Gå til innhold

Krever betaling om du vil ta bilder i parker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan skal mydighetene/rettsapparatet sette grensen mellom profesjonell og amatør? Hvor går f.eks skillelinjen mellom en ivrig amatør og en slapp profesjonell?

 

Jeg vil tro skillelinjen går på om bildene skal brukes kommersielt, dvs selges, ikke på kunnskapene til fotografen. Alt annet ville jo være rart.

Men jeg tipper, jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Så, vil de stoppe en amatør som kommer med EM1?

Eller stopper de alle som kommer med speilrefleks?

 

Hvilken del av denne setningen er det du ikke forstår?

 

> I byen Overland Park i delstaten har man nemlig nå bestemt at profesjonelle fotografer må kjøpe seg tilllatelse for å få lov til å ta bilder i byens offentlige parker.

Lenke til kommentar

Hvordan skal mydighetene/rettsapparatet sette grensen mellom profesjonell og amatør? Hvor går f.eks skillelinjen mellom en ivrig amatør og en slapp profesjonell?

En ren gjetting fra min side, men hvis noen rigger seg opp med litt ekstra utstyr og en eller flere modeller så kommer de kanskje inn under kategorien "proff" selv om fotografen egentlig er en amatør med alt for mye utstyr :hmm::)

 

Fatter ikke at dette er en sak for akam - alt tullet de driver med der borte i det dobbeltmoralske hamburgerlandet bør ha liten interesse for oss i Norge.

 

Tor

Jeg kan være enig i din karakteristikk av det nevnte landet, men all info (uansett hvor idiotisk enkelte måtte mene den er) som begrenser fotografers hverdag (proffer og amatører) har sin plass på en fotoside.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fatter ikke at dette er en sak for akam - alt tullet de driver med der borte i det dobbeltmoralske hamburgerlandet bør ha liten interesse for oss i Norge.

 

Tor

Det er jo faktisk en del av oss hobbyfotograferer som reiser utenfor landets grenser. Og da er informasjon om slike merkelig forbud av interesse.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette gjelder jo i aller høyeste grad i Norge også.

 

Jeg har blitt (forsøkt) jagd ut av Botanisk Hage i Oslo på samme grunnlag. "Amatørfotografering" (hva nå det skal bety) er tillatt, men dersom du er "profesjonell" (dvs har stativ, ekstern blitz etc) blir man oppfattet som profesjonell fotograf og kastet ut av sikkerhetsvaktene, uansett om det er et kommersielt oppdrag eller ei.

 

Det viser seg at siden Botanisk Hage er privateid (Universitetet i Oslo), så kan de altså nekte vanlige folk å ta bilder, samt kreve betaling fra "profesjonelle", som da må søke og betale et gebyr på forhånd.

 

De fleste vil vel anse Botanisk til å være et offentlig sted, men den gang ei...

 

Snart blir det vel forbudt å fotografere på alle offentlige steder... :(

 

PS: Nå skal det sies at mediekontakten til botanisk hage sendte meg en beklagelse når jeg klaget på utkastelsen, men det fjerner ikke det faktum at jeg fikk en shoot ødelagt.

 

Så moralen er: Ikke fotografer i botanisk hage dersom du ikke fotograferer med "amatør" utstyr...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...