter med en sunn fortjeneste er det de andre som taper.

 

Noen vil kanskje mene at Samsungs tall er vel så urovekkende: http://tech.fortune.cnn.com/2014/01/26/apple-samsung-profits-decline/

 

Hvis du tror det du skriver der så er du litt uinformert om tilstandene. Kina er en av de landene som er mest attraktivt for produsenter nettopp pga at de tjener gode penger på å selge billigenheter der.

 

Tenk deg en telefon som koster 1000,- å produsere, du selger den for 2000,- og selger 10.000 enheter, det er 10 mill i profitt. Hvis du derimot lager en telefon for 50,- og selger den for 150,- og selger 1.000.000 enheter så er det 100 mill i profitt.

 

Det er slik det Indiske og Kinesiske markedet fungerer, de selger så ekstremt mange fler enheter at den totale profitten overstiger profitten fra high-end markedene i vestlige land lett. Takk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...