Gå til innhold

Forbrukerombudet kritisk til 4G-markedsføringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg målte telenor 4g på Hamar og i Oslo og kom aldri over 10mbps. Mellom 6 og 8 lå det på alle målingene.

 

Etter min mening er et velfungerende 3g nett mer enn bra nok for nesten alle. Det er uhyre sjeldent man trenger mer enn 10 mbps. Så I stedet for bruke enorme summer på å oppgradere kunne de brukt mindre penger på å få 3g overalt. Og dette kommer fra en nerd:-)

Lenke til kommentar

Etter min mening er et velfungerende 3g nett mer enn bra nok for nesten alle. Det er uhyre sjeldent man trenger mer enn 10 mbps. Så I stedet for bruke enorme summer på å oppgradere kunne de brukt mindre penger på å få 3g overalt.

Der er jeg uenig! Uten at jeg et ekspert så tror jeg mye av poenget er at det er lettere å få til et "velfungerende nett" for mange samtidige brukere dersom nettet er 4g, ikke 3g. Dvs 4g går i byene ut på å gi folk maksimal 3g-hastighet, ikke maksimal 4g-hastighet. Am i right?

Lenke til kommentar

Jeg målte telenor 4g på Hamar og i Oslo og kom aldri over 10mbps. Mellom 6 og 8 lå det på alle målingene.

 

Etter min mening er et velfungerende 3g nett mer enn bra nok for nesten alle. Det er uhyre sjeldent man trenger mer enn 10 mbps. Så I stedet for bruke enorme summer på å oppgradere kunne de brukt mindre penger på å få 3g overalt. Og dette kommer fra en nerd:-)

I trondheim sentrum så har jeg klart å få over 16Mbps med 3G telefon.

 

Og selv fancy telefoner vil nok raskt bli begrenset av CPU og tilsvarende programvare for nettsurfing. Inklusive streaming. For nedlastning så er det maks mengden du kan laste ned som er hovedproblemet.

 

Så å ha ha de voldsomme 4G hastighetene er nok ikke veldig nødvendig i praksis. Stabilitet er viktigere, og begrensning av maks hastighet hjelper på dette.

 

Får i hvert fall ikke noe mer hastighet i praksis på min mobil om jeg kobler meg åå 200Mbps WiFi.^^

Lenke til kommentar

Siste reklame fra Chess er nå heller ikke særlig heldig, når dem argumenterer for at "telefonen er jo aldri raskere enn abonnementet". Ikke et helt bra salgsargument, i mine øyne.

 

Hadde det vært en ISP som reklamerte for at "pc'n aldri er raskere enn nettlinja" så hadde jo samtlige her fått ståpels på kverulantbeinet. (samme salgslogikk, men noe flere garantert hadde reagert på?)

Lenke til kommentar

 

Jeg målte telenor 4g på Hamar og i Oslo og kom aldri over 10mbps. Mellom 6 og 8 lå det på alle målingene.

 

Etter min mening er et velfungerende 3g nett mer enn bra nok for nesten alle. Det er uhyre sjeldent man trenger mer enn 10 mbps. Så I stedet for bruke enorme summer på å oppgradere kunne de brukt mindre penger på å få 3g overalt. Og dette kommer fra en nerd:-)

I trondheim sentrum så har jeg klart å få over 16Mbps med 3G telefon.

 

Og selv fancy telefoner vil nok raskt bli begrenset av CPU og tilsvarende programvare for nettsurfing. Inklusive streaming. For nedlastning så er det maks mengden du kan laste ned som er hovedproblemet.

 

Så å ha ha de voldsomme 4G hastighetene er nok ikke veldig nødvendig i praksis. Stabilitet er viktigere, og begrensning av maks hastighet hjelper på dette.

 

Får i hvert fall ikke noe mer hastighet i praksis på min mobil om jeg kobler meg åå 200Mbps WiFi.^^

Jeg får lett 80+MBps på LTE her i USA. Telenor og NetCom har Throttling til mellom 7 og 40MBps - det er ikke det att det ikke er mulig, men det er bare lagt inn slik....

Lenke til kommentar

ALL ÆRE TIL CHESS SOM GIR FULL FART INKLUDERT NOK MIN NYE OPERATØR ..... Nå bor ikke jeg i noen storby ( skien 50k) men heller ikke langt ute på bygda jeg har netcom og fikk tidligere på det meste 27 mb på 3g dc-hdspa på det meste fikk jeg 58 mb via 4g hjemme i stua.

Nå har idiotene begynt å strupe nettet og det håper jeg de får en smekk for iform av mye tydligere info og bøter. Skulle ikke være lov å lure folk med å si at de får så lynrask fart mens i praksis får ganske mange dårligere fart enn de hadde med 3g. Selv vi som betaler for de største abonnementene får ikke full fart engang.Dette er skammelig når det ikke er noe kapasitetsproblem

 

At folk i utkantstrøk vil ha full 3g utbygging først skjønner jeg godt problemet er kravet fra de som produsere 4 g telefoner samt forventningen fra folk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Jeg målte telenor 4g på Hamar og i Oslo og kom aldri over 10mbps. Mellom 6 og 8 lå det på alle målingene.

 

Etter min mening er et velfungerende 3g nett mer enn bra nok for nesten alle. Det er uhyre sjeldent man trenger mer enn 10 mbps. Så I stedet for bruke enorme summer på å oppgradere kunne de brukt mindre penger på å få 3g overalt. Og dette kommer fra en nerd:-)

I trondheim sentrum så har jeg klart å få over 16Mbps med 3G telefon.

 

Og selv fancy telefoner vil nok raskt bli begrenset av CPU og tilsvarende programvare for nettsurfing. Inklusive streaming. For nedlastning så er det maks mengden du kan laste ned som er hovedproblemet.

 

Så å ha ha de voldsomme 4G hastighetene er nok ikke veldig nødvendig i praksis. Stabilitet er viktigere, og begrensning av maks hastighet hjelper på dette.

 

Får i hvert fall ikke noe mer hastighet i praksis på min mobil om jeg kobler meg åå 200Mbps WiFi.^^

Jeg får lett 80+MBps på LTE her i USA. Telenor og NetCom har Throttling til mellom 7 og 40MBps - det er ikke det att det ikke er mulig, men det er bare lagt inn slik....

For det første hjelper det lite her i nprge:-) for det andre :hva er det man trenger høy hastighet til som man ikke klarer med 10mbps?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...