Gå til innhold

Apple må betale tilbake app-penger til foreldre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Latterlig, om det kjøper ting er det foreldrene som har satt inn kort nummer

Har vel litt med at spill laget for barn på 7 år burde være trygge nok til at barn på 7 år også kan spille dem uten å ha konstant tilsyn av foreldre. Hadde det vært en app beregnet på voksne mennesker hadde saken selvsagt vært annerledes.

 

Er nemlig ikke alltid så lett for en 7 åring og vite at "smurfebærene" i spille faktisk er ekte penger, og da burde det heller ikke være mulig og svi av flere titals tusen sånn uten videre, det grenser til svindel av en målgruppe som ikke vet bedre.

Lenke til kommentar

 

 

Latterlig, om det kjøper ting er det foreldrene som har satt inn kort nummer

Har vel litt med at spill laget for barn på 7 år burde være trygge nok til at barn på 7 år også kan spille dem uten å ha konstant tilsyn av foreldre. Hadde det vært en app beregnet på voksne mennesker hadde saken selvsagt vært annerledes.

 

Er nemlig ikke alltid så lett for en 7 åring og vite at "smurfebærene" i spille faktisk er ekte penger, og da burde det heller ikke være mulig og svi av flere titals tusen sånn uten videre, det grenser til svindel av en målgruppe som ikke vet bedre.

Er ikkje svindel når det er skrevet at koster ekte penger, at ikkje barn forstår det er ikkje derres problem.

 

det er mer at foreldre som ikkje setter seg inn og dårlig generelt for barn på markedsplasser som spesielt på free2play lever av microtransaksjoner

 

Mangle på passord eller foreldre kontroler er eit stort problem av dette

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Har vel litt med at spill laget for barn på 7 år burde være trygge nok til at barn på 7 år også kan spille dem uten å ha konstant tilsyn av foreldre. Hadde det vært en app beregnet på voksne mennesker hadde saken selvsagt vært annerledes.

 

Er nemlig ikke alltid så lett for en 7 åring og vite at "smurfebærene" i spille faktisk er ekte penger, og da burde det heller ikke være mulig og svi av flere titals tusen sånn uten videre, det grenser til svindel av en målgruppe som ikke vet bedre.

Pøv og atter pøv...

 

Man må skrive inn passord og så kort info for å kjøpe noe som helst hver eneste gang så det er IKKE svindel, jeg som har spilt ekstremt mye app spill siste året vet hvordan dette funker. Dem burde ikke få pengene sine tilbake. Lag passord ungene ikke kan, så kjempe enkelt er det

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

Jeg vet godt hvordan det fungerer, og har da aldri påstått det var direkte svindel, det måten dette gjøre på som er kritikkverdig. Ingenting i de spillene er verdt 25 tusen kroner, og da burde det ikke være mulig og svi av så mye penger de heller.

Om det ikke var noe galt med måten dette gjøres på ville vel aldri Apple blitt dømt til og betale tilbake, ville de vel? Nesten smakløst og forsvare de selskapene som tjener enorme summer på barn sine små feil... Uansett om de gjør det lovlig eller ikke.

 

Går et barn på 7 år inn i en butikk med mor sitt visa kort og handler sukkertøy for 25 tusen, så vil nok betjeningen ikke godkjenne salget, og dersom de gjør det ville det ikke måtte havne i retten for å få levert tilbake varene, hvorfor skal disse saken være noe anderledes?

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Latterlig, om det kjøper ting er det foreldrene som har satt inn kort nummer

 

Apple gir jo inntrykk av at app storen er trygg, har de ikke da ett medansvar for å hindre slike ting? Ellers, hvorfor synes du dette er latterlig? Er det så ille at selskaper ikke tjener penger på å lure naive barn og foreldre?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pøv og atter pøv...

 

Man må skrive inn passord og så kort info for å kjøpe noe som helst hver eneste gang så det er IKKE svindel, jeg som har spilt ekstremt mye app spill siste året vet hvordan dette funker. Dem burde ikke få pengene sine tilbake. Lag passord ungene ikke kan, så kjempe enkelt er det

Jeg er til dels enig med deg, for det er foreldrenes skyld. Dog, standard-instillingene lar deg betale uten å legge inn passord/kortinfo på nytt i en halvtime eller noe i den dur, så helt så svart-hvitt er det nok ikke.

 

Men helt enig i at foreldrene må ta ansvar, og de bør ikke få penger tilbake så fremt det gjelder små summer!

Endret av Spitfire396
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

Apple gir jo inntrykk av at app storen er trygg, har de ikke da ett medansvar for å hindre slike ting? Ellers, hvorfor synes du dette er latterlig? Er det så ille at selskaper ikke tjener penger på å lure naive barn og foreldre?

 

AtW

Dem lurer ingen, det er foreldrene sitt ansvar å sørge for at dem ikke kjøper ting der, det finnes passord...

Lenke til kommentar

Dem lurer ingen, det er foreldrene sitt ansvar å sørge for at dem ikke kjøper ting der, det finnes passord...

 

Gjør de ikke? Når det lar det gå igjennom å kjøpe verdiløst drit for tusenvis på rekordtid uten mulighet til å angre? Jeg skjønner at folk mener foreldre har ansvar for å passe på, og at disse foreldrene har vært naive, det jeg ikke skjønner er hvorfor det er viktigere å beskytte skrupuløse firma enn naive foreldre? Hva er problemet om rasshølfirmaene ikke får fullt så mye spenn?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

Gjør de ikke? Når det lar det gå igjennom å kjøpe verdiløst drit for tusenvis på rekordtid uten mulighet til å angre? Jeg skjønner at folk mener foreldre har ansvar for å passe på, og at disse foreldrene har vært naive, det jeg ikke skjønner er hvorfor det er viktigere å beskytte skrupuløse firma enn naive foreldre? Hva er problemet om rasshølfirmaene ikke får fullt så mye spenn?

 

AtW

Det er ikke verdiløst dritt, jeg spiller masse på iphone og har brukt mye penger på in app kjøpt, og det er ikke verdiløst dritt bare fordi DU ikke syns det...

Lenke til kommentar

Daring Fireball linket til denne artikkelen:

 

 

 

Google Play Store lets your kid spend like a drunken sailor Once you approve a purchase, a child can shop unsupervised for 30 minutes—and ring up big charges

http://www.consumerreports.org/cro/news/2014/01/google-play-store-lets-your-kid-spend-like-a-drunken-sailor/index.htm

 

Kanskje de også bør skjerpe inn rutinene, i stil med slik Apple har gått med på?

 

 

In its agreement with the FTC, Apple also consented to changing its billing practices, no later than March 31, so that it gets consumers’ express, informed consent before billing them for in-app charges.

 

Vi får se om det hjelper mot ansvarsløse foreldre :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...