Gå til innhold

CES 2014: Se Razers elleville konsept-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså.. Kult konsept! Men.. Selv om jeg antar den kommer med andre (ikke gyselige) designs, og videre antar at de ikke bruker 'pci-e til alt' men heller til alt bortsett fra cpu og ram(pci-e har litt lav båndbredde for disse), så sliter jeg fortsatt med å skjønne hvordan de tenker å avlede varmen fra den maskina der med vifteløse radiatorer..

En radiator uten luftgjennomstrømning er ikke særlig effektiv til å avlede varme (spesielt ikke hvis de pakker den inn i en liten, trang plastikkboks så luftsirkulasjonen i rommet blokkeres)..

Såvidt jeg kan se fra bildene er radiatoren jeg har i min maskin (120x240x80mm) større en de aller fleste modulene der, men til den trenger jeg 4stk 120mm vifter (push+pull) for å få varmen ut av kabinettet med en GTX780+4770K.. Så at de skal klare å kjøle ned en multi-gpu gaming-rig med vifteløse radiatorer? Det tror jeg når jeg får se det :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

kan man kalle dette en pc? du kan jo ikke sette inn det skjermkortet du vil.....

 

Dette er vel nærmere MAC på akkurat den fronten..

 

 

Men blir dette produsert, så kommer vel "oppgraderings moduler" som man kan sette standard komponenter på. (uorginale) ganske fort.

 

Jeg syns konseptet er fint, men systemet burde støtte valgfritt antall CPUer og GPUer, og valgfritt antall strømforsyninger

 

det er også viktig og kunne støtte standard komponenter, ellers blir prisen alt for høy til at de får solgt mange nok enheter

Lenke til kommentar

Jeg syns det er flott konsept, jeg syns det er ganske slitt idag at jeg må bytte ut hovedkort, vann-kjøler, cpu og ha masse adaptere på kabler på strømforsiningen... osv

 

Dersom de klarer å utvikle backbone i dette konsepte slikt at den vil vare i minst 10 år så vil dette være en veldig smart invistering.

 

for normale folk vil nok mac pro være ett bedre løsning

Lenke til kommentar

Jeg syns det er flott konsept, jeg syns det er ganske slitt idag at jeg må bytte ut hovedkort, vann-kjøler, cpu og ha masse adaptere på kabler på strømforsiningen... osv

 

Dersom de klarer å utvikle backbone i dette konsepte slikt at den vil vare i minst 10 år så vil dette være en veldig smart invistering.

 

for normale folk vil nok mac pro være ett bedre løsning

 

Hva slags "normale folk" er det mac pro vil være en bedre løsning for? Jeg tror ikek dette blir noen "smart investering" økonomisk uansett, det er ensten utenkelig at modulene blir billigere enn enkeltstående komponenter. Men maskina er jo litt artig.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva slags "normale folk" er det mac pro vil være en bedre løsning for? Jeg tror ikek dette blir noen "smart investering" økonomisk uansett, det er ensten utenkelig at modulene blir billigere enn enkeltstående komponenter. Men maskina er jo litt artig.

 

AtW

Dersom man er ute etter et stillegående og veldig kraftig maskin som man ikke behøver å bygge selv. Mac Pro er også billigere enn tilsvarende PC (som det har vært flere artikler om). Her er det snakk om å ha mest ytelse og kompatibilitet over et vis tid.

 

Og som jeg skreiv i første kommentar, så er største problemet med PC er at det ikke lenger noe "PC" slikt det enn gang var - med ny CPU så må hovedkort, ram og strømforsyning byttes ut. Skal man ha vannkjøling på alt så er prisen helt vilt - anntall komponenter som man kan i dag beholde ved oppgradering av high-end PC er minimal.

 

Så et system der komponenter - selv om de er mer proprietære er mindre generasjons avhengig hadde virkelig vært noe.

Lenke til kommentar

Dersom man er ute etter et stillegående og veldig kraftig maskin som man ikke behøver å bygge selv. Mac Pro er også billigere enn tilsvarende PC (som det har vært flere artikler om). Her er det snakk om å ha mest ytelse og kompatibilitet over et vis tid.

 

Og som jeg skreiv i første kommentar, så er største problemet med PC er at det ikke lenger noe "PC" slikt det enn gang var - med ny CPU så må hovedkort, ram og strømforsyning byttes ut. Skal man ha vannkjøling på alt så er prisen helt vilt - anntall komponenter som man kan i dag beholde ved oppgradering av high-end PC er minimal.

 

Så et system der komponenter - selv om de er mer proprietære er mindre generasjons avhengig hadde virkelig vært noe.

 

En "tilsvarende PC" med svindyre workstation-skjermkort ja, som ikke er noe "normale folk" vanligvis har noe stort behov for, for å få "mest ytelse" så får man billigere løsninger, fordi løsningene som er valgt er av typer der man betaler for andre ting. Ellers skjønner jeg ikke helt hva du ligger i "mest kompabilitet" som den oppfyller heller.

 

Man må så godt som aldri bytte PSU, man må sjeldent bytte ram, det du sier er ikke riktig.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En "tilsvarende PC" med svindyre workstation-skjermkort ja, som ikke er noe "normale folk" vanligvis har noe stort behov for, for å få "mest ytelse" så får man billigere løsninger, fordi løsningene som er valgt er av typer der man betaler for andre ting. Ellers skjønner jeg ikke helt hva du ligger i "mest kompabilitet" som den oppfyller heller.

