Gå til innhold

Apples NFC-planer avslørt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Med større rekkevidde og høyere båndbredde har Bluetooth muligheter for å overføre større datamengder og mer avanserte sikkerhetsprotokoller."

 

Faktum at det har lengre rekkevidde gjør det jo mindre sikkert. Kjenner jeg blir lettere irritert hvis Apple skal vike fra standarden her også; NFC er allerede i ferd med å bli godt implementert noen steder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For meg høres det ut som Apples løsning gir større sikkerhet enn en ren NFC-løsning. Hadde en annen produsent foreslått noe sånt (f.eks Samsung eller Microsoft) hadde det blitt applaudert av hardware.no-brukerne. Men fordi det er Apple som foreslår det så blir det slaktet uansett hvor god idéen er ...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

For meg høres det ut som Apples løsning gir større sikkerhet enn en ren NFC-løsning. Hadde en annen produsent foreslått noe sånt (f.eks Samsung eller Microsoft) hadde det blitt applaudert av hardware.no-brukerne. Men fordi det er Apple som foreslår det så blir det slaktet uansett hvor god idéen er ...

 

Tja, rekkevidde er ett seriøst sikkerhetsproblem, det er ikke bare kryptering som spiller inn på sånn, det er en grunn til at trådløst regnes som mindre sikkert en trådbasert, enda sistnevnte ikke krypteres overhodet. Personlig synes jeg hovedproblemet dog er å insisterer på å ikke følge standarder, heller enn teknologien i seg selv.

 

Videre tror jeg du overvurderer både hvor homogene hw-brukerene er, og hvor positive de i snitt er til samsung og ms.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple har da vært veldig delaktig for å få pushet åpne standarder som OpenGL, OpenCL, HTML5 fremfor Adobe Flash, satt press på Oracle og sikkerhetsoppdateringer av Java. Har levert og utviklet en åpnet nettlesermotor i WebKit som har vært brukt i blant annet Google Chrome. Apple har frigjort ALAC (Apple Lossless), de har vært aktive pådrivere bak bruken av AAC, MPEG-4 osv.. Så helt helsvart er det nok ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Strengt tatt er det ingen av disse løsningene som er spesielt gode. Siden bluetooth er basert på frequency hopping, så vil det være rimelig ikke-ideelt i et rom hvor flere prøver å bruke det samtidig -- dette er derfor det tidvis kan være veldig vanskelig å få ting til å 'parre' med Bluetooth.

Lenke til kommentar

Apple har da vært veldig delaktig for å få pushet åpne standarder som OpenGL, OpenCL, HTML5 fremfor Adobe Flash, satt press på Oracle og sikkerhetsoppdateringer av Java. Har levert og utviklet en åpnet nettlesermotor i WebKit som har vært brukt i blant annet Google Chrome. Apple har frigjort ALAC (Apple Lossless), de har vært aktive pådrivere bak bruken av AAC, MPEG-4 osv.. Så helt helsvart er det nok ikke.

 

Helsvart er det ikke, men samlet sett er det å trekke det langt å kalle de noen forkjempere for åpne standarder.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Med større rekkevidde og høyere båndbredde har Bluetooth muligheter for å overføre større datamengder og mer avanserte sikkerhetsprotokoller."

 

Faktum at det har lengre rekkevidde gjør det jo mindre sikkert. Kjenner jeg blir lettere irritert hvis Apple skal vike fra standard

 

NFC er tryggere en Bluetooth, grunnen er at på NFC må den tingen som kobler til være intil eller nesten intill,

 

Jeg tror ikke det er slik løsningen til Apple fungerer. Slik som Samsung nå har gjort i en stund så bruker de NFC til å opprette en transaksjon, og Bluetooth/WiFi Direct til å overføre med. NFC har svært lav båndbredde, så med mindre man bare skal sende en link eller en kontakt så må man ty til bedre metoder, som å opprette en bluetooth- eller WiFi Direct-transaksjon over NFC. Slik som Samsung Beam.

