Gå til innhold

Superzoom med dobbeltgrep


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og jeg som trodde målet i dag var å krympe alle kamera? Men det ser noe snodig ut, liksom noen har høvlet av høyresiden (sett forfra).

 

Ideen i seg selv er og litt underlig fordi superzoomer er som regel skapt med tanke på minst mulig kamera med lengst mulig rekkevidde. En kompakt allsidig pakke og lite unødig tomrom, her ser det ut til å være mye av det siste(?).

 

Tor

Lenke til kommentar

På en superzoom styrer jo produsenten alt selv (ikke problemer som f.eks. firkantet åpning bak på objektivet) så da kunne man jo snudd sensoren i stedet for å ha et ekstra grep på kamera. Eneste bonusen er da økt batteritid, men er ikke overbevist om at den formen er den beste måten å løse det på.

Lenke til kommentar

På en superzoom styrer jo produsenten alt selv (ikke problemer som f.eks. firkantet åpning bak på objektivet) så da kunne man jo snudd sensoren i stedet for å ha et ekstra grep på kamera. Eneste bonusen er da økt batteritid, men er ikke overbevist om at den formen er den beste måten å løse det på.

Næh - det skal være en ufattelig presisjon angående plassering av sensoren, så en roterende sensor vil være heller dyr å lage for å unngå slark - brøkdeler av millimetre betyr enormt mye her. Så heller en sensor som er større, med både vertikal og horisontal cropmodus. Men - så skal søkeren også lages større for å unngå lavere oppløsning i portrettmodus.

 

Synes det var en interessant løsning, jeg - jeg foretrekker grep på mitt eget kamera, både for å få mer å holde i, mer stabilitet ved tung optikk og betjening og grep i portrettmodus. Ekstra batterikapasitet er bare en bonus.

Lenke til kommentar

På en superzoom styrer jo produsenten alt selv (ikke problemer som f.eks. firkantet åpning bak på objektivet) så da kunne man jo snudd sensoren i stedet for å ha et ekstra grep på kamera. Eneste bonusen er da økt batteritid, men er ikke overbevist om at den formen er den beste måten å løse det på.

Eller kvadratisk sensor?

Lenke til kommentar

Spennende kamera. Om de får til en brukbar EVF kan det bli en erstatning for mange pressefotografer. Vidvinkel ned til 20 mm (ekv.) er vel ganske unikt for superzoom kameraer?

Nå er det innebygde vertikalgrepet den eneste likheten dette kameraet har med presse-hus som 1D og D#-seriene, og det er ikke det som er hovedgrunnen til at pressefotografer går for de modellene.

Lenke til kommentar

Pussig kamera. Jeg tar utfordringen om å prøve å tenke ut hvilke merksnodige nisjer de sikter mot:

 

- Dette kan være myntet på de som vil ha superzoom, men har alt for store hender til at de vanlige med små grep er særlig praktisk.

- Hmm.. De som vil imponere hvermansen med et kamera som minner om pressekamera, men ikke råd til et ekte og ikke vil kjøpe brukt?

 

Hmmmmm. Dette var en vanskelig utfordring. Jeg sender den videre til dere. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...