 

Man må så godt som aldri bytte PSU, man må sjeldent bytte ram, det du sier er ikke riktig.

 

AtW

Har du et PSU med enten begrenset antall kabler eller med utdaterte kontakter må du enten kjøpe adaptere eller som det oftest er så er det billigere å kjøpe like greit ny PUS. Jeg mistet 2 kabler og for meg var det nesten billigere å kjøpe nytt PSU enn å kjøpe nye kabler som var umulig å kjøpe til å begynne med.

 

Dette er maskin for proff brukere - ikke for de på budsjett og da er det naturlig å sammenligne epler med epler her.

 

Kompatibilitet er ikke akkurat sterkeste sider blant PC komponenter i dag - det går på alt fra å kunne overføre RAID 5 med 4 disker fra ett hovedkort til ett ant, fra g-sync og freesync som er rundt hjørnet, til forskjelig ram krav for optimal ytelse for å ikke nevne at det heile skal kjøles på et vis at det ikke innebærer 50-60 DB 24x7.

 

Jeg har vannkjølt maskin med CPU som kjører på 4.8GHz, 32GB RAM og skjermkort som brukes aktivt - til alt fra bildebehandling til 3D - og jeg kjenner nå at det er på tide å oppgradere - men det vil i prinsippet innebære erstatning av alle komponenter bortsett fra kabinett, pumpa og vanntank - harddisker er i RAID - tviler sterkt på at det vil fungere nå som Intel har takket for seg når det gjelder RAID...

 

Så med mindre du kan vise meg hvordan jeg kan stappe den kjølerblokken jeg har på min CPU over på ny, får utdatert PSU til å fungere med ny HK uten at det er jalla inne i kabinette, osv osv så er jeg rimelig sikker på at det jeg sier er riktig.

 

Vi har blitt så vant med det at de færreste legger merke til det - men bygge-selv PC i dag er enngangspenner som du får god følelse av å koble sammen. Kompatibilitet over generasjoner er tilnærmet ikke eksisterende - kanskje over 1 men deffinetivt ikke 2.

 

I de alle felste tilfeller lønner det seg faktisk å selge komplett pc som man har også bygge helt ny fra scratch - det aleine bør si litt.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Har du et PSU med enten begrenset antall kabler eller med utdaterte kontakter må du enten kjøpe adaptere eller som det oftest er så er det billigere å kjøpe like greit ny PUS. Jeg mistet 2 kabler og for meg var det nesten billigere å kjøpe nytt PSU enn å kjøpe nye kabler som var umulig å kjøpe til å begynne med.

 

Dette er maskin for proff brukere - ikke for de på budsjett og da er det naturlig å sammenligne epler med epler her.

 

Kompatibilitet er ikke akkurat sterkeste sider blant PC komponenter i dag - det går på alt fra å kunne overføre RAID 5 med 4 disker fra ett hovedkort til ett ant, fra g-sync og freesync som er rundt hjørnet, til forskjelig ram krav for optimal ytelse for å ikke nevne at det heile skal kjøles på et vis at det ikke innebærer 50-60 DB 24x7.

 

Jeg har vannkjølt maskin med CPU som kjører på 4.8GHz, 32GB RAM og skjermkort som brukes aktivt - til alt fra bildebehandling til 3D - og jeg kjenner nå at det er på tide å oppgradere - men det vil i prinsippet innebære erstatning av alle komponenter bortsett fra kabinett, pumpa og vanntank - harddisker er i RAID - tviler sterkt på at det vil fungere nå som Intel har takket for seg når det gjelder RAID...

 

Så med mindre du kan vise meg hvordan jeg kan stappe den kjølerblokken jeg har på min CPU over på ny, får utdatert PSU til å fungere med ny HK uten at det er jalla inne i kabinette, osv osv så er jeg rimelig sikker på at det jeg sier er riktig.

 

Vi har blitt så vant med det at de færreste legger merke til det - men bygge-selv PC i dag er enngangspenner som du får god følelse av å koble sammen. Kompatibilitet over generasjoner er tilnærmet ikke eksisterende - kanskje over 1 men deffinetivt ikke 2.

 

I de alle felste tilfeller lønner det seg faktisk å selge komplett pc som man har også bygge helt ny fra scratch - det aleine bør si litt.

 

Om det virkelig koster nesten like mye å kjøpe ett par overgangskabler (til hva forresten? Pluggene har ikke endret seg stort de siste årene) som PSUen, så bør du se deg om etter vesentlig billigere kabler, eller investere vesentlig mer i PSUen din. En PSU holder fint i 10 år.

 

Er denne fra Razer for workstation-brukere? Det tviler jeg ærlig talt litt på.

 

Kjøling har ingenting med kompabilitet å gjøre, resten har jeg vanskelig for å se hvordan din maskin som var ett eksempel på "Mest kompabilitet" (dvs mac proen), løser problemene du skisserer.

 

Det som henger sammen og ofte må oppgraderes sammen er CPU, HK, OG cpu-kjøler og en gang i blant RAM, resten kan oppgraderes ganske fritt. Ihvertfall med ett minimum av innsats fra brukeren, om man ikke gidder å kopiere over dataene til ett annet sted, og reformatere diskene om man først har låst seg inn i ett hovedkort-raid (som er en dårlig ide i utgangspunktet), og istedet kaster diskene på dynga, så greit nok, da får man ikke gjenbruk, men det er så lite rasjonell oppførsel at jeg ser den som lite representativ.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...