 

http://androidfact.com/what-is-s-beam/

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

 

"Med større rekkevidde og høyere båndbredde har Bluetooth muligheter for å overføre større datamengder og mer avanserte sikkerhetsprotokoller."

 

Faktum at det har lengre rekkevidde gjør det jo mindre sikkert. Kjenner jeg blir lettere irritert hvis Apple skal vike fra standard

 

NFC er tryggere en Bluetooth, grunnen er at på NFC må den tingen som kobler til være intil eller nesten intill,

Jeg tror ikke det er slik løsningen til Apple fungerer. Slik som Samsung nå har gjort i en stund så bruker de NFC til å opprette en transaksjon, og Bluetooth/WiFi Direct til å overføre med. NFC har svært lav båndbredde, så med mindre man bare skal sende en link eller en kontakt så må man ty til bedre metoder, som å opprette en bluetooth- eller WiFi Direct-transaksjon over NFC. Slik som Samsung Beam.

 

http://androidfact.com/what-is-s-beam/

Eller Android Beam, som er det alle andre enn Samsung har. Har sjølv hatt litt problem med S-Beam til min Sony's Android Beam, så heilt perfekt er dett ikkje. Endå.

Lenke til kommentar

 

NFC er allerede i ferd med å bli godt implementert noen steder.

 

Jeg har til gode å se en eneste plass jeg kan bruke NFC til betaling, og jeg har til gode å møte en eneste en som har brukt NFC til betaling.

Jeg vet ikke hvor du bor, men her i Kristiansand er det svært mange betalingsterminaler som støtter NFC, fra McDonalds og spesialbutikker til Kiwi og andre matbutikker. De fleste nyere betalingsterminaler støtter dette, men kanskje du ikke ser etter heller? På betslingsterminalene man vanligvis betaler med, hqr de et felt ned ikon på siden. Det er ikke særlig sjenerende, så man må vite hva det er og egentlig se etter for å legge merke til hvor utberedt det er. Som sagt, i hvert fall her i Kristiansand 3r det nokså utberedt. Det er langt ifra at jeg forventer å finne det over alt, men jeg blir ikke lenger overraska om jeg ser slike betalingsterminaler. Jeg ser frem til når ValYou blir lansert, og jeg kan benytte meg av disse :-)

Lenke til kommentar

Håper ValYou følger nøye med om denne løsningen blir en realitet. Dumt om ikke dagens betalingsterminaler er klargjort med BT/WiFi Direct, menmen. Nå må bare politiet få ut fingern og lage en app som kan brukes i stedet for førerkort.

Tja. Spørsmålet er hvem som skal forandre seg for hvem.. Dersom betalingsterminalene ikke har bt eller wifi, skal de nå puahe ut og oppdatere dem for noe som nærmer seg 15% eller burde de først få ut det de allerede har for de som nærmer seg 50%? Jeg vet ikke hvordan smartmarkedet ligger an i forhold til hva som faktisk er av mobiler i bruk. Og man kan si at iPhone har vært populær lenger, men dersom man ser på NFC-markedet, vil jeg tro det er rimelig nært 100% android. Og til og med hvis iPhone 6 får dette, vil det være rart å gjøre slike tiltak med en gang, som er kostbare og for en svært liten andel av markedet til å begynne med. Nå får man til og med budsjetttelefoner med NFC.....

Så, skal Apple forandre standarden, eller benytte seg av standarden? Eller lage sin helt egne lukkede standard? Forandre som i å forbedre er ikke noe negativt. Men dersom de lager sin egen lukkede standard, håper jeg faktisk ikke at hverken ValYou eller noen andre bøyer seg for potensielt 15%, som nås først når det er tredje generasjon med NFC-produkter fra Apple... Og da er det fremdeles ikke reelt marked, men solgte enheter... De er ikke lenger markedsledende, og i hvert fall ikke på noe med NFC... Det blir for dumt. Apple burde lage en forbedret standard med bakoverkompabilitet. Det løser alt. Da kan de andre slenge seg på denne sikrere og bedre løsningen, samtidig som man ikke må forandre eksisterende utstyr.

Da legger jeg føringer for at det faktisk er bedre og sikrere.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...