Gå til innhold

Guide: DOSBox (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

En ting jeg har oppdaget i det siste: DOS spill er laget for andre oppdateringsfrekvenser enn vi bruker i dag. Du kan se hvilken frekvens spillet kjører i ved å ta video-opptak (Ctrl+F5) med DOSBox, spillene jeg benytter har enten 70.086 Hz eller 59.713 Hz. For å få best mulig flyt er det da viktig at skjermen din kjører på denne frekvensen. Jeg bruker Nvidia's "custom resolution" med refresh rate satt til 70.089 Hz (det nærmeste jeg kommer 70.086 Hz med GTX 670), spillene som kjører med denne frekvensen (de aller fleste) går dermed silkemykt! En (liten) ulempe er at jeg må kjøre DOSBox i et vindu, da jeg ikke kan tvinge DOSBox til å bruke en bestemt frekvens i fullskjerm-modus. Dette er absolutt verdt å prøve, enkelte spill (de som faktisk produserer ca. 70 bilder i sekundet) blir mye bedre, som f.eks. Pinball Dreams II. Mer kjente spill som Doom, Doom II, Duke Nukem 3D osv. er også eksempler på spill som blir bedre når oppdateringsfrekvensen er "riktig".

Hvis du vil sjekke hvilken frekvens skjermen din faktisk kjører med (så nøyaktig som mulig), er denne nettsiden sterkt å anbefale: http://vsynctester.com/

Endret av jonny
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...