Gå til innhold

Guide: Strømming


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting er at man ikke liker norske oversettelser, men om man har det synet at om man faktisk bruker det norske språket framfor "fjortiss"språket hvor de fleste ord skal byttes med engelske ord fordi det høres "kulere" ut skal da ses på som skrivefeil, da blir jeg bekymret.

Bruk "the julekalender" språket om du vil, men ikke forvent at det er korrekt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Når nyord som streaming allerede er innarbeidet i dagligtalen er det helt bak mål å lage et norsk ord fordi man kan. Vi sier og skriver PC, og de fleste skjønner hva det er, selv om man kunne brukt det mer norske ordet "datamaskin". Nå er ikke dette Gamer eller Hardware sin feil at språkrådet har laget et tøyseord.

 

Neste ord ut er selvsagt selfie - et godt innarbeidet ord som alle forstår. Det skal vannes ut og omtales som selvklikk eller hva faen de kommer opp med. http://www.ba.no/nyheter/article6992982.ece

 

Edit:

Jeg vet at det er min feil at jeg ikke blir vant til ordet "strømming". Men la meg snu rundt på det; du ønsker å streame et spill når du spiller. Du googler "guide + streaming", og får selvsagt ikke opp denne flotte guiden på norsk. Folk flest bruker streaming, som allerede er innarbeidet.

Endret av Sovehest
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Når nyord som streaming allerede er innarbeidet i dagligtalen er det helt bak mål å lage et norsk ord fordi man kan. Vi sier og skriver PC, og de fleste skjønner hva det er, selv om man kunne brukt det mer norske ordet "datamaskin". Nå er ikke dette Gamer eller Hardware sin feil at språkrådet har laget et tøyseord.

 

Neste ord ut er selvsagt selfie - et godt innarbeidet ord som alle forstår. Det skal vannes ut og omtales som selvklikk eller hva faen de kommer opp med. http://www.ba.no/nyheter/article6992982.ece

 

Edit:

Jeg vet at det er min feil at jeg ikke blir vant til ordet "strømming". Men la meg snu rundt på det; du ønsker å streame et spill når du spiller. Du googler "guide + streaming", og får selvsagt ikke opp denne flotte guiden på norsk. Folk flest bruker streaming, som allerede er innarbeidet.

 

PC er godkjent i bruk av det norske språket:

http://www.sprakradet.no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Forkortinger/

Men er det greit å bruke

"gaming" som "spilling"

"engine" som "motor" (grafikkmotor)

"keyboard" som "tastatur"

(dermed "mouse" som "mus" (datamus)

"motherboard" som "hovedkort"

etc

 

Ja det er normalt, og privatpersoner ofte bruker dette, men om en nettavis skulle begynne å bruke slike begrep, så ser ikke jeg på den siden som veldig seriøs lengre.

 

Bruk hva du vil, men la gamer.no bruke det norske språket korrekt uten at det skal kritiseres som skrivefeil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke vende meg til ordet "strømming". Finner det forøvrig litt ironisk at gamer.no føler de må følge språkrådet her.

 

Edit:

Kan legge til at uten denne skrivefeilen er det en god artikkel..

Er heller ikke fan av ordet. Høres ut som fisk på boks.

 

Er dog helt enig i at det er en konge artikkel :)

Endret av RadJostein
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor bra båndbredde trenger man for å streame, la oss si LoL.

Jeg har 10 ned og 1 opp.

Opplasningshastigheten min er vel for liten tenker jeg, men nedlastningshastigheten er det vel ikke noe feil med?

 

Prøvde å streame for en stund siden, men streamen lagget så mye så jeg gadd ikke.

Lenke til kommentar

Har bare skummet gjennom så er usikker på om svaret står i artikkelen, men er det slik at alle som ser på din strøm laster ned fra din internettlinje eller er det slik at du strømmer til twitch som igjen strømmer videre?

 

Twitch videreformidler det du sender.

Så nei, det sitter ikke folk å tar opp plassen på din linje.

Du sender informasjon til Twitch, som igjen sender/mottar

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

OBS er forøvrig det beste programmet jeg har brukt til dette. Det er så lightweight og enkelt å sette opp, og ikke minst gratis. Fantastisk software.

 

Kan brukes som et Fraps-program også, helt genialt.

Lenke til kommentar

Eg er ikkje nokon proff innanføre dette området - men, eg reagerar på at Nvidia si løysning ikkje blir nemnd.

 

Nvidia Shadowplay!

 

Det er riktignok i beta endo, men fungerar utruleg bra. Ein kan gjere kanongode opptak til disk (1080p @ 60fps H.264), og strømme til Twitch. Shadowplay brukar ei brikke på Nvidia kortet ditt (serie 6- og oppover) til å ta opp, eller strømme til Twitch. Eg har ein relativt bra maskin med ein i7 3770k prosessor, og eit GTX 780 kort - men opplevde at Fraps og anna liknande programvare la reservasjonar av maskinkrafta, og difor påverka ytelsen, til dømes i Battlefield 4.

 

Shadowplay vart kanskje ikkje nemnt fordi det krever eit skjermkort frå Nvidia. Men dersom du har det er det eit veldig bra alternativ, synest eg.

 

Eg synest kvaliteten er kjempegod. Her er eit opptak ifrå igår;

http://www.twitch.tv/blastytrasty/b/496839093

 

Det står at eg spelar DayZ - men De ser vel at det ikkje stemmer. :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke venne meg til ordet "strømming". Finner det forøvrig litt ironisk at gamer.no føler de må følge språkrådet her.

 

Edit:

Kan legge til at uten denne skrivefeilen er det en god artikkel..

 

Edit2:

Korrektur!

 

Lite videokurs i hva ironisk er, så du kan begynne å bruke det rett:

 

 

Ed Byrne slates Alanis Morissette

Lenke til kommentar

OBS er IKKE et gratis tilbud. Er nesten litt provoserende at noen skal slenge inn et slikt ord med

på noe som alltid har vært 100% gratis fra skapelse.

 

Vi skriver ikke at det er et «gratis tilbud». Vi skriver gratistilbud. Det er et normalt uttrykk for å fortelle at en tjeneste (altså tilbudet) leveres gratis.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...