Gå til innhold

Tilbakeblikk: Metal Gear Solid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjorde jeg det? Det er tøff konkurranse om den tittelen på min PS1.

 

Jeg spilte i gjennom MGS1 på nytt selv for noen uker siden. Jeg ble overrasket over hvor godt spillet holdt seg gameplay-messig - det var like moro som før! Historien og spesielt karakterene er også blant de bedre i serien, og musikken er kanskje den beste. Grafikken... hva skal man si? Det er polygoner og tidlig 3D. Grafikken var generelt dårlig på denne tiden, da det var et mål i seg selv å lage noe i 3D uansett om det ikke så like pent ut som sprite-basert grafikk. Det å kunne bevege seg i et 3D-landskap var i seg selv et stort selling point.

 

Spillet er allikevel ikke perfekt. Jeg savner spesielt å kunne sikte i førsteperson (jeg vet ikke om de la til dette i GC-utgaven), for jeg opplevde ofte å utløse alert-status mens jeg knotet som et helvete for å få Snake til å låse siktet på en motstander som befant seg utenfor kamerafeltet. En annen ting er at spillet er altfor kort og har for lite stealth-basert gameplay. Det går nærmest slag i slag mellom bosser og filmsekvenser.

 

Så ja, en fantastisk start på en fantastisk spillserie, men etter å ha spilt alle MGS på rad mener jeg MGS3 er det beste. Hovedsakelig fordi det lykkes best med balansen mellom gameplay og historiefortelling.

Lenke til kommentar

 

 

Spillet er allikevel ikke perfekt. Jeg savner spesielt å kunne sikte i førsteperson (jeg vet ikke om de la til dette i GC-utgaven), for jeg opplevde ofte å utløse alert-status mens jeg knotet som et helvete for å få Snake til å låse siktet på en motstander som befant seg utenfor kamerafeltet.

 

 

De la til siktemekanismen fra Sons of Liberty i Twin Snakes på GC ja :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Spillet er allikevel ikke perfekt. Jeg savner spesielt å kunne sikte i førsteperson (jeg vet ikke om de la til dette i GC-utgaven), for jeg opplevde ofte å utløse alert-status mens jeg knotet som et helvete for å få Snake til å låse siktet på en motstander som befant seg utenfor kamerafeltet.

 

De la til siktemekanismen fra Sons of Liberty i Twin Snakes på GC ja :)

Åh, jeg skulle ønska de ga ut twin snakes og resident evil remastered på annet enn GC! Fikk prøvd begge hos kompiser da!

Lenke til kommentar

Hadde ikke vært meg i mot det heller nei. Resident Evil spillene som kom på GC hadde vært fenomenalt å fått i en ny utgave. Altså Re og Zero. Trist de ikke gjorde det så altfor godt hos Nintendo. Utrolig bra titler og de såg nydelige ut! Superb stemning!

Endret av Mala
Lenke til kommentar

MGS1 er en av få spill som enda klarer å holde seg til å se bra ut til å være ett PS1 spill. Det er virkelig "en av få". Resident Evil 2 og 3 ser heller ikke dårlige ut.

 

I Resident Evil er bakgrunnene prerendered bakgrunner mens i MGS så mens du spiller så holder kameraet seg passelig høyt oppe. Noe som Gjør at du ikke ser hvor low-res textures spillet har. Trykker du trekant derimot og går inn i first person er det en helt annen historie.

 

Likevel så er MGS1 det peneste PS1 spillet jeg har spilt og i tillegg det beste jeg har spilt.

 

Har MGS1 inne på PSPn og selv der har jeg runna den endel gang.

 

Ser ikke Twin Snakes nevnt i artikkelen her og syns den fortjener iallefall å bli nevnt. Syns ikke den versjonen av MGS1 er dårlig akkurat selvom ikke klassisk som PS1 versjonen.

Annbefaler det absolutt til gamecube eiere

Lenke til kommentar

Jeg husker godt MGS da jeg kjøpte platinumsutgaven rett etter at den ble lansert. Til da hadde jeg bare spilt demoen, som etter min mening ga stor spilleglede.

 

Alt var tilnærmet perfekt med dette spillet, sett etter datidens standard. Storyen, grafikken, mellomsekvensene, bossene etc. Det ble noen såre tomler og forskning etter beste trykketeknikk når man skulle overleve torturen midtveis i spillet.

 

Jeg er ganske sikker på at jeg spilte gjennom spillet 5 ganger for å gjøre Snake usynlig.

 

Playstation - maskinen står fortsatt på hytta sammen med alle 25 spillene jeg endte opp med i løpet av tiden jeg brukte den aktivt. Sikkert på tide å lagre det i en safe snart. :thumbup:

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Har vanvittig gode minner fra dette spillet. Det er ikke bare det beste jeg spilte på Playstation, det er nok en av de beste spillopplevelsene jeg har hatt , og pr i dag det eneste spillet hvor jeg satt med et par tårer i øyekroken da rulleteksten gled over skